برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۱۰۰ طرح از ۳۵ کشور به جشنواره خوارزمی ارسال شده است

علی الیاسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: در سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی از ۱۰ طرح داخلی و ۴ طرح خارجی و یک طرح ایرانی مقیم خارج تجلیل می‌شود.  

وی ادامه داد: طرح‌های خارجی برگزیده از کشورهای استرالیا، چین، کره جنوبی و یک ایرانی مقیم آمریکا و در گروه‌های برق، فناوری شیمیایی، مواد و متالورژی، برق و کامپیوتر و زیست فناوری و پایه پزشکی است.

معاون توسعه و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در خصوص چالش‌های پیش روی فعالیت‌های علمی بین‌المللی، توضیح داد: معمولا جامعه علمی توجهی به مسائل سیاسی ندارد و فراخوان از طریق سامانه‌ها و سفارت خانه‌ها به دانشمندان ابلاغ می‌شود.

الیاسی اضافه کرد: فراخوان به تمامی کشورها اعلام می‌شود اما ممکن است برخی از این دانشمندان به دلیل دیدگاه‌های شخصی و یا مسائل سیاسی طرحی ارائه نکنند.

وی عنوان کرد: داوران در بررسی طرح‌ها کشور مبداء را در نظر نمی‌گیرند و تنها ارزیابی‌های علمی خود را نسبت به طرح‌ها دارند و در نهایت اگر طرحی برگزیده شد، به آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود و اغلب این دانشمندان در اختتامیه جشنواره در داخل کشور شرکت می‌کنند.

به گفته دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، در سال های گذشته نیز مشکلی برای رفت و آمد دانشمندان خارجی وجود نداشته است.

 تداوم روابط دانشمندان خارجی با ایرانیان

الیاسی در پاسخ به اینکه تحریم ها تا چه میزان در عملکرد جامعه علمی کشور تاثیرگذار بوده است، اظهار داشت: یکی از عواملی که باعث رشد کشورها از نظر علمی و فنی می شود، ارتباطاتی است که بین دانشمندان وجود دارد.

  چند گزاره علمی که صحت ندارند

وی ادامه داد: جشنواره خوارزمی توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی برگزار می‌شود که این سازمان از زیر مجموعه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که نشان می دهد ما به دنبال گسترش تعاملات بین‌المللی هستیم.

معاون توسعه و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی اظهار داشت: برگزیدگانی که از کشورهای مختلف می‌آیند، اغلب برای آن‌ها کارگاه ها و کلاس های آموزشی برگزار می شود تا دانش‌ خود را در اختیار دانشجویان قرار دهند و تعاملات بسیار موثری بین آن‌ها و اساتید و دانشجویان ایرانی شکل می‌گیرد و حتی پس از بازگشت آن‌ها به کشورهای خود این ارتباطات ادامه پیدا می‌کند که گسترش تعاملات بین الملل حداقل دستاوردهای جشنواره است.

جشنواره های بین المللی و جوان خوارزمی توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سازمان‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شوند.

جشنواره خوارزمی که قدیمی‌ترین جشنواره در زمینه علوم فنی و مهندسی در ایران است و از ۱۳۶۶ آغاز به کار کرد، در مراسم اعطای جوایز برگزیدگان بخش بین الملل هر ساله همزمان با دهه فجر در بهمن برگزار می‌شود.

مراسم تجلیل از برگزیدگان سی و سومین دوره بخش بین الملل جشنواره خوارزمی ۲۸ بهمن ۹۸ (دوشنبه) با حضور رییس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)