برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مبدل کاهنده غیر ایزوله با به‌کارگیری سلف‌های کوپل در دانشگاه اراک ارایه شد

دکتر« مهدی رضوانی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این پژوهش یک مبدل DC-DC بسیار کاهنده غیر ایزوله جدید پیشنهاد شده‌ است که از سلف های کوپل شده و خازن‌های کلمپ کننده بدون تلفات در ساختار خود بهره می برد.

وی ادامه داد: مبدل DC-DC مبدلی است که جریان DC یک منبع را از یک سطح ولتاژ به سطح ولتاژی دیگر تبدیل می‌کند و ولتاژ خروجی می‌تواند از ولتاژ ورودی بیشتر یا کمتر باشد.

رضوانی با یادآوری ویژگی‌های منحصر به فرد این مبدل در مقایسه با مبدل‌های مشابه قبل ادامه داد: این مبدل موجب کاهش ریپل جریان در خروجی مبدل شده که سبب ایجاد یک ولتاژ خروجی تنظیم شده بسیار مناسب و با تغییرات کم می‌شود.

عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: همچنین استرس ولتاژ روی المان‌های سوئیچ شونده در مبدل پیشنهادی در مقایسه با ساختارهای مشابه کاهش یافته و کنترل این مبدل به صورت PWM بوده و مبدل پیشنهادی با داشتن ساختاری مداری ساده‌تر در مقایسه با ساختارهای مشابه، دارای بهره ولتاژ بهتر، راندمان بالاتر، حجم مداری کمتر، تلفات توان کمتر، استرس کمتر ولتاژ روی سوئیچ های انتقال توان و کنترل پذیری ساده تر است.

رضوانی گفت: امروزه مبدل‌های الکترونیک قدرت و به خصوص مبدل های DC-DC منبع جریان، به طور وسیعی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

وی ادامه داد: همچنین نگرانی‌های ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی از یک سو و افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی و بیم تمام شدن این گونه از انرژی‌ها از سوی دیگر، کشورهای جهان را بر آن داشته تا از منابع انرژی‌های تجدید پذیر مانند انرژی باد، خورشید و پیل‌های سوختی به‌عنوان منابع انرژی جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی استفاده کنند.

  وزیر بهداشت از فعالیت‌های معاونت علمی رییس‌جمهوری در مبارزه با کرونا تقدیر کرد

عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: اغلب منابع انرژی‌ تجدید پذیر دارای سطح ولتاژ خروجی پایین، مستقیم و متغییر با شرایط محیطی بوده و ولتاژ غیر تنظیم شده ای را در خروجی خود تولید می کنند که از قابلیت اطمینان کافی برخوردار نبوده و استفاده از مبدل‌های واسط برای به‌دست آوردن راندمان بالاتر، افزایش و تنظیم ولتاژ خروجی در منابع انرژی تجدیدپذیر ضروری است.

رضوانی گفت: در سال‌های اخیر طراحی مبدل های DC-DC که از مشخصات مداری بهتری برخوردار باشند بسیار مورد توجه محققان قرار گرفته و به دلیل مزایا و مشخصات مبدل پیشنهادی، این مبدل در منابع انرژی تجدید پذیر مانند سلول های خورشیدی، سیستم های فتوولتائیک (PV) و خودروهای برقی (EV) به عنوان مدار واسط و تنظیم ولتاژ خروجی دارای کاربرد زیادی است.

دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)