برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آینده گردشگری در سراب نیلوفر کرمانشاه

نسیم لذت بخشی که با رایحه نیلوفر آمیخته شده برای ساعاتی در روزها و شب‌های گرم تابستان، آرامش و لحظات مفرح بخش را برای گردشگر به ارمغان می آورد.

سرابی که در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده از مناطق پرجاذبه و از سراب های بزرگ استان است که به دلیل دربرگیری گل های نیلوفر به سراب نیلوفر نامگذاری شده و پس از ساماندهی محوطه آن، برای اهالی منطقه اشتغال زایی ایجاد کرده است.

این سراب به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد به عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی ایران در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته و در حرکت امواج آرامش، خاطرات متعددی از کرمانشاهیان و گردشگران حک شده و جای گرفته است.

با وجود اینکه اقدامات ضروری همچون بازسازی سرویس‌های بهداشتی، نوسازی قایق‌ها، رنگ‌آمیزی، بازسازی، دیوارکشی و ایمن‌سازی آلاچیق‌ها، بازسازی و راه‌اندازی غرفه‌ها و جمع‌آوری بیش از ٧٠ قلاده سگ ولگرد توسط شرکت توسعه گردشگری کرمانشاه در این محوطه انجام شده ولی باید گفت ظرفیت و جاذبه های این سراب آنقدر بزرگ است که برای معرفی آن بیش از این ها باید همت کرد.

در این شب‌های تابستان اگر گذرمان به این سراب بیفتد می بینیم که اکثر گردشگران با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله مناسب اجتماعی دورتادور این محوطه نشسته اند و به سراب آرام چشم دوخته اند.

از اواسط دههٔ هشتاد به علت خشکسالی‌های طولانی مدت و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، چشمه‌های تأمین کننده آب این دریاچه چندین بار به‌طور کامل خشک شده و همین امر سبب از بین رفتن کامل نیلوفرهای آبی شد. با این حال با تلاش ارگان های مربوطه در سال ۱۳۹۵ تعدادی بوتهٔ نیلوفر آبی کشت شده و در بستر دریاچه کاشته شد تا از نابودی کامل آن جلوگیری به عمل آید.

بازگشت مجدد آب به سراب پس از سالها خشکسالی که مرگ آبزیان و غم کرمانشاهیان را به همراه داشت، فرصتی دوباره برای رسیدگی به خدمات رفاهی در این مجموعه است، جاذبه ای که به واسطه نزدیکی به مرکزیت استان و شهر کرمانشاه می تواند به عنوان یک ظرفیت مناسب به جذب گردشگر بپردازد.

فعالیت آبی به صورت پراکنده در این سراب دیده می شود، در یک بخش افرادی بدون ناظر و یا داشتن ساماندهی مناسب، به بازی های آبی به صورت انفرادی می پردازند، در بخش دیگر صدای هیجان شناگران کوچک و بزرگ از آب های سراب به گوش می رسد، شناگرانی که برخی از آنان تازه کار هستند و با خطرات و نحوه شناکردن در سراب ها بیگانه اند.

  زمان برگزاری آزمون های دکتری و کارشناسی ارشد به تعویق افتاد

از سوی دیگر بنابه گفته کارشناسان گردشگری، می توان بسیاری از ظرفیت های گردشگری را با توجه به موقیعت بیابانی این سراب لحاظ کرد همانند بازی هایی که در شمال کشور مشاهده می شود.

به دلیل ساماندهی موقت و پراکنده، هنوز هم پرسه سگ‌های ولگرد در این محوطه دیده می شود، حیواناتی که برای یافتن لقمه ای نان به سفره گردشگران نزدیک می شوند در حالی که می توانند با تدبیری مستمر به مکانی امن برای داشتن زندگی بهتر منتقل شوند و با رفتنشان سیمایی بهتر در این منطقه گردشگری ایجاد کنند.

در حوزه خدمات رفاهی خلا نبود رستوران و مراکز تهیه غذا دیده می شود و تنها فعالیت تعدادی انگشت شمار و غرفه مانند برای عرضه نیازهای اولیه غذایی در این مجموعه دیده می شود در حالی که ظرفیت اشتغالزایی این سراب فراتر از وضعیت موجود است.

مخازن زباله سراب به رسیدگی سریعتر نیاز دارد چراکه ظرفیت آن اشباع شده و وزش باد نه تنها این پسماندها را به اطراف منتقل می کند بلکه هرازچندگاهی موجب پخش بوی نامطبوع در این فضا می شود.

سراب نیلوفر به دلیل موقعیت جغرافیایی و بیابانی که دارد می تواند به یک کمربند سبز و به مکانی محبوب برای دوچرخه سواران تبدیل شود.

مساحتی از زمین های سراب نیلوفر که تجهیزات گردشگری در آن وجود دارد وقف خاص است و دادگستری استان کرمانشاه نماینده واقف است و از اختیارات خود استفاده کرده و در چارچوب وظایفی که داشته آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

بهره برداران و بخش های خصوصی که برای رسیدگی به این مجموعه تعیین می شوند باید در چارچوب قانون و تعریف یک برنامه جامع و منسجم بتوانند خدمات با کیفیت بهتری به گردشگران ارایه دهند.

با وجود اینکه از سوی متولی جدید مجموعه تفریحی گردشگری سراب نیلوفر کرمانشاه اعلام شد که خدماتی همچون افزودن قایق، جمع آوری قلیان سراها، ساماندهی روشنایی، نوسازی چمن‌ها، سنگفرش‌ها و آسفالت، پیاده راه و پارک ساحلی و پاکسازی مجموعه و غیره انجام شده اما ایجاد احساس رضایت در گردشگران به کار مستمر و برنامه ای جامع نیاز دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)