برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دستگاه کنترل رشد تومور مغزی در ایران ساخته شد

فناوری تولید این دستگاه تاکنون در انحصار یک شرکت رژیم صهیونیستی بود، که امروزه این انحصار شکسته شد و جمعی از نخبگان علمی از پژوهشکده ها و دانشگاه‌های گوناگون کشور مانند صنعتی شریف، تهران و پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی برای ساخت این دستگاه گرد هم جمع شدند، گردهمایی فناورانه‌ای که منجر به دستیابی به فناوری ساخت این دستگاه شد.

به گزارش روز سه شنبه معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، علیرضا مجیدانصاری مجری این تیم تحقیقاتی گفت: ساخت دستگاه کنترل رشد تومور مغزی بر پایه میدان های الکتریکی نتیجه تحقیقات و فعالیت‌های چند ساله این تیم است. این دستگاه به عنوان ابزاری برای درمان تومورهای مغزی کاربرد دارد. فناوری ساخت آن نیز متعلق به شرکتی از رژیم اشغالگر قدس بود که به آمریکا و شرکت‌های اروپایی خدمات خود را ارائه می‌دهد. البته این دستگاه به بیماران اجاره داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این دستگاه را بازطراحی کرده‌ایم و نمونه آزمایشگاهی آن با موفقیت ساخته شده است و در شٌرف تحقیقات بالینی قرار دارد. درمان تومورهای مغزی مشکلات زیادی دارد، امکان جراحی برای این نوع از تومورها به راحتی وجود ندارد. همچنین دارورسانی به مغز نیز کار سختی است و سد مغزی و نخاعی به هر دارویی اجازه ورود نمی‌دهد. از سویی رادیوتراپی مغز نیز به دلیل سیستم و ساختار آن دشوار است.

مجیدانصاری درباره نحوه عملکرد این دستگاه گفت: با کارگذاری دقیق الکترودهایی روی سر که با کمک این دستگاه انجام شد، میدان الکتریکی ضعیفی در مغز  ایجاد می‌شود. این میدان روند تولید سلول‌های تومور را که با سرعت در حال تقسیم است، مختل می‌کند، پس توقف تقسیم سلول رخ می‌دهد و سلول از بین می‌رود.

  ۱۵ طرح گردشگری در یزد به بهره برداری رسید

وی افزود: این دستگاه از اطلاعات ام آر آی و سی تی اسکن بیمار بهره می‌برد و ابعاد تومور و محل قرار گرفتن آن را دقیق مشخص می‌کند. سپس با این اطلاعات دقیق میدان الکتریکی اعمال می‌شود. البته این دستگاه نسبت به نمونه خارجی خود تفاوت‌هایی دارد. در نمونه خارجی با قرارگیری الکترودها روی پوست سر حساسیت‌هایی برای بیمار ایجاد می‌شد که در نمونه ایرانی این مشکل رفع شده است. برای این هدف نیز محققان کشور از فناوری نانو استفاده کردند.

محققان با کمک این دستگاه طول عمر بیماران را افزایش می‌دهند. البته پاسخ در بیماران مختلف متفاوت است. در برخی بیماران با استفاده چند ماهه تومور از بین می‌رود، اما در برخی دیگر به خصوص افرادی که با عود مجدد بیماری مواجه بوده اند، پبشنهاد می‌شود استفاده از دستگاه را ادامه دهند.

محققان کشور برای توسعه این طرح از حمایت‌های مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار شدند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)