برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دستیابی فناوران کشور به دانش فنی فوم آلمینیوم سلول بسته

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی و فناوری، برخی مواد و محصولات صنعتی در حوزه فلزات و ریخته‌گری از نخستین اقلامی بودند که شامل محدودیت‌های تحریمی شدند. این موضوع جنبشی خودجوش را در میان فعالان دانش بنیان به وجود آورد تا با استفاده از این فرصت، ایران را برای همیشه از وابستگی به بیگانگان در واردات این محصولات بی نیاز کنند.

فوم آلومینیومی سلول بسته از جمله این محصولات است که با همت فعالان فناور، فناوری تولید آن بومی‌سازی شد.

کیانوش عسگری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان گفت: فوم آلومینیومی سلول بسته از جمله محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف محسوب می‌شود و همین تقاضای بالا در کشور بر اهمیت آن افزوده است.

وی ادامه داد:این محصول، فلز آلومنیوم است که از روش ریخته‌گری به شکل متخلخل تولید می‌شود. به دلیل برخی ویژگی‌ها از جمله، وزن بسیار پایین، قابلیت جذب بالای انرژی، قابلیت جذب صدا، عایق حرارتی، قابلیت جذب ارتعاش، قابلیت جذب امواج و مقاومت در برابر اشتعال، این نوع خاص از فلز کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع مختلف دارد.

عسگری گفت: همچنین این محصول در برابر خوردگی نیز مقاوم است و با محیط‌زیست نیز سازگاری دارد. در رده‌بندی جهانی، این ماده در زمره مواد پیشرفته تلقی شده و جزو ۱۰ ماده نسل فردا شناخته می‌شود. تعداد کشورهای دارنده دانش فنی این محصول، کمتر از ۱۰ کشور پیشرفته در جهان است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه، قیمت محصول تولید شده در ایران تقریباً یک سوم قیمت مشابه خارجی است، گفت:همین مسئله باعث شد تا تولید کننده داخلی نسبت به واردکننده از توان رقابتی بالاتری برخوردار باشد.

  آمادگی بخش خصوصی برای حضور در طرح‌های پتروپالایشگاهی

به گفته وی، با توجه به ویژگی‌های خاصی که فوم آلومینیومی سلول بسته دارد، این محصول درصنایع مختلفی مانند صنایع ساختمانی (سبک سازی و مقاومت در برابر زلزله)، صنایع حمل و نقل، صنعت خودرو و استفاده در درب‌های ضد حریق و ضد سرقت کاربرد دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)