برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رونق تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط تحریم و کرونا

حسین حسینی تودشکی روز شنبه در گفت گو  با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: شیوع ویروس سبب رشد بیشتر شرکت‌های دانش بنیان، نوآور و گروه‌های فن آور شد و در بعضی از موارد با حجم ۳۰ برابری تولیدات این شرکت‌ها مواجه بودیم.

وی گفت:‌ ماسک سوپاپ دار با فیلتر نانو با تولید ۳۰ برابر، تولید دستگاه ازن ژنراتور هوا و آب، تولید دستگاه تشخیص کرونا در ۵۵ دقیقه، اسپری و فوم ضدعفونی کننده با تولید ۳ برابری، دستگاه اندازه‌گیری درصد اکسیژن خون با استفاده از انگشت با تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در ماه، دستگاه ضدعفونی کننده سطوح و کالاها با تکنولوژی ازن، تولید شیلد پزشکی، تب سنج لیزری مادون قرمز و تولید نرم افزارهایی مرتبط با آموزش مجازی، خدمات روان شناسی و وبینارهای گفت وگو از جمله دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان، فناور و مراکز رشد در برج علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر است.

حسینی با تاکید براینکه دانشگاه امیرکبیردر رتبه‌بندهای جهانی نیز رشد چشمگیری داشته است، تصریح کرد: رتبه بین المللی ارجاعات دانشگاه در سال ۲۰۱۸ عدد۴۴ بود که این رقم در سال ۲۰۲۰ به عدد ۲۲ رسید. همچنین رتبه بین المللی دانشگاه در نوآوری در رتبه بندی تایمز ۴۲ است که عدد خوبی محسوب می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به اینکه رتبه جهانی دانشگاه امیرکبیر در  QS (مخفف (Symonds Quacquarelli) موسسه‌ای در انگلستان که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی سالانه جهانی دانشگاه‌ها محسوب می‌شود)۴۷۷ است، افزود: دانشگاه طبق برنامه‌ای که دارد در تلاش است رتبه دانشگاه را در سال‌های آینده به جایگاه ۳۰۰ دانشگاه های برتر جهان برساند که با اقدامات در حال انجام، رسیدن به آن دور از دسترس نیست.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه امیرکبیر در زمینه قراردادهای صنعتی نیز رشد بسیارخوبی داشته، گفت: حجم پروژه‌های صنعتی نسبت به سال گذشته ۵ برابر افزایش یافته است. البته بخشی از دلیل این افزایش به شیوع ویروس کرونا مربوط است و بخشی هم به دلیل تحریم‌ها بود که سبب توجه بیشتر به تولیدات داخلی و رشد شرکت‌های دانش بنیان شد.

  افتتاح ۵۸ پروژه در مناطق آزاد با سرمایه‌گذاری ۴۳۷ میلیون یورویی

حسینی درباره فعالیت پژوهشی اساتید دانشگاه امیرکبیر در زمان تحریم و شیوع کرونا اظهار داشت: در این خصوص هنوز افت منفی دریافت نکردیم و تقریبا مقدار تولیدات مقالات پژوهشی شبیه سال گذشته است. البته از آنجا که محصول کارهای پژوهشی دراین ایام در۶ ماه آینده دیده خواهد شد، در آن زمان می‌توان رصد کرد که پژوهش اساتید در تولیدات پژوهشی چه میزان پیشرفت یا پسرفت داشته‌ است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه امیرکبیر در پاسخ به این سوال که اگر کرونا در کشور باقی بماند، تولید مقالات پژوهشی رشد خواهد داشت یا خیر؟ عنوان کرد: اگر کرونا باقی بماند با توجه به کارهایی که در این ایام شده است، پژوهش، فناوری و نوآوری رو به رشد خواهد بود.

وی در خصوص میزان ارتباط دانشگاه امیرکبیر با دانشگاه‌های خارجی نیز افزود: پیش از این دانشگاه با بعضی از دانشگاه‌های خارجی ارتباط داشت که هر دو طرف کارهای مشترکی با یکدیگر انجام می‌دادند و این برنامه‌ها همچنان در حال انجام است. همچنین اساتیدی هستند که به دنبال امضای قراردادهای جدید صنعتی برای دانشگاه در خارج از کشور هستند. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن بیشتر دانشگاه‌های خارجی، فرصت‌های مطالعاتی و حضور اساتید در این دانشگاه‌ها نیز کمرنگ شده و آن را  تحت شعاع قرارداده است.

عضو گروه آموزشی سازه‌های هوافضایی، مکانیک پرواز و کنترل دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه این دانشگاه با وزارت نفت قراردادهای خوب صنعتی منعقد کرده، خاطرنشان کرد: این همکاری‌ها توسعه بیشتری یافته و حجم پروژه‌ها قابل توجه است و اخیرا نیز پروژه‌ای در سطح ملی از سوی وزارت نفت  به دانشگاه پیشنهاد شده که در حال انجام است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)