برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اشتیاق جوانان پره سری به توسعه صنایع دستی و نیازهای حمایتی آنها

دستش چنان حرفه ای با حرکات دورانی و فرز بر چوب نقش می زند که گویی تکه چوب جزئی از وجودش است.

اطرافش انواع مختلفی از ابزارها را دارد از سوهان، چاقو، مته، تیشه، چکش، گیره، ارّه و …اما هریک جایی دارد و نظم و ترتیب جزئی از کارش است.

او این روزها نخستین واحد صنایع هنری خراطی شهرش را راه اندازی کرده تا هنرش را هدیه مردمان پره سر کند.

مهرداد یکتا اینک یکتا کارگاه خراطی را در شهر پره سر راه اندازی کرده که این روزها بسیار با استقبال مردم و علاقمندان به هنرهای صنایع دستی و چوبی در این منطقه مواجه شده است.

 خراطی از صنایع و هنرهای سنتی است که هنرمند از چوب، اشکال مختلف و آثار زیبا و مختلف خلق می کند.

مهرداد می گوید : شهرستان رضوانشهر و مناطق مختلف آن از جمله پره سر به لحاظ وجود انواع چوب و تمایل هنرمندان به این گونه هنرها و از طرفی گردشگر پذیر بودن این مناطق از دیرباز شاهد قوت هنرهای سنتی بصورت خرد در منازل بوده است.

او می افزاید :  چوب درختان گردو، نارون، بید، للکی فرنگی، شمشاد، ملج، افرا و کیکم بهترین گزینه ها برای خراطی هستند و مناطق رضوانشهر و پره سر، بدلیل داشتن تنوع گونه های جنگلی خواستگاه این هنر می باشد.

 به واقع اینگونه است چنانکه انواع پایه های مبل، تختخواب، میز و صندلی، وردنه، چرخ، دوک نخ ریسی، نی، بدنه قلیان، انواع ظروف غذا خوری، کاسه و بشقا، قاشق، پایه کیک و غیره از جمله آثار تولیدی این هنر هستند.

 یکتا هنرمند صنایع خراطی در پره سر می گوید: برای نخستین بار کارگاه خود را در یک واحد استیجاری حدود ۵۰ متری راه اندازی کردم و آثار تولیدی ام در این کارگاه کوچک مورد استقبال خریداران واقع شده است.

او افزود : برای گسترش فعالیت و تأمین لوازم و امکانات لازم نیازمند تسهیلات هستم چنانکه حداقل ۵۰ میلیون تومان تسهیلات می تواند کمک کند تا کار را اندکی توسعه داده و با تحقق این تسهیلات چرخ تولید کارگاه کوچکم شتاب بیشتری گیرد.

 او می گوید : جوانان بسیاری هستند که با تسهیلاتی اندک می توانند برای خود و بسیاری دیگر اشتغال ایجاد کنند و ظرفیت حوزه صنایع دستی هم در این منطقه بسیار است.

  سقوط صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰

یکی دیگر از جوانان فعال در حوزه حصیربافی هم می گوید : مدتی است که کار را در این زمینه شروع کرده ام و با دو برادرم کار می کنم.

 مهدی اکبری افزود : این شغل را از پدر به میراث داریم و تلاش می کنیم آن را توسعه دهیم و جوانانی که تمایل دارند و علاقه ای به این هنر دارند در یک کارگاه گردآورده و مجموعه کارگاهی منسجمی ایجاد کنیم تا بتوانیم اشتغال و تولید و معیشت بهتری را برای خود و هم روستائیان مان رقم زنیم.

او می گوید : در روستای ما در منطقه پره سر جوانان بسیاری هستند که می خواهند با استفاده از ظرفیت های منطقه خود روی پای شان ایستاده و هم برای خود و هم برای سایر جوانان اشتغال ایجاد کنند اما این امر نیازمند حمایت های مادی و معنوی بخش های مربوطه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رضوانشهر به خبرنگار ایرنا گفت:

در راستای تحقق تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر رونق تولید، انگیزه و پشتکار جوانان خلاق و هنرمند بسیاری داریم که با کمک مردم و مسئولان حمایت و تشویق خواهند شد.

 منصور هادی پور افزود: رضوانشهر و پره سر با داشتن هنرمندان زیاد و علاقه و اشتیاق در بین مردم برای تولیدات هنری در زمینه های مختلف، همواره شاهد درخشش نام این شهرستان بوده ایم.

وی اظهار کرد : تلاش ما آن است که به اشکال مختلف از آنان حمایت کنیم و در این راستا گام برمی داریم و موضوع تسهیلات هم در سالهای  در این حوزه وجود داشته و کمک خوبی هم برای فعالان این عرصه بوده است و امروز هم پیگیر این موضوع هستیم.

 شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت و ۲ بخش بنام های مرکزی و پره سر در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)