برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

درج تاریخ مصرف، الزامی که به دست فراموشی سپرده می‌شود

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، تاریخ مصرف درج شده بر روی محصول از مهمترین قوانینی است که برای حفظ سلامت کالاها درج می شود و تولیدکننده ملزم به ثبت آن برای محصول است و مصرف‌کننده نیز با توجه به محدوده زمانی از تولید تا انقضا اقدام به خرید می کند.

از یک دهه پیش، اجبار درج زمان تولید و انقضا در کنار قیمت بر روی محصولات از سوی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به تمام واحدهای تولیدی و شرکت های پخش به گونه ای که به راحتی برای مصرف کنندگان قابل رویت باشد اجباری شد، همچنین واحدهای عمده و خرده فروش نیز موظف به خودداری از توزیع کالای فاقد اطلاعات شدند.

مواد غذایی و خوراکی، داروها و لوازم آرایشی و بهداشتی از جمله محصولاتی هستند که درج زمان مصرف بر روی آنها اجباری است بر همین اساس مصرف کننده نیز می تواند تصمیم به خرید و سپس استفاده آن در زمان مشخص شده بگیرد به عنوان مثال شیر بدون مواد نگه دارنده از محصولاتی است که تاریخ مصرف آن محدود به سه روز می شود که در صورت نگهداری آن در شرایط نامناسب این زمان، کوتاه تر نیز می شود.

به عنوان مثال، ماست نیز زمان طولانی برای رسیدن به انقضا طی نمی کند بر همین اساس مشتریان برای مصرف آن باید نه به تاریخ انقضا که به زمان تولید آن توجه کنند تا بتوانند حداقل چند روز آن را در یخچال خانه نگه دارند؛ البته نباید فراموش کرد که باید از مصرف مواد غذایی با تاریخ انقضای طولانی تر نیز پس از فرارسیدن زمان مشخص شده، خودداری کرد.

اما سوال اینجاست اما ایرانی ها تا چه میزان به تاریخ درج شده بر روی یک محصول توجه می کنند؟

در این مورد آمار رسمی وجود ندارد اما اگر مدت زمانی را در یک فروشگاه بزرگ صرف کرده باشید الگوهای رفتاری متفاوتی را شاهد خواهید بود از کسانی که بدون توجه به زمان مصرف کالاها با زمان مصرف کوتاه و بلند اقدام به خرید می کنند، کسانی که برخی از محصولات را در اولویت بررسی قرار می دهند یا تنها تاریخ انقضای آن را نگاه می کنند و عده دیگری که به صورت سخت گیرانه تمام کالاها را مورد بررسی قرار می دهند.

خانمی میانسال در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل حجم بالای کالاهای مورد نیاز که همزمان اقدام به خرید آنها می کنم، فرصت کافی برای بررسی تمام محصولات را ندارم، تاکنون نیز به مشکل خاصی بر نخورده ام، البته شیر را خریداری کرده ام که به سرعت فاسد شده اما گاهی فروشندگان آن را پس می گیرند.

  تعامل وزارت گردشگری با کمیته آموزش سازمان جهانی گردشگری

وی در خصوص مصرف محصولات با تاریخ مصرف طولانی تر نیز توضیح داد: انقضا برای موارد طولانی تر اهمیت ویژه ای ندارد، زیرا بعد از گذشتن تاریخ مصرف نیز بیشتر آنها قابل استفاده هستند و تاکنون نیز موجب مسمومیت یا بیماری نشده اند فقط باید در جای مناسب از آنها نگه داری کرد.

خانم جوانی نیز با بیان اینکه تاریخ مصرف تمام محصولات مهم است و باید به آنها توجه کنیم خاطرنشان کرد: محصولاتی که انقضای آنها فرارسیده را قبل از دور ریختن از بین می برم که کسی نیز نتواند اشتباهی از آنها استفاده کند به عنوان مثال داروها را خرد می کنم تا غیرقابل استفاده شده و از بین بروند.

وی تاکید کرد: زمان خرید، تاریخ تولید همه اجناس را بررسی می کنم که به روز و دقیق باشد در غیر این صورت از خرید آنها خودداری می کنم.

درج تاریخ تولید و انقضا بر روی کالاها از الزامات برای تولید کنندگان است که در حمایت از حقوق مصرف کننده صورت می گیرد و چند سالی می شود که حتی بر روی محصولاتی مانند تخم مرغ نیز تاریخ مصرف درج می شود تا مصرف کنندگان در زمان استفاده از این محصول با مشکل فساد آن مواجه نشوند.

ادعاهایی در خصوص سواستفاده تولیدکنندگان در درج تاریخ تولید اشتباه یا تغییر در زمان مصرف کالاهای مرجوعی وجود دارد که تاکنون از منابع رسمی مورد تایید قرار نگرفته است. بارها تاکید شده است که در صورت بروز چنین تخلفی، سازمان های مربوطه برخورد خواهند کر.

 البته سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از همان یک دهه پیش از مردم خواست تا در زمان خرید کالا به زمان مصرف درج شده بر روی محصولات دقت کنند و در صورت مخدوش یا نبود اطلاعات لازم چنین تخلفاتی را از طریق تلفن و سامانه ۱۲۴ گزارش دهند تا با متخلفان برخورد قانونی صورت بگیرد.

یکی از مهم ترین مسائل در مصرف مواد غذایی و دارویی این است که با سر رسید تاریخ انقضا حتی اگر مزه یا شکلی از فساد را به خود نگرفته اند از مصرف آنها خودداری کنیم، زیرا در صورتی که از زمان مشخص شده، عبور کرده و مصرف کننده متوجه خراب شدن آن نشده باشد، استفاده از محصول می تواند به بدن آسیب برساند و عواقبی مانند مسمومیت غذایی یا دارویی را در پی داشته باشد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)