برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اعتبارات ناکافی ؛ غصه هرساله ستاد خدمات سفر مازندران

استان مازندران با تجمیع مواهب طبیعی و خدادادی خود یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری کشور و حتی به اعتقادات کارشناسان منطقه خاورمیانه است. 

در کنار هم داشتن دریا ، جنگل ، دشت و کوهستان مازندران را به انتخاب نخست گردشگری بسیاری از ایرانیان تبدیل کرده است و این حق انتخاب هر ساله نیز رو به فزونی است در حالی که زیرساخت ها و اعتبارات در این بخش کفایت میزبانی از حجم انبوده دهها میلیونی گردشگر را ندارد و برای مهمان و میزبان دردسر ساز می شود.

از سوی دیگر ، میزبانی سالانه از حدود ۳۰ میلیون گردشگر و ثبت اقامت حدود یکصد میلیونی در اقامتگاههای رسمی سبب می شود تا بخش قابل توجهی از توان اعتباری استان در این راه صرف و سبب انتقاد مدیران محلی و استانی شود.

ستاد خدمات سفر نوروزی که هر ساله از اوایل فصل زمستان در این استان شروع به فعالیت می کند ، مهم ترین تجلیگاه انتقاد در این زمینه است و گاهی به آوردگاه مدیران با یکدیگر تبدیل می شود چون بر اساس آمارهای رسمی تعطیلات دو هفته ای نوروز حدود ۲۰ درصد از گردشگران سالانه مازندران را به این استان می کشاند و وضعیت را به حالت ویژه و فوق العاده تبدیل می کند.

امسال دومین ستاد خدمات سفر نوروزی برای آماده شدن جهت میزبانی از مسافران و گردشگران نوروز ۹۹ امروز پنجشنبه برگزار شد، نشستی که بحث عمده مدیران دستگاههای دخیل در آن پیرامون ناکافی بودن اعتبارات بود و آنها نسبت به اعتبارات نا کافی برای اجرای طرح های گردشگری نوروزی انتقاد کرده و خواستار توجه جدی به این مشکل شدند تا گردشگری مازندران از بن بست شعار خارج شود و برنامه ها به اجرا برسد.

متولی اصلی ، گله‌مندتر  از همه 

 مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران در نشست امروز ستاد خدمات سفر استان اعتبارات تخصیصی برای این ستاد را ناکافی توصیف کرد و گفت : در اعطای تسهیلات باید تفاوتی میان مازندران و استان های دیگر باشد. 

سیف الله فرزانه افزود : مازندران به تنهایی در ایام نوروز به اندازه دهها استان میزبان مسافران نوروزی است و این میزبانی بزرگ نیازمند اعتبارت کافی است ولی همچنان ما را یک استان مانند استان های دیگر در نظر می گیرند. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به خاطر محدودیت های  اقتصادی، گردشگری داخلی اولویت کشور است ، ادامه داد : توسعه صنعت گردشگری در مازندران همواره کانون توجه دولت و کشور بوده است ولی جذب گردشگر نیازمند خدمات گسترده و با کیفیت است و برای این منظور باید مازندران از اعتبارات گردشگری مناسب با تعداد مسافران خود برخوردار باشد. 

فرزانه گفت : اعتبار ویژه این ستاد در سال گذشته تقریبا برای این ستاد کافی نبود ولی ما  انتظار داریم برای سال جدید با وسعت کاری که در استان مازندران پیش خواهد آمد سازمان برنامه و بودجه نسبت به بودجه ویژه این ستاد  توجه بیشتری کند .

وی همچنین  خواستار نظارت بیشتر بر تنظیم بازار شد و افزود : امید است دبیرانی که در حوزه بازار به کمیته های ستاد خدمات سفر معرفی می شوند نسبت به شرایط حساس و نیاز نظارت جدی آگاه باشند تا ما بتوانیم ارتباط بهتر و بیشتری برقرار کنیم .

تمرکزی زدایی گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز در این جلسه اظهار داشت: تمرکز زدایی و محلی شدن برنامه ها و خدمات گردشگری یک ضرورت برای صنعت توریسم است که باید در مازندران پای ریزی شود. 

  دانلود آهنگ علی خزایی بی تو

مهران حسنی با اشاره به اینکه تمرکز گرایی باید از سوی مسئولان عالی استان ابلاغ شود ، افزود: تمرکز زدایی نه تنها منجر به تنوع خدمات و سرگرمی های گردشگری می شود ، بلکه مسئولان محلی را نسبت به گردشکری مسئولیت پذیرتر خواهد کرد. 

وی با تاکید بر اینکه تمرکز زدایی می تواند تمام ظرفیت های بالقوه گردشگری مازندران را به نمایش درآورد، گفت: همواره تمرکز فعالیت ها در خدمات سفر استان مازندران سبب شد که نتیجه لازم گرفته نشود و اکثر برنامه ها بی نتیجه شود.

نگاه دولتی پاشنه آشیل گردشگری

معاون استاندار مازندران هم در این نشست یکی از معضلات گردشگری مازندران را نگاه دولتی به آن دانست و گفت : باید مسئولان شهری و مدیران استانی نگاه دولتی به گردشگری را از خود دور کنند زیرا تکیه بر اعتبارات دولتی همواره نه تنها منحرف کننده بوده ، بلکه منجر به بی نتیجه شدن طرح های گردشگری خواهد شد.  

وی با تاکید بر این که برنامه های گردشگری برای نوروز سال ۹۹ باید با کمترین ضعف و تعلل مدیریت شود و همه باید پای کار باشند ، افزود : مازندران در نوروز سال گذشته با وجود سیل و سیلاب اواخر اسفند و اوایل فروردین میزبان ۱۷ میلیون نفر شب اقامت گردشگران در اقامتگاههای رسمی بود و ۴۰ میلیون تردد خودرویی نیز در جاده های استان ثبت شده بود.

حسن نژاد توضیح داد : در نوروز گذشته ما شاهد رشد ۶ درصدی ورود گردشگر به استان بودیم در حالی که رسانه ملی در پوشش سیل منطفه به گونه ای عمل کرده بود که برخی از افراد با این تصور که استان درگیر سیل است تمایل سفرشان را به این استان از دست دادند و مقصد سفر خود را عوض کردند.

وی برنامه ریزی برای گردشگر پذیری با هدف ارائه خدمات بهینه به گردشگران را دارای پیامدهای مثبت زیادی دانست و گفت : مثلا در نوروز گذشته میزان تصادفات در جاده های مازندران ۳۰ درصد کاهش داشت در حالی که هدفگذاری کشور ۲۰ درصد بود.

رییس ستاد خدمات سفر مازندران همچنین احتمال افزایش چشمگیر سفر نوروزی به مازندران را مطرح کرد و توضیح داد : پیش فرض ما این است که با وضعیتی که الان در جاده کندوان و آزاد راهها داریم و شرایط جوی امسال هم نسبت به سال گذشته بهتر است  و از طرفی هم تمایل به سفر های خارجی نیز تاحدی کاهش یافته ، شهروندان سفرهای درون کشوری را جایگزین کرده اند و مازندران یکی از مقاصد مهم این جایگزینی خواهد بود.

وی افزود : بر اساس آمارهای رسمی در نوروز گذشته ما با میزبانی از حدود ۱۷ میلیون نفر شب اقامت گردشگر رتبه دوم کشور را داشتیم و نهایتا اگر در کشور معدل ارتقا سفرهای نوروزی را داشته باشیم دو برابر این سفر ها متوجه استان مازندران خواهد شد.

معاون استاندار مازندران خواستار رفع کاستی های ترافیکی در جاده های استان طی تعطیلات نوروزی شد و گفت : نوروز ۹۹ باید هماهنگی جاده ای به گونه ای باشد که در حوزه امداد و خدمات پزشکی کاستی وجود نداشته باشد و برای این منظور لازم است جاده در قالب یک مدیریت واحد قرار گیرد تا با تداخل ها مواجه نشود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)