برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۵۰ درصد کمباین‌های کشور فرسوده هستند

« امبیز عباسی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا یکی از مشکلات کمباین سازی کشور را انحصار در تولید دانست و افزود: طی پنج ماه اخیر پیش فاکتوری توسط کارخانجات کمباین سازی اراک ثبت و صادر نشده است.

وی با بیان اینکه قیمت محصول و کمباین باید تطابقی با یکدیگر داشته باشند، اظهارداشت: این کارخانه قیمت ها را مانند خودرو تغییر می دهند، در حالی که کشاورزان در یکسال زراعی قیمت گندم تولیدیشان ثابت است. 

وی با اشاره به اینکه اکنون قیمت هر دستگاه کمباین برداشت غلات در کشور ۲۵۰ میلیون تومان است، تصریح کرد: سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان مجوز افزایش ۱۵ درصدی آن را صادر کرده اما کارخانه کمباین سازی اراک تقاضای افزایش ۶۰ درصدی را برای هر دستگاه کمباین ارایه داده است.

وی گفت: قیمت کمباین برداشت غلات در سال‌های اخیر روند افزایشی چشمگیری داشته به طوری که در سال ۹۴ نزدیک ۱۱۸ میلیون تومان، سال ۹۶ نزدیک ۱۳۰ میلیون تومان، سال ۹۷ حدود  ۱۹۰ میلیون تومان، سال ۹۸  در دو مرحله حدود ۲۱۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان شد.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل نوسان نرخ ارز امکان واردات میسر نیست بنابراین کشاورزان ناچارند این دستگاه را با قیمت های بالا از کارخانه کمباین سازی اراک خریداری کنند.

تکنولوژی کمباین کشور قدیمی است

رییس مرکز مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت: تکنولوژی کمباین ها باید جدید ، مدرن و  متناسب با برداشت عملکرد در اراضی کشاورزی باشد اما اکنون تکنولوژی کمباین کشور ما قدیمی است.

وی اضافه کرد: عملکرد کمباین‌های تولید داخلی مدل متوسط ( ای سی ام ) برای برداشت بین چهار تا ۴.۵ تن در هکتار است در حالی‌که اکنون عملکرد تولید گندم و جو آبی و دیم کشور بین ۷ تا ۱۳ تن در هکتار است.

عباسی اظهارداشت: بنابراین کمباین های دارای تکنولوژی قدیمی توان برداشت محصول در عملکرد بالا را ندارد و ما را با مشکل روبرو کرده است.

وی ادامه داد: طبق آمارها ۸.۲ میلیون هکتار سالانه زیرکشت محصولات گندم و جو آبی و دیم است، بنابراین باید این محصولات در زمان مناسب برداشت شود. به دلیل کمبود کمباین در کشور مجبور به جابجایی کمباین در استان‌های سراسر کشور هستیم یعنی زمان برداشت غلات بین چهار تا ۶ ماه از مناطق گرمسیر شروع و تا مناطق سردسیر به طول می انجامد.

  پژوهش مدرس دانشگاه بیرجند در فرانسه طرح برتر معرفی شد

نیاز به ۱۵۰۰ کمباین برداشت غلات 

رییس مرکز مکانیزاسیون بخش کشاورزی تصریح کرد: اکنون نیاز سالانه کشور به کمباین برداشت غلات بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه است در حالی که کارخانه کمباین سازی اراک سالانه در بهترین شرایط تنها امکان تولید ۵۰۰ دستگاه کمباین را دارد.

وی افزود: اکنون در کشور حدود ۱۷ هزار دستگاه کمباین برداشت غلات داریم که نزدیک ۱۴ هزار بار در بین استان ها و شهرستان ها جابجا می شوند که در واقع به جای ۳۱ هزار کمباین فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: هر گونه تاخیر در فرایند برداشت محصول در موعد مقرر خطرات و هزینه های زیادی برای کشور در بردارد. 

عباسی ادامه داد: مهمترین معضل کشور در شرایط فعلی انحصار در تولید کمباین غلات در کشور است که حدود ۵۰ سال کارخانه کمباین سازی اراک وظیفه تولید کمباین مورد نیاز کشور را برعهده دارد که حجم تولید محدود و تکنولوژی قدیمی آن پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی نیست.

وی گفت: اکنون کشاورزان ما بین دو تا ۶ ماه در نوبت هستند تا یک دستگاه کمباین تحویل بگیرند.

فرسودگی ۵۰ درصد کمباین‌های برداشت غلات 

رییس مرکز مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت: اکنون ۵۰ درصد کمباین‌های کشور فرسوده و دارای عمر بالای ۱۳ سال هستند. زیرا یک کارخانه توان تولید کمباین مورد نیاز کشور را ندارد و از سوی دیگر به دلیل حمایت از تولید داخلی و نوسان نرخ ارز، امکان کمباین های  وارداتی میسر نیست.

عباسی با تاکید بر اینکه یک کارخانه به تنهایی نمی تواند با ظرفیت محدود و تکنولوژی قدیمی عملیات برداشت غلات کشور را ساماندهی کند افزود: طی سالهای اخیر توانسته ایم با تعمیر و نگهداری مناسب این دستگاه ها همچنان آنها را برای استفاده در بخش کشاورزی حفط کنیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)