برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رییس کل گمرک: صادرات ایران در شرایط تحریم ۴ برابر واردات است

سیدمهدی میراشرفی روز چهارشنبه در آیین افتتاح ساختمان جدید اداری گمرک گلستان اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ۱۱۵ میلیون تن کالاهای ایران به بازارهای هدف صادر شد و در مقابل ۲۸ میلیون تن انواع کالا وارد کشور شد که از این مقدار، ۱۹ میلیون تن نهاده های دامی، کالای اساسی و دارو بود.

وی بیان کرد: همچنین در ۱۵ روز اول بهمن ماه، سه میلیون تن کالا وارد کشور شد که شامل کالای اساسی، دارو و نهاده های دامی بود.

رییس کل گمرک، همجواری گلستان با ترکمنستان را فرصت مناسبی برای رونق این استان دانست و بر تلاش برای ترانزیت بیشتر کالاها از این استان تاکید کرد.

وی به پیوستن ایران به اوراسیا اشاره کرد و آن را فرصتی برای توسعه صادرات کالاهانی ایران دانست.

موافقنامه پیوستن ایران به اوراسیا از ۵ آبان امسال اجرایی شد و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود.

هم اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند اما این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا سال ۲۰۱۵ میلادی، از سوی روسیه، قزاقستان و بلاروس تشکیل شد.

ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان خود و این نهاد را مطرح کرد که از جانب اعضای آن مورد استقبال قرار گرفت و پس از ۲ سال مذاکرات متعدد، سرانجام موافقتنامه‌ای در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان برای برخورداری از تجارت ترجیحی بین ایران و این اتحادیه به امضا رسید.

  تشخیص سرطان پنهان گلو با تست بزاق

موافقت‌نامه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا شامل ۲ فهرست کالایی ترجیح‌های اعطایی بوده که اقلام مشمول آن توسط کشورمان به اوراسیا ۳۸۰ قلم و اقلام اعطایی اوراسیا ۵۰۳ قلم کالا است.

رییس کل گمرک همچنین ادامه داد: گلستان اگر بتواند نهاده های دامی را از قزاقستان وارد کند، دیگر نیازی به وارد کردن این کالا از بندرامام و چابهار نیست.

ساختمان جدید اداری گمرکات استان گلستان در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع با زیربنای ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع و اعتبار ۷۲ میلیون ریال در محدوده روستای قربان آباد آق قلا افتتاح شد.

همچنین با موافقت رییس کل گمرک، پایانه صادراتی گنبدکاووس به اداره ارتقاء یافت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)