برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارسال بیش از ۸ هزار پرونده تسهیلات گردشگری به بانک‌های عامل

 ولی تیموری با بیان این خبر گفت: طبق آخرین گزارش دریافتی از نتایج بررسی پرونده متقاضیان وزارت گردشگری برای استفاده از تسهیلات بانکی ویژه بحران کرونا تا کنون بیش از هشت هزار و ۳۰۰ پرونده با ارزش مالی حدود چهارهزار و ۹۲۰ میلیارد ریال تکمیل و به بانک های عامل ارسال و از این تعداد بالغ بر ۳۸۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: پرونده‌های ذکر شده بیش از ۳۶ هزار نفر شاغل در صنعت گردشگری کشور را پوشش می دهد که تا تاریخ ۱۱ مرداد ماه جاری در سامانه وزارت کار ثبت شده است.

تیموری با اشاره به اینکه جمعی از خسارت‌دیدگان این حوزه متقاضی دریافت وام اما فاقد بیمه بوده‌اند؛ افزود: بخش‌هایی از جمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی، راهنمایان تور، هنرمندان صنایع‌دستی و حتی برخی از فعالین سایر تاسیسات گردشگری فاقد بیمه بوده‌اند که از این تعداد بالغ بر ۶۰ هزار پرونده هم‌اکنون در مسیر پرداخت قرار گرفته است که باید به سرعت ثبت‌نام خود را در سامانه کارا تکمیل و نهایی کنند.

تیموری در پایان از متقاضیانی که پرونده‌های آنان به مرحله نهایی اخذ وام رسیده است؛ درخواست کرد که با مراجعه به بانک‌های عامل تسهیلات قطعی شده را اخذ نمایند.

صنعت گردشگری با شیوع کرونا در معرض آسیب صد درصدی قرار گرفت از این رو دولت اقدام به ارائه تسهیلات به فعالان این عرصه کرد.

در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تیموری از موافقت دولت برای پرداخت تسهیلات به فعالان گردشگری خبر داد و افزود: برای گرفتن تسهیلات از دولت برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا در بخش گردشگری بیشتر از همه دستگاه‌ها پیگیری کردیم، اگر قرار بود دولت امتیازی دهد، گرفتیم. صداها و نیازهای شما را در جلسات هیئت دولت به شکل ویژه منعکس کردیم و در نشستی که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس بانک مرکزی و نمایندگان فعالان بخش خصوصی برگزار شد، آسیب‌ها و زیان‌های ناشی از ویروس کرونا را در بخش گردشگری مطرح و بررسی کردیم.» جزو ۱۰ رسته هستیم اما متأسفانه امکانات دولت محدود است.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون گردشگری کشور تصریح کرد: در پی شیوع ویروس کرونا تمام بخش‌های اقتصادی کشور متضرر شدند و تعداد کسب‌وکارهایی که آسیب دیدند، زیاد بود. ۳۵ رسته شغلی معرفی شدند تا بتوانند از حمایت‌های دولت بهره‌مند شوند که از این تعداد ۱۰ رسته با توجه به محدودیت‌های منابعی که دولت داشت برای دریافت تسهیلات انتخاب شدند، از این تعداد، سه رسته مربوط به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است.

  قیمت تمام‌شده مرغ زنده کیلویی ۱۲ هزارتومان است

او بیان کرد: این سه رسته شامل مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و گردشگری، فعالان این حوزه و کسب‌وکارهای مرتبط به تشخیص این وزارتخانه تحت عنوان دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و گردشگری و رسته دیگر صنایع‌دستی است.

معاون گردشگری کشور بیان کرد: تسهیلاتی که ما درخواست کردیم تحت عنوان صفر درصد و کمک‌های بلاعوض بود، اما دولت بودجه نداشت و کمک‌های بلاعوض تنها به وزارت بهداشت برای خرید تجهیزات پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پرداخت بیمه بیکاری افرادی بود که ناشی از شیوع این ویروس بیکار شده‌اند.

تیموری تصریح کرد: برای گروه اول که گردشگری نیز شامل آن می‌شود به ازای هر اشتغالی که مراکز اقامتی داشتند، ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات ۱۲ درصد پرداخت می‌شود. فعالان حوزه صنایع‌دستی به ازای هر شغل می‌توانند ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کنند.

او افزود: پرداخت این تسهیلات از نیمه دوم اردیبهشت در بانک‌ها آغاز و تا پایان خرداد ادامه داشت و بازپرداخت آن مهر ۹۹ خواهد بود، بنگاه‌هایی که این وام را اردیبهشت دریافت کردند تنفس چهارماهه دارند و سایر بنگاه‌هایی که خرداد از این تسهیلات بهره‌مند شدند، تنفس سه‌ماهه داده شد. به‌طورکلی طی دو سال باید تسهیلات دریافتی، پرداخت شود.

 او افزود: هرچند این مبلغ کافی نیست اما همه تلاش خودمان را برای دریافت تسهیلات انجام دادیم. اگر قرار بوده حمایتی بشود سعی کردیم، بالاترین حمایت‌ها از دولت بگیریم.

تیموری تصریح کرد: در مرحله دوم از صندوق کارآفرینی امید برای گرفتن تسهیلات برای بوم گردی‌ها درخواست کردیم و قرار است در این رابطه تفاهم‌نامه چندجانبه امضا شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)