برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تصفیه آب با استفاده از ساختارهای کامپوزیتی در دانشگاه اراک انجام شد

«مهدیه راستگردانی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پژوهش از سوی گروه چهارنفره پژوهشی شیمی این دانشگاه شامل «جواد ذوالقرنین» و «سعید امانی» از اعضای هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک و «سعیده درمنکی فراهانی» و «مهدیه راستگردانی» از دانشجویان دکترای رشته شیمی انجام شده است.

وی ادامه داد: برخلاف بیشتر چارچوب‌های فلز-آلی که در مراحل سنتز شان از حلال‌ های آلی استفاده می‌شود و نیاز به دما، فشار بالا بوده و تهیه آن‌ها یک یا چند روز زمان نیاز دارد، در سنتز این ماده تنها حلال مورد استفاده در تمامی مراحل، آب بوده و مراحل سنتز به سادگی در دما و فشار محیط و زمان بسیار کوتاهی قابل انجام و روند سنتز تکرار پذیر است.

دانشجوی رشته شیمی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: در ادامه کار برای کاربردهای جذب سطحی، از حاصل بیش از سی بار سنتز این ترکیب در روزهای متفاوت به‌کار گرفته شد که نتایج آن مطلوب بود.

راستگردانی گفت: ظرفیت بالای جذب آلاینده مورد نظر از دیگر مزیت‌های این ترکیب است و این مهم موجب می شود ضمن مصرف مقدار کمتری از این ترکیب، مقدار قابل توجهی از آلاینده روی سطح آن قرار بگیرد که صرفه اقتصادی و مشکلات کمتر در ایجاد و بازیابی جاذب های آلوده به آلاینده‌ زا سبب می‌شود.

وی اظهار داشت: در نخستین گام تحقیقات، کاربرد این ترکیب جدید برای حذف رنگ سمی و سرطانزای قرمز کنگو از آب مورد بررسی قرار گرفت و شرایط حذف با کمک روش‌های طرح آزمایش آماری بهینه‌سازی شد.

دانشجوی دکتری رشته شیمی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: جذب سطحی فرآیندی است که در آن آلاینده به‌عنوان جذب شونده بر روی سطح ماده‌ جامدی به‌عنوان جاذب، متمرکز می‌شوند.

راستگردانی افزود: فرآیند جذب سطحی به‌دلیل مزایایی چون هزینه‌ کمتر، کاربرد بالا، طراحی ساده، عملکرد آسان، تولید مواد ثانویه کم ضرر، سادگی اصلاح جاذب‌های حاوی جذب‌شونده، روشی  کارآمدی به شمار رفته و از دیگر روش های حذف آلاینده ها برتری دارد.

  گره‌گشایی دانشجویان از مشکلات کرونا با ایده‌های خلاقانه و نوآورانه

وی ادامه داد: انتخاب جاذبی موثر برای ماده مورد هدف بخش مهمی از روش جذب سطحی است و چارچوب‌های فلز-آلی به‌عنوان دسته جدیدی از مواد نانو متخلخل، از جمله موادی هستند که برای جذب آلاینده‌ها به کار می‌روند.

دانشجوی دکتری رشته شیمی دانشگاه اراک با اشاره به نتایج مطلوب اجرای این روش تصریح کرد: در سال‌های اخیر بخش صنعتی در میان بسیاری از زمینه‌های کاربرد ترکیبات نانو کامپوزیت توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

راستگردانی افزود: تخلخل بالا و نبود حجم پنهان در این چارچوب‌های جدید آن‌ها را برای کاربردهای خاص حجم از جمله جذب سطحی، جداسازی، اهداف تصفیه و کاتالیزور بسیار مفید کرده است.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های قابل‌توجهی که برای جداسازی گاز، تصفیه و ذخیره و جذب گازهایی مانند هیدروژن، کربن دی اکسید، متان و اکسیژن در کاربردهای انرژی و سایر کاربردهای صنعتی مختلف وجود دارد، بسیاری از ترکیبات نانو کامپوزیت جدید کارآمد مرزهای آزمایشگاهی را شکسته و تکامل یافته‌ و تاکنون گزارشی از کاربرد صنعتی این دسته ترکیبات برای تصفیه آب از آلاینده‌ها یافت نشده است.
نتایج بخش ابتدایی این تحقیق در مجله Environmental Research از انتشارات Elsevier با ضریب تاثیر ۵.۷۱۵  (IF) و امتیاز Q۱ به چاپ رسیده  و قسمت ثانویه آن در مجله معتبر Microchemical Journal  که از مجله های معتبر شیمی تجزیه است با  ضریت تا تیر (IF)۳.۵۹۴ به چاپ رسیده است.

دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)