برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

توسعه بروجرد در بستر کشاورزی پایدار

ماده ۱۳ برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۱۳۹۹-۱۳۹۵)  بر توسعه کشاورزی پایدار تاکید دارد؛ حفظ ظرفیت تولید، افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش مصرف آب، ارائه حمایت لازم برای توسعه گلخانه ها، اصلاح الگوی کشت مناسب با منطقه و ارتقا شاخص بهره وری آب کشاورزی با توسعه روش های نوین آبیاری حداقل به میزان سالانه ۴۰۰ هزار هکتار با پرداخت ۸۵ درصد هزینه اجرای عملیات به عنوان کمک دولت به صورت بلاعوض از جمله راهبردهای مناسب در راستای کشاورزی پایدار از یک سو و مقابله با بحران کم آبی و حفظ محیط زیست به شمار می رود.

لایحه برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی بارویکرد توازن وتعادل با زیر بنای علمی از سوی دولت تدبیر و امید تدوین شده است که در بحث توسعه پایدار و کشاورزی، به منظور حفظ ظرفیت تولید و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی، بر ارتقاء ارزش افزوده بر مبنای ملاحظات توسعه پایدار تاکید شده است.

توجه به تکالیف قانون برنامه ششم توسعه و طرح‌های اقتصاد مقاومتی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری است ؛ بنا بر گفته وزیر جهاد کشاورزی ؛ تحقق شعار جهش تولید نیازمند تقویت و جهش در اراده است و در بخش کشاورزی ؛ توسعه و تقویت زنجیره‌های تولید این بخش  از جمله راهکارهای حل مشکلات بخش کشاورزی است.

بروجرد در مسیر کشاورزی پایدار

این  شهرستان، سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال محصولات کشاورزی تولید می کند و در زمینه تولیدات باغی نیز تامین کننده ۳۵ درصد از تولیدات باغی استان لرستان و از این نظر دارای مقام اول سطح زیر کشت باغات در استان به شمار می رود و محصولات با کیفیت آن با تنوع بیش از ۲۰ محصول به سراسر نقاط کشور صادر می شود.

بنا بر گفته مسئولان جهاد کشاورزی بروجرد در بخش ریز میوه ها این شهرستان دارای حدود ۸۰۰ هکتار باغ گیلاس با متوسط تولید هفت تن در هکتار و ۳۰۰ هکتار باغ آلبالو با متوسط تولید ۶تن در هکتار است  که با توجه به دانش بومی و فنی باغداران منطقه گاهی رکورد عملکرد به ۲۰ تن در هکتار با رعایت ضوابط تولید محصول سالم می‌رسد ،که تولید محصولات سلامت محور باعث شده بروجرد در میان کارخانه داران و دارندگان صنایع تبدیلی و فرآوری نام آشنا و پرطرفدار باشد.

توسعه باغات در اراضی شیب دار

طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار یکی از برنامه های حوزه جهاد کشاورزی است که در بروجرد هم  اجرا شده است و بخشی از اراضی شیب دار این شهرستان به کشت گونه هایی اعم از بادام، گل محمدی و انگور  اختصاص یافته است. بنا بر گفته عزت اله نباتی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد بیش از ۳۰۰ هکتار باغات دیم در بروجرد وجود دارد که با اجرای طرح توسعه باغات دیم می توان به افزاش تولید محصولات رسید.

به گفته وی افزایش تولیدات، کاهش فرسایش خاک و استفاده بیشتر از اراضی شیب دار از مهمترین مزایای طرح توسعه است ، شهرستان بروجرد به لحاظ شرایط آب و هوایی مناسب و میزان بارندگی ها مستعد اجرای این طرح است.

پیش بینی ۴۰ هزار تن گندم در بروجرد

در بخش تولید گندم نیز ؛مدیر جهاد کشاورزی بروجرد می گوید: امسال ۹ هزار و ۳۵۰ هکتار گندم دیم و چهار هزار و ۷۰۰ هکتار گندم آبی داریم که در مجموع ۱۴ هزار و ۵۰ هکتار با پیش بینی ۴۰ هزار تن تولید گندم در بروجرد خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین سه  هزار و ۵۵۰ هکتار زمین زیر کشت جو آبی و ۹ هزار و ۲۵۰ هکتار زمین کشاورزی نیز زیر کشت جو دیم رفته و در مجموع ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت جو در شهرستان است که پیش بینی می‌شود ۳۰ هزار تن جو تولید داشته باشیم و علاوه بر این  پیش بینی می‌شود ۴۰۰ تن کلزا در بروجرد برداشت شود.

نباتی گفت: در سال زراعی ۹۸-۹۷ که ۲۴ هزار تن تولید داشتیم هشت  مرکز خرید داشتیم و امروز که بیش از ۴۰ هزار تن تولید داریم ۲ مرکز خرید داریم و همین مساله باعث شده خرید گندم کاهش پیدا کند و شهرهای همجوار بخش عمده‌ای از خرید شهرستان بروجرد را انجام دهند.

نیاز به ۶ مرکز خرید گندم  در بروجرد

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت:  با توجه به شرایط موجود، در حال حاضر ۶ مرکز خرید در بروجرد نیاز داریم و مراکز خرید تعاون روستایی در بروجرد نیز باید فعال شوند که یکی از آنها در مسیر خرم آباد مرکز خرید «دارتوت» بوده که سالیان متمادی بدون فعالیت مانده و در گذشته هشت  هزارتن خرید داشته است.

  فرآیند صدور مجوز مشاغل خانگی و تولید طیور تسهیل می‌شود

سیستم آبیاری نوین و توسعه کشاورزی بروجرد

بنا بر گفته مدیر جهاد کشاورزی بروجرد؛ طرح سیستم آبیاری نوین در سطح ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان اجرا شده است و در مجموع تا کنون  سه‌هزار و ۵۰۰ هکتار از ۳۵ هزار هکتار اراضی آبی کشاورزی بروجرد تحت پوشش سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یک‌هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش آبیاری قطره‌ای است، اظهار کرد: همچنین دوهزار و ۵۰۰ هزار هکتار نیز توسط سیستم آبیاری بارانی هستند. کشاورزان با استقبال از ایجاد سیستم آبیاری نوین می‌توانند در مدیریت مصرف آب و کاهش هدررفت منابع آبی شهرستان مشارکت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد مجموع اراضی کشاورزی تحت‌پوشش این شهرستان را ۶۹ هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: از این میزان حدود ۳۴ هزار هکتار دیم و مابقی آبی است و روان‌آب خروجی دارند. در زمینه کشت محصولات پرآب‌بر، اگر کشاورزان از سیستم آبیاری‌های نوین استفاده کنند، می‌توانند تا ۲۰ درصد کشت این‌گونه محصولات انجام دهند. باید حق آبه هر منطقه، متناسب با الگوی کشت آن تعریف شود تا با مدیریت درست، بتوانیم سطح تولید را سازمان‌دهی کنیم.

بهره گیری از تجهیزات مدرن در بخش کشاورزی

اولین ایستگاه هواشناسی (mcl۸۸) استان لرستان در راستای تولید محصول سالم جهت پیش آگاهی در کنترل به موقع آفات و بیماری‌ها و کاهش مصرف سموم شیمیایی در محل باغات روستای «شیخمیری» شهرستان بروجرد نصب و راه اندازی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد در این خصوص می گوید: این دستگاه با ۱۶ کارآیی جهت پایش رطوبت و حرارت به عنوان کارایی اصلی نصب شده است.
کشاورزی محور توسعه روستایی

 نقش چندجانبه کشاورزی در زندگی انسانی و این که در کانون مباحث توسعه پایدار قرار دارد موجب شده تا در برنامه  توسعه کشور توجه ویژه ای به این شاخص مهم انجام شود.نگاه علمی دولت در تدوین برنامه ششم و جدیت در اجرای برنامه های تحولی به سمت کشاورزی پایدار دستاورد مهم سال های اخیر به شمار می رود.

 بر اساس برنامه سازمان ملل متحد تلاش­ های مربوط به کشاورزی و توسعه روستایی پایدار حول سه محور اساسی قرار دارد که شامل امنیت غذایی، ایجاد اشتغال و درآمد در مناطق روستایی به منظور ریشه کن نمودن فقر و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است.

برنامه ای که به دنبال حداکثر نمودن بهره ­وری از ظرفیت­ های بخش کشاورزی (اعم از طبیعی و انسانی) و حداقل نمودن پیامدهای مخرب زیست محیطی است. بنابراین ؛ توسعه کشاورزی بایستی با اتکاء به امکانات و تکنولوژی موجود شکل یابد؛ از نظر فنی مناسب، از نظر اقتصادی توجیه­ پذیر، از نظر اجتماعی قابل قبول و از نظر محیطی مطلوب باشد.

لرستان اقلیم کشاورزی

بنا بر گفته مسئولان جهاد کشاورزی لرستان ۷۸۳ هزار هکتار زمین زراعی در این استان وجود دارد که  از این میزان در ۱۸۵ هزار هکتار آن کشت آبی و در مابقی آن کشت دیم صورت می‌گیرد. سالانه ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت انواع محصولات زراعی می‌رود و سه میلیون تن محصولات کشاورزی حاصل تلاش کشاورزان در این اراضی است .

یکی از سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت در محیط‌های بسته و در شرایط گلخانه‌ای است، با توجه به شرایط اقلیمی، حفظ منابع و استفاده بهینه از آب و خاک و دیگر نهاده‌های تولید، کشت در محیط‌های گلخانه‌ای مزیتی مهم است و تأثیر به‌سزایی در افزایش عملکرد خواهد داشت. توسعه کشت باغ‌ در اراضی دیم کم‌بازده، توسعه کشت گیاهان دارویی و توسعه کشت باغ‌ در اراضی شیب‌دار نیز در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی استان لرستان  است که بیش از ۲ هزار هکتار زمین به آن اختصاص پیدا کرده است.

توسعه کشت گلخانه‌ها و توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار نیز در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است و در این راستا در استان لرستان بیش از ۵۴ هزار هکتار از اراضی را به شیوه‌های نوین آبیاری  و هفت‌هزار هکتار را هم در دست تجهیز قرار دارد.

کشاورزی پایدار  به مدیریت صحیح منابع کشاورزی اطلاق می‌ شود که در جهت رفع نیازهای درحال تغییر بشر به کار برده شود و در عین حال منابع طبیعی و نیز کیفیت محیط زیست را حفظ کرده و حتی بهبود بخشد. کشاورزی پایدار سودمند و مستمر، متکی بر حفظ منابع طبیعی است. این شیوه کشاورزی، اقتصادی‌ترین و در عین حال سودمندترین نحوه استفاده از انرژی و تبدیل آن به محصولات کشاورزی، بدون تخریب حاصل‌خیزی خاک و کیفیت محیط زیست است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)