برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

طرح‌های گلخانه‌ای جایگزین مناسبی برای درآمد نفتی در کشور است

حبیب رادفر روز سه‌شنبه در حاشیه سفر به خلخال به خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر با توجه به مشکل اشتغال در سطح کلان کشوری می‌توان با استفاده از فرصت توسعه طرح‌های گلخانه‌ای علاوه بر افزایش سطح محصولات کشاورزی و بی‌نیازی به واردات به ازای هر هکتار  ۱۰ تا ۱۵ فرصت اشتغال مستقیم ایجاد کرد.

وی بیان‌کرد: در تولید متراکم و گلخانه‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از سبزی و صیفی، محصولات باغی و تولید گل و گیاه دارویی به راحتی می‌توان به ازای هر متر مربع تولید محصول، ارزش افزوده‌ای بیش از پنج بشکه نفت را عاید کشور کرد.

رادفر اظهارداشت: در بخش باغبانی و گلخانه‌ای می‌توان با اجرای طرح‌های توسعه، بیش از درآمدهای نفت، منابع ارزی وارد کشور کرد تا تولید در این حوزه، جایگزین خوبی برای اقتصاد نفت شود.

وی با اشاره باینکه  متوسط تولید در هر متر مربع کشت گلخانه‌ای ۳۰۰ کیلوگرم بوده و تنوع  اشتغال در این بخش نیز بسیار بالا است، گفت: به ازای هر هکتار کشت گلخانه، می‌توان ۱۰ تا ۱۵ فرصت اشتغال مستقیم ایجاد کرد.

رادفر افزود: در کل کشور در حال حاضر ۱۸ هزار هکتار گلخانه وجود دارد که این رقم در سال ۹۲ تنها هشت هزار هکتار بود.

وی از رشد ۱۲۸ درصدی ایجاد گلخانه‌ها در کشور خبر داد و اظهارکرد: تا افق ۱۴۰۴ ایجاد ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار گلخانه در کشور هدف‌گذری شده که با تحقق این امر می‌توانیم در بین ۱۰ کشور نخست ایجاد گلخانه در دنیا قرار گیریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی،  ایران را دارای بهترین اقلیم برای ایجاد طرح‌های گلخانه‌ای ذکر کرد و گفت: می‌توانیم با بهره‌برداری از گلخانه‌ها در کمترین زمان تولید محصول را به ۱۰ برابر افزایش دهیم و در کنار آن صرفه‌جویی ۱۰ برابری در مصرف آب و ایجاد اشتغال چشمگیر را نیز در این حوزه شاهد باشیم.

وی اظهارکرد: در حال حاضر ۱۸ هزار هکتار مجتمع و واحد گلخانه‌ای در کشور احداث شده که نسبت به سال‌های گذشته ۱۲۰ درصد افزایش داشته است و برای دست‌یابی به ۴۸ هزار هکتار گلخانه در کشور، وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های حمایتی از جمله ارائه تسهیلات بانکی به مجریان طرح‌های گلخانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

  نخستین کشتی حامل آبزیان از بندرچابهار به تایلند ارسال شد

رادفر افزود: اردبیل از جمله استان‌های موفق در اجرای طرح‌های گلخانه‌ای در کشور است و در شهرستان خلخال نیز گام‌های بسیار خوبی برای توسعه گلخانه‌ای بزرگ و همچنین گلخانه‌های مقیاس کوچک خانگی جهت ایجاد درآمد خانواده‌ها برداشته شده است.

او یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی را طرح توسعه گلخانه‌های کشور و تولید در محیط حفاظت‌شده اعلام کرد و افزود: در اردبیل و در جنوبی‌ترین نقطه این استان خلخال با دمای بسیار پایین و در شهرستان پارس‌آباد با دمای بالای ۳۸ درجه استعداد ایجاد گلخانه‌های متعدد داریم و استان اردبیل می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های محصولات گلخانه‌ای در کشور باشد.

وی به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای جهش تولید نیز اشاره و تشریح کرد: امسال برنامه ما در راستای تحقق جهش تولید ایجاد چهار هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه در کشور است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گلخانه‌های کشور بیان کرد: به ازای هر هکتار گلخانه در کشور ۱۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود که با ایجاد چهار هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه در کشور ۴۶ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو برابر اشتغال غیرمستقیم اتفاق می‌افتد.

رادفر از برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای تولید ۶۲۵ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه بهره‌برداری شده ۶۵۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

وی  با اشاره به راه‌اندازی طرح‌های گلخانه‌ای خلخال در سطح پنج هکتار ، راه‌اندازی ۱۱ واحد گلخانه‌ای مقیاس کوچک و صدور پروانه ساخت برای ۷۴ گلخانه مقایس کوچک در این شهرستان گفت: در آینده نزدیک با راه‌اندازی شهرک گلخانه‌ای خلخال در سطح ۲۶ هکتار،  این منطقه به قطب تولید محصولات گلخانه ای استان اردبیل تبدیل  وبرای تعداد زیادی از افراد در این واحدها فرصت شغلی ایجاد می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)