برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بومی‌سازی یک ماده نانویی در کشور قیمت ‌آن را ۸۰ درصد کاهش داد

به گزارش روز سه شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اشکان شمالی مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه شیمی گفت: «کوانتوم دات‌های پایه کربن» یکی از این مواد است که در محصولات مختلفی کاربرد دارد. این ماده در حال حاضر توسط این شرکت به برخی از مصرف‌کنندگان داخلی مانند پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی به قیمت حدود هر گرم ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. این ماده از کشورهایی مانند آلمان و فرانسه با قیمت حدود هر گرم ۲ میلیون تومان وارد می‌شد، اما بومی‌سازی این محصول، قیمت آن را حدود ۸۰ درصد کاهش داد.

وی ادامه داد: از جمله محصولاتی که با استفاده از این ماده در شرکت تولید شده یک ضدعفونی کننده پایه کوانتومی است. این ضد عفونی کننده که با یک چهارم قیمت الکل تولید می‌شود و ماندگاری بیشتری بر روی سطوح دارد، موافقت اصولی سازمان غذا و دارو را نیز کسب کرده است. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: در سال ۲۰۱۹ میلادی یک مقاله در مجله نیچر در مورد تاثیرات ضدعفونی کنندگی این مواد منتشر شد و  بهمن ۱۳۹۹ نیز این ضدعفونی‌کننده در شرکت به تولید رسید.

شمالی با تاکید بر ارتباط بیشتر نهادهای علمی و دانشگاهی و مراکز صنعتی گفت: این شرکت‌دانش‌بنیان با تولید محصولات مختلفی مانند روانکارهای پایه‌کوانتومی، تلاش دارد کشور را از واردات این گونه مواد بی‌نیاز کند. اخذ تاییدیه نانومقیاس و همکاری با نهادهای مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از جمله اقدامات این شرکت، برای رشد و توسعه فعالیت‌های تولیدی و علمی بوده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  داستان تخم‌مرغ و فراز و نشیب قیمت این روزهایش