برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

چرا بیشتر دانش‌آموزان به رشته تجربی علاقه دارند؟

اینکه چرا اغلب دانش آموزان و والدین آنها علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته تجربی هستند نیاز به بررسی کارشناسانه دارد اما آنچه در نظر اول می توان برداشت کرد وجود و حضور رشته‌های پزشکی در این بخش است، که با توجه به  شرایط اقتصادی جامعه، رشته‌ای نجاتگر و پر پول محسوب می شود!. 

گرایش دانش‌آموزان به رشته های تجربی و در راس آن پزشکی، نگرانی‌هایی را در سطح جامعه آموزشی کشور ایجاد کرده است؛ رسیدن به رشته های پزشکی به رویایی برای دانش آموزان و والدین آنها بدل شده که زیاد هم عجیب نیست.

در استان یزد هم این نگرانی وجود دارد و اغلب دانش آموزان و والدین آنها به رشته های تجربی و در راس آن پزشکی علاقه مند هستند.

بعنوان مثال در آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ در استان یزد در رشته ریاضی یک هزار و ۹۵۵نفر، علوم انسانی سه هزار و ۱۹۲ نفر، علوم تجربی ۶ هزار و ۲۸۲ نفر، زبان ۲ هزار و ۱۸۲ نفر و رشته هنر یک هزار و ۴۳۴ داوطلب شرکت داشتند.

این یعنی اینکه در رشته های دیگر جمعا بیش از ۹ هزار نفر و در رشته تجربی به تنهایی بیش از ۶ هزار شرکت کننده حضور داشته‌اند!.

در سال های دورتر هم وضعیت به همین منوال بوده است؛ در سال ۹۳، ۱۴ هزارو ۴۲۳ نفر از این استان در آزمون سراسری شرکت کردند که پنج هزارو ۲۲۴ نفر در گروه علوم تجربی ثبت نام کرده بودند یعنی بیشتر یک سوم آنها.

همچنین در سال ۹۴ نیز ۱۳ هزار و ۴۹۸ نفر از استان یزد در این ازمون ثبت نام نمودند که پنج هزارو ۲۰۳ نفر در گروه علوم تجربی شرکت کردند و جالب آنکه معادل قبولی کل شرکت کنندگان در آزمون یعنی ۵۷.۷ درصد، در این گروه پذیرفته شدند.

استقبال شدید از رشته های تجربی در سال های اخیر به گونه ای شده که استعدادهای دانش آموزان در رشته های دیگر را در ورطه نابودی قرار داده است.
اینکه چرا دانش آموزان درس خوان برای ادامه تحصیل، متقاضی رفتن به رشته علوم تجربی هستند، فرمول پیچیده و لاینحلی نیست و حتی کم سواد ترین افراد هم به علت آن واقف هستند.
در زبده ترین مدارس ما و از جمله مدارس تیزهوشان و یا نمونه و همچنین برخی مدارس شاخص غیر انتفاعی، کلاس های رشته تجربی به راحتی تشکیل می شود اما تشکیل حتی یک کلاس در رشته های ریاضی و انسانی در برخی مدارس مشکل ساز است.
این روزها و این سالها مدارس خاص به محلی برای رقابت های رشته تجربی و پزشکی و زیر مجموعه های آن بدل شده، در این مدارس، آموزش در حداقل اهمیت بوده اما رقابت برای قبولی در رشته های تجربی و پزشک شدن در اولویت است.
جالب آنکه تقریبا تمام دانش آموزان آماده ورود به دانشگاه نیز در برابر این پرسش که در چه رشته دانشگاهی ادامه تحصیل می دهید به رشته پزشکی اشاره می کنند.
همه ساله موج بزرگی برای ورود به رشته تجربی و تحصیل در رشته های پزشکی ایجاد می شود، آیا این موج ناشی از سراب درآمد در رشته های پزشکیست، آیا واکنشی به اختلاف درآمد این قشر با سایر اقشار جامعه است، آیا وضعیت اقتصادی به این تصمیم گیری منجر شده و یا والدین برای فخر فروشی، فرزندان خود را روانه این رشته می کنند؟.
برای داشتن کشوری اباد و توسعه یافته، نیازمند پرورش همه استعدادها در همه رشته ها و از جمله علوم پایه و مهندسی هستیم.
یک کشور همانطور که به پزشک برای سلامت انسانها نیاز دارد به غذای سالم کشاورزان و خانه امن کارگران و مهندسان هم نیازمند است.
بطور قطع، دلایل متعددی در گرایش عمومی دانش‏ آموزان و والدین آنها به رشته تجربی بویژه پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی وجود دارد که امکان اشتغال و نیز میزان درآمد بالا از جمله اصلی ترین دلایل آن است.
رشته پرطرفدار تجربی، رقابت در عرصۀ کنکور را شدید کرده و بستر فعالیت برای مؤسسات آموزشی آزاد جهت ماهی گیری از این آب گل آلود را فراهم‌تر کرده است.

  بودجه مناسب صندوق نوآوری برای ثبت مالکیت فکری فناوران

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)