برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

هنرمندان صنایع دستی اردکان نیاز به حمایت دارند

محسن میرجانی روز سه شنبه به مناسبت ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی در گفت و گو با ایرنا افزود: هنر بافت زیلو و گوهرتراشی ، سبدبافی و کار با چوب از جمله رشته های فعال است.

وی با بیان اینکه تنها رشته غیرفعال هنرهای دستی که از رونق افتاده زنجیرسازی است گفت: این رشته از هنرهای معروف قدیم اردکان است که به دلیل تغییر سبک زندگی و تحولات اجتماعی و سنتی نه تنها این هنر و صنعت بلکه بسیاری از رشته های هنری را تحت تاثیر قرار داده است .

وی با بیان اینکه مشکل مهم در بحث صنایع دستی به روز کردن و پیوند این حوزه با زندگی نوین مردم است، یادآور شد: به دیگر سخن صنایع دستی اگر به صرف یک هنر تزیینی و موزه پسند تلقی شود قطعا راه به جایی نمی بریم .

رییس اداره میراث فرهنگی اردکان با بیان اینکه اگر تولیدات صنایع دستی  با یک زیرمجموعه از قبیل آگاه سازی جامعه محلی از آثار بهداشتی و روانی جامعه را درپی داشته باشد بدون شک دارای صرفه اقتصادی بوده و قطعا فعالان این حوزه با رغبت بیشتری به فعالیت می پردازند .

میرجانی گفت:‌ نمونه ها برای این موضوع فراوان است شاید بهترین آن هنر کاربافی و کرباس بافی اردکان است که با رویکرد اقتصادی سازی و نگاه به نیازمندهای جامعه مدرن امروز ایران در حال تولید  است و در قبال آن چندین مجموعه منسجم و بسیاری از استادکاران سنتی به صورت منفرد در حال تولید و درآمدزایی اقتصادی هستند .

وی با بیان اینکه صنایع دستی قبل از اینکه نیازمند حمایت مالی باشد نیازمند حمایت معنوی مسوولان است افزود:‌ اگر این حمایت صورت گیرد با توجه به محیط مناسب انجام این کار و رضایت مندی  فعالان در این حوزه می تواند بسیاری از معضلات اجتماعی در بخش زنان سرپرست خانوار و سایر اقشار جامعه که جویای کار هستند را رفع کند .

  مزرعه گردشگری راهکار رونق کشاورزی و توریسم گلستان است

وی اظهار کرد:  حوزه صنایع دستی شهرستان در چند سال اخیر با ایجاد تفکیک حوزه و تعیین مسوول مشخص به تهیه بانک اطلاعاتی مناسب از فعالان  آن اقدام کرد و در مورد واگذاری املاک تابعه برای ایجاد کارگاه های کاربافی و بازارچه صنایع دستی که به نوعی چرخه مناسبی از آموزش، تولید و عرضه آن به جامعه است را ترسیم کرده است .

میرجانی گفت: جامعه ای بالنده و روبه رشد است که بر بستر یک سری سنت ها و عناصر هویتی تاریخی و فرهنگی ساز شکل بگیرد و صنایع دستی به عنوان یکی از شاخص ترین این نمودها جایگاه والایی در این پیوست و تداوم فرهنگی جامعه دارد.

  هرسال از ۲۰ تا ۲۶ خرداد با عنوان هفته صنایع دستی برنامه های ویژه ای برای هنرمندان و صنعتگران شهرستان اردکان برگزار می‌شود. 

تاکنون یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان اردکان شناسایی شد که ۲۴۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)