برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کرونا، امان پرورش‌دهندگان گل‌ شاخه بریده یزد را برید

یکی از راه های بهره وری از منابع آب کشت و توسعه گل های زینتی شاخه بریده است که در سال های اخیر در استان یزد بویژه در شهرستان‌های تفت، یزد، مهریز و اشکذر از رونق قابل توجهی برخوردار شده است، پرورش این گل ها مصرف آب بسیار پایین و بازده تولید قابل توجهی دارد، به دلیل تداوم  خشکسالی های ۲ دهه اخیر، کشت گل شاخه بریده علاوه بر ایجاد اشتغال برای بهره برداران، درآمد پایداری را نیز فراهم کرد .
یکی از مهم ترین پروژه های اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی،  اجرا و توسعه کشت های گلخانه ای و پرورش گل های زینتی است که در برخی از شهرستان های استان یزد طرح توسعه آن در حال اجرا است .

به گزارش ایرنا، کارشناسان کشاورزی استان یزد ، معتقدند صنعت گل و گیاه به ویژه در کشت گلخانه ای با توجه به قابل کنترل بودن شرایط محیطی و بی اثر بودن خشکسالی و سرمازدگی بستری مناسب برای افزایش بهره وری و تولید و اشتغال پایدار است.
 امسال با شیوع کرونا ، تولید و عرضه گل های شاخه بریده را با چالش مواجه کرده و بهره برداران را مجبور به فروش نصف قیمت یا برداشت محصول به صورت غنچه کرد که این موضوع باعث زیان کشاورزانی که در زمینه کشت گل شاخه بریده فعالیت می کنند، شد.

گل‌های زینتی یزد به نصف قیمت به فروش ررسید

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد دراین زمینه به ایرنا گفت: ۱۵ هکتار زمین‌ کشاورزی در استان به کشت گل‌های زینتی اختصاص دارد و سالانه افزون بر ۱۷ میلیون شاخه گل‌ زینتی تولید می شود که از ابتدای امسال تاکنون ۶ میلیون گل های شاخه بریده از گلخانه‌های استان برداشت شده است.
اکبر شیخ علیشاهی اظهار کرد: ۹۰ درصد گل‌های زینتی تولید شده در بازار سایر استان‌ها عرضه ‌می شود و این در حالی است که به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضا برای خرید این محصول، خریداران به نصف قیمت واقعی گل های شاخه بریده را از تولیدکنندگان خریداری کردند.
پرداخت تسهیلات تاسقف ۷۰میلیارد ریال

شیخ علیشاهی با بیان اینکه برای ساخت هر هکتار گلخانه گل زینتی حدود ۷۰ میلیارد ریال هزینه می شود، ادامه داد: برای ترویج و توسعه کشت گل‌های زینتی در استان، دولت برای هر هکتار تا سقف ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات از بند الف  تبصره ۱۸ به بهره برداران پرداخت می‌کند.
مدیرباغبانی جهادکشاورزی استان یزد تعداد واحدهای گلخانه‌ای پرورش گل‌های زینتی استان را ۲۷ واحد اعلام و خاطرنشان کرد: شهرستان‌های تفت، یزد، مهریز و اشکذر از مناطق عمده تولید گل‌های زینتی  هستند.
وی گونه‌ گل‌های زینتی استان را  رز، ، مریم ، ژربرا و لیسیانتوس ذکر کرد و یادآور شد: بیشتر مراکز تولید گل و گیاه استان در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای قرار دارند .

فعالیت سه هزار و ۷۰۰ گلخانه‌دار در یزد
شیخ علیشاهی با تشریح مزیت‌ تولید محصول کشاورزی در فضاهای بسته که منجر به‌صرفه جویی در مصرف آب و با ارزش اقتصادی بالا می‌شود، اضافه کرد : در استان یزد سه هزار و ۷۰۰ گلخانه دار  مجوز فعالیت دارند.
وی بیان کرد: این استان با وجود محدودیت‌ منابع آب‌های زیر زمینی و کاهش بارندگی ، هم‌ اکنون از لحاظ تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی برحسب نوع محصول در رتبه های اول تا پنجم  کشور قرار دارد و رتبه تولید محصولات کشاورزی و دامی یزد بالاتر از برخی استان‌های مستعد و برخوردار از منابع آب ‌و خاک است که مبین بهره وری مناسب از منابع بخش کشاورزی در این استان کویری است.
این مسوول با تبیین اهمیت استفاده از آب مجازی در بخش کشاورزی نیز گفت: در بخش‌هایی همچون پرورش دام و طیور و گلخانه‌ها با چهار درصد آب مصرفی، نزدیک به نیمی از تولید به دست می آید و تلاش کشاورزان و رویکرد دستگاه های متولی شتاب گیری هرچه بیشتر تولید محصولات کشاورزی با روش های نوین در استان است.

خسارت ۴۰ میلیارد ریالی به تولیدکنندگان گل زینتی یزد
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد همچنین خسارت ناشی از  شیوع کرونا از اسفند پارسال و تداوم شرایط بحرانی آن تاکنون برای تولیدکنندگان گل زینتی استان را افزون بر ۴۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: بیشتر زیان را تولیدکنندگان گل رز متحمل شده اند.
شیخ علیشاهی ،افزود: کاهش چشمگیر برگزاری آیین عقد و عروسی ، لغو سفر حج تمتع ، سفر به عتبات عالیات  ، دیدارهای خانگی ، تولد ها، برگزاری نشدن سالگرد ازدواج، مجالس ترحیم و مناسبت های منطقه ای، ملی و مذهبی  علت اصلی کاهش تقاضا برای گل به دلیل شیوع کرونا بوده است .
وی بابیان اینکه سال گذشته ۲۵۰ هزار شاخه گل زینتی از استان به کشورهای گرجستان و قرقیزستان صادر شد، خاطر نشان کرد: پارسال ۱۶ میلیون شاخه انواع گل های زینتی تولیدی یزد هم در بازار استان‌های مختلف کشور عرضه شد.

سالانه افزون بر یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی به همت ۷۰  هزار بهره‌بردار استان یزد  تولید می‌شود که شامل ۵۹۰ هزار تن محصول زراعی ، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی است.
زمین‌های قابل‌کشت استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم ۲ دهه خشکسالی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود، از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.
یزد با ۷۳ هزار هکتار وسعت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد و  از مناطق کم باران کشور است.

  گالری گردی در نخستین هفته فصل زمستان

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)