برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بسترهای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی افغانستان در چابهار فراهم است

عبدالرحیم کردی روز یکشنبه در این دیدار که در منطقه آزاد چابهار برگزار شد، اظهار داشت: زیرساخت های بندر و منطقه آزاد در چابهار مهیا و طرح های بزرگ و کوچک اجرا شده و این نوید دهنده توسعه و آبادانی و گسترش روابط با همسایگان است.

وی بیان کرد: تصویت منطقه آزاد سیستان درکنار وجود منطقه آزاد چابهار و استفاده بهینه از مزیت ترانزیت نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصادی افغانستان خواهدداشت.

رئیس هیات مدیره منطقه آزادچابهار از حضور هیات اقتصادی و سیاسی افغانستان به چابهار قدردانی کرد و گفت: از هرگونه سرمایه گذاری خارجی به ویژه دولت و بخش خصوصی افغانستان استقبال می کنیم.

دکتر کردی با اشاره به اینکه توسعه افغانستان توسعه ایران و استان سیستان وبلوچستان محسوب می شود و همواره تمایل و علاقه‌مندی ۲ طرف برای سرمایه گذاری و پذیرش کالای افغانستان در بندرچابهار وجود دارد، خاطرنشان کرد: با تصویب منطقه آزاد سیستان شاهد رونق و توسعه اهداف اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان خواهیم بود.

وی بیان کرد: تمام امکانات و ظرفیت های قانونی برای سرمایه گذاران افغان مهیا و فراهم است بطوریکه هم اینک حدود ۲۰۰ شرکت ثبت شده افغانستان در چابهار فعالیت دارند و با توجه به اینکه چابهار اکسیژن افغانستان محسوب می شود می توان از این فرصت برای توسعه دو کشور بهره گرفت. 

وی گفت: چابهار در حال حاضر با بسیاری از کشورها مذاکرات و تفاهم هایی داشته و آنان تمایل خود به سرمایه گذاری را اعلام کرده و مذاکرات ادامه دارد اما باید اعلام کنم که فرصت ها برای حضور سرمایه گذاران کشور دوست و همسایه نظیر افغانستان فراهم است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: چابهار ظرفیت مناسبی برای صادرات و واردات کالاهای افغانستان و ترانزیت نیز نقش ویژه‌ای درتوسعه اقتصادی افغانستان دارد.

افغانستان از طریق چابهار صادرات و واردات را رونق می بخشد

عضو کمیسیون اقتصادی و سرحدات پارلمان افغانستان نیز در این نشست اظهار داشت: از اینکه شاهد توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشور دوست و همسایه ایران هستیم خیلی خوشحال و از مهمان نوازی و میزبانی همیشگی مردم مهربان این کشور سپاسگزارم.

 محمد ابراهیم غشتعلی افزود: چابهار ارزش زیادی برای توسعه افغانستان دارد و ما هر توسعه این منطقه را نوعی خوشحالی برای کشور خود می دانیم چون افغانستان از طریق چابهار به دنیا ارتباط زیاد خواهد داشت و می تواند صادرات و واردات را انجام دهد.

وی بیان کرد: چابهار مکان مناسبی برای صادرات و واردات کالاهای افغانستان به کشورهای مختلف دنیا است و از اینکه مسوولان ایران و به ویژه استان سیستان وبلوچستان وچابهار همیشه از حضور هیات های اقتصادی و سیاسی استقبال می کنند، خیلی خوشحالیم.

وی بر راه اندازی شعبه بانکی افغانستان در چابهار و توسعه روابط بیشتر و سهولت در تجارت و همکاری بیشتر تاکید کرد و افزود: تعاملات تجاری و اقتصادی منشا رشد و توسعه است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: محور چابهار و میلک از مهمترین معبرها برای تجارت است و بزودی ساخت پل دوم برروی رودخانه مشترک در مرز میلک برای گسترش ترانزیت در برنامه است.

  ۱۸ هزار هکتار عرصه‌های استان بوشهر علیه آفت ملخ سمپاشی شد

محمد سرگزی افزود: هشت هزار ناوگان از طریق سیستان در مسیر بندرعباس در حال فعالیت هستند و درخواستی که دارم تمام موارد و مشکلات را سریعا رسیدگی تا موجب تسهیل در کارها شود.

وی توجه بیشتر به بازارچه های مرزی و توسعه ترانزیت بین ایران و افغانستان را خواستار شد و خاطرنشان کرد: توسعه دو سوی مرز به نفع هر دو کشور است.

ناصر درخشان نماینده مردم حوزه انتخابیه ایرانشهر نیز اظهار داشت: پاکستان و افغانستان دو کشور دوست و همسایه هستند و با توجه به فرصت های فراوان نیاز است روابط تجاری و اقتصادی را بیشتر کنند. 

نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار نیز اظهار داشت: توسعه مناسبت های اجتماعی و فرهنگی با کشورهای هم مرز ضروریست و توسعه روابط با کشور افغانستان می تواند موجب رونق شود.

معین الدین سعیدی افزود: مسوولان در چابهار همکاری لازم را برای افزایش سرمایه گذاری ها خواهند داشت و مشکلات را نیز در سطح ملی پیگیری تا شاهد حضور بهنر تجار و بازرگانان کشور افغانستان در این استان باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان نیز گفت: بندرشهید بهشتی با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از هشت و نیم میلیون تن کالا فرصت خوبی برای ترانزیت و صادرات و واردات کالاهای کشور افغانستان است.

بهروز آقایی با بیان اینکه بندر چابهار یک فرصت طلایی برای کشور افغانستان در زمینه صادرات و ترانزیت کالا محسوب می شود، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ساخت بندر شهید بهشتی چابهار و هزینه بیش از یک میلیارد دلاری دولت توسعه محور شرق و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی میان ملت هاست.

وی ادامه داد: چابهار با توجه به تخفیف های در نظر گرفته شده، ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می شود.

وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان بر سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی کشور افغانستان در بندر و منطقه آزاد چابهار تاکید کرد و افزود: بندر چابهار به عنوان با صرفه ترین و نزدیکترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان است.

به گزارش ایرنا هیأت اقتصادی کشور افغانستان به سرپرستی محمدابراهیم غشتعلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افغانستان علاوه بر دیدار با عبدالرحیم کردی مدیرعامل، معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار، مدیران بندر، معاون سیاسی فرمانداری چابهار، معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند ودشتیاری، محمدسرگزی نماینده مردم سیستان، ناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر، راسک، سرباز، دلگان، فنوج وبخش‌های بنت، لاشار و آشار در مجلس شورای اسلامی،  حمیدالدین یوسفی فرماندار شهرستان کنارک، بازدیدهایی از منطقه آزاد و بندر شهیدبهشتی داشتند و پتانسیل‌ها، فرصت‌ها وظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار را بررسی کردند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)