برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پیاده‌سازی حساب‌های اقماری گردشگری در کشور با ازسرگیری سفر

به‌گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علیرضا رحیمی  با اعلام این خبر افزود: اواخر سال گذشته قرارداد استقرار حساب‌های اقماری گردشگری (TSA) در چارچوب نظام جامع آماری گردشگری بین این وزارتخانه و مرکز آمار ایران به‌منظور ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، امکان سنجش بهره‌وری صنعت گردشگری، میزان اشتغال‌زایی و محاسبه گردشگری در حساب‌های ملی کشور به امضا رسید.

او افزود: به‌دنبال اقدام‌ها و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان جهانی جهان‌گردی، سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، بستر لازم به‌منظور پیاده‌سازی و استقرار حساب اقماری گردشگری (TSA) از ابتدای سال جاری در کشور فراهم شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر اینکه هدف کلی از تهیه حساب اقماری گردشگری (TSA) سنجش اثرات اقتصادی گردشگری در کشور به‌صورت سالانه است، خاطرنشان کرد: با وجود آمادگی برای اجرای حساب‌های اقماری در کشور از آغاز سال جاری، متأسفانه به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و رکود در بخش سفر، امکان اجرای آن فراهم نشد، که با توجه به از سرگیری سفرها این طرح وارد فاز اجرا خواهدشد.

او گفت: حساب‌های اقماری گردشگری، این امکان را فراهم می‌کند که جنبه‌های اقتصادی گردشگری در حساب‌های ملی کشور به‌طور مجزا بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. با اجرای این طرح و توجه به اهمیت نقش گردشگری زمینه بهتری برای تجزیه و تحلیل اثرات گردشگری در اقتصاد و تصمیم‌گیری‌ها درباره گردشگری فراهم می‌شود.

به گفته رحیمی بسیاری از کشورها استقرار نظام حساب‌های اقماری گردشگری را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داده‌اند و با استفاده از این حساب‌ها و نیز ایجاد قوانین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، سیاستگذاری‌های کلان و تصمیم‌گیری‌های خرد حوزه گردشگری را مدیریت می‌کنند.

  رونق بازار مرکبات مازندران از ویروس کرونا

او ابراز امیدواری کرد: با تهیه حساب اقماری گردشگری گام مهمی برای ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، مقایسه رشد صنعت گردشگری با سایر بخش‌ها، امکان سنجش بهره‌وری صنعت گردشگری، اشتغال‌زایی و تراز پرداخت‌های ملی برداشته خواهد شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)