برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

قرار نیست آشوراده مانند کیش شود

آشوراده دهی در مرکز شبه جزیره میان‌کاله در شهرستان بندرترکمن، استان گلستان است. آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است. این جزیره در سده‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده‌است. آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزء نخستین مناطق زیست‌کره جهان معرفی و ثبت شد. در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب‌های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است. ۴۰درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.

این منطقه بیش از ۴ دهه دررویای فراهم کردن امکانات سخت‌افزاری و زیرساخت‌های اولیه برای میزبانی از گردشگران و بوم گردانان است و تاکنون وعده‌ها برای به سرانجام رساندن مطلوب این جزیره راه به‌جایی نبرده است.

اجرای پروژه ملی گردشگری و طبیعت‌گردی جزیره آشوراده یکی از مصوبات سفر سال ۹۳ دولت به استان گلستان است، این طرح شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت‌های موردنیاز حضور گردشگران است؛ البته قرار است همه سازه‌های برای حضور گردشگران سبک و سازگار با محیط زیست باشد. مسئولان وزارت میراث فرهنگی به ایرنا اعلام کردند به دلیل ملی بودن طرح و ضرورت بیان اطلاعات واحد در این خصوص، تنها مرجع اعلام اخبار مربوط به طرح آشوراده، مدیرعامل سازمان همیاری و شهرداری استان گلستان است.

عیسی سالکی مدیرعامل سازمان همیاری و شهرداری استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل تعویق در اجرا شدن این طرح را مسائل مالی اعلام کرد و افزود: مشکلات مالی سبب شده اجرایی شدن این طرح به تعویق افتد و به دلیل نداشتن اعتبارات متوقف مانده است. 

  وضعیت مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های تهران وخیم‌تر شده است

مدیرعامل سازمان همیاری و شهرداری استان گلستان با اعلام این که این طرح جز طرح های ملی است و نیازمند اعتبارات ملی است، گفت: تمام مجوزهای لازم از جمله مجوز سازمان محیط زیست برای ساخت این طرح گرفته شده است.

وی در ادامه تاکید کرد که طرح آشوراده طرح طبیعت‌گردی است و تمام زیرساخت‌هایی که باید ساخته شود متناسب با این طبیعت گردی احداث می شود و قطعا تمام سازه‌ها سبک و کاملا سازگار با محیط زیست خواهد بود و تصور این که آشوراده همانند جزیره کیش شود که هتل های بزرگ و مناطق گردشگری داشته باشد کاملا اشتباه است.

سالکی  افزود: سازه‌های سبک برای حضور و تماشای پرندگان و دیگر مناطق زیبای جزیره از جمله برنامه‌ در طرح طبیعت گردی آشوراده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)