برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان فرآورده‌های طبیعی و سنتی صادر می‌کنند

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی وفناوری ریاست‌جمهوری، با توجه به ظرفیت بالایی که صنعت گیاهان‌دارویی درحوزه صادرات دارد، توسعه زنجیره ارزش فرآورده‌های دارویی گیاه پایه، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ستاد توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

محمد حسن عصاره دبیر این ستاد گفت: صنعت گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی، از یک زیست‌بوم پویا و روبه‌رشد برخوردار است که هزاران فعال بخش خصوصی در آن فعالیت می‌کنند. بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو، حدود ۵۰۰ شرکت، به عنوان تولیدکننده فرآورده‌های طبیعی و سنتی مطرح هستند.  

وی بیان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته از این تعداد، حدود ۱۵۰ شرکت توانسته‌اند محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند. با توجه به اینکه بیش از ۴ هزار دارو و فرآورده گیاهی و سنتی مجوز تولید اخذ کرده‌اند، باید تلاش کرد  تعداد صادرکنندگان این حوزه افزایش یابد. توسعه مقاصد صادراتی در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی نیازمند برخورداری از دانش بازاریابی بین‌المللی است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از تحریم و مشکل نقل و انتقال پول، افزود: باید به صادرکننده کمک کرد که علاوه بر غلبه بر این چالش‌ها، مزیت رقابتی کالای صادراتی خود را افزایش دهد. با توجه به ارزش افزوده کم صادرات به روش خام فروشی، بیشتر بسته‌های حمایتی به صادرات محصولات فرآوری شده، تخصیص یافته است که از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است.

عصاره افزود: ارزش کل صادرات حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های سنتی در سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. در این میان با وجود برخی محدودیت‌ها سهم گروه داروها و فرآورده‌های گیاهی خاص، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. باید تلاش کرد این سبد صادراتی متنوع‌تر باشد، باید تمام ظرفیت گیاهان دارویی کشور را در حوزه صادرات به کار بریم.

  فرهنگ گردشگری در جامعه نهادینه شود

وی زیره، رازیانه، موسیر، گل‌محمدی، گشنیز و شیرین‌بیان را از جمله محصولاتی دانست که از ظرفیت خوبی برای توسعه و تولید منتهی به صادرات برخوردار هستند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)