برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مِهر و میراث؛ ظرفیتی برای حمایت بیشتر از تشکل‌های مردم‌نهاد

ساسان تاجگردون با اشاره به لزوم همکاری و همراهی نهادهای ذیربط در توسعه و بهبود زیرساخت‌های گردشگری و صنایع‌دستی گفت: توسعه و بهبود زیرساخت‌های گردشگری و صنایع‌دستی یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که با بهره‌گیری از طرح‌هایی که منجر به همکاری در این زمینه شود به دست می‌آید. در کشورهای پیشرفته عمده تکالیف و اختیارات در زمینه‌های اجتماعی، آموزشی و فرهنگی در اختیار شهرداری‌هاست، موضوعی که در کشور ما تنها بخشی از آن به روال مرسوم چند دهه گذشته در حال انجام است.

او افزود: با توجه به رویکرد جدید وزارت کشور و شهرداری‌ها، مبنی بر توجه ویژه به مقوله گردشگری، شاهد همکاری خوبی در این زمینه هستیم، به نحوی که بسیاری از شهرداران با مدیران کل ستادی و استانی این وزارتخانه ارتباط خوبی دارند و دائماً در حال ارائه راهکار برای حمایت و کمک به زیرساخت‌ها در شهرهای خود، کمک به توسعه بازارچه‌های صنایع‌دستی و عرضه بهتر محصولات هنرمندان و تلاش برای جذب بیشتر گردشگر هستند.

تاجگردون ادامه داد: از طرفی می‌توان شوراهای شهرها و شهرداران را چکیده اراده مردم دانست، زیرا در کنار ده‌ها اداره و نهادی که مسئولان آن‌ها به روش انتصابی منصوب می‌شوند، اعضای شوراها به‌صورت مستقیم (و شهردار به‌صورت غیرمستقیم)، منتخب آرای مردم هستند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، او در خصوص ضرورت انجام مفاد تفاهم‌نامه منعقد شده سال ۹۵ با وزارت کشور افزود: با هدف گسترش همکاری‌های فی‌مابین در زمینه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد معاونت سرمایه‌گذاری و امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وقت در سال ۹۷ پیشنهاد تشکیل کارگروه مهر و میراث را در راستای اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه مذکور به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارائه کرد.

وی افزود: در ادامه با برگزاری جلسات مشترک میان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وقت و نمایندگان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دستورالعمل اجرایی کارگروه نیز خردادماه ۹۹ به بخش‌های مرتبط ابلاغ شد.

معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس کشور تصریح کرد: در همین ارتباط قرارشد در شهرهای زیر یک میلیون نفر جمعیت (در صورت وجود شرایط) اقدام به تأسیس نهاد یا کارگروه مشورتی تحت عنوان مهر و میراث شود تا شاهد توجه بیشتر مقامات محلی به حوزه‌های سه‌گانه وزارتی شامل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از یک سو و رشد و گسترش تأسیسات گردشگری و رفع موانع و مشکلات پیش‌روی میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی آن از سوی دیگر باشیم. بنابراین، نهاد مذکور با همکاری ادارات کل استانی و با ترکیبی که تعیین می‌شود ظرف مدت شش ماه از زمان ابلاغ این نامه در شهرهای مختلف کشور تأسیس و آغاز به کرده است.

  سایه کرونا بر نشریات دانشگاه‌های علوم پزشکی

او با اشاره به اهمیت تعیین هدف برای اجرای بهتر طرح‌های اجرایی در حوزه توسعه گردشگری گفت: از اهداف اجرای این طرح می‌توان به تقویت نقش و جایگاه مدیریت شهری و روستایی در توسعه پایدار گردشگری، مدیریت بافت‌های تاریخی و فرهنگی، ترویج و توسعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، حفظ و احیای بافت‌ها و عناصر ارزشمند تاریخی، فرهنگی، طبیعی و رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در شهرها و روستاها، اشاره کرد.

تاجگردون با اشاره به سازوکار تعیین اعضا در کارگروه‌های شهرها ادامه داد: در زمینه نحوه اجرا و دسته‌بندی‌های صورت گرفته در راستای تشکیل این کارگروه‌ها در استان‌ها و شهرستان‌های واجد شرایط، شهرهایی تا ۵۰ هزار نفر جمعیت هفت عضو اصلی، شهرهای که بین ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند ۹ عضو، شهرهای بین ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر ۱۱ عضو و شهرهای بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون جمعیت ۱۳ عضو اصلی در این کمیسیون دارند.

وی یادآور شد: اعضای این کارگروه متشکل از این افراد است؛ شهردار، رئیس اداره یا نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهر یا شهرستان، نماینده از شورای شهر به انتخاب اعضای شورای شهر، فعال (سرمایه‌گذاران و صنعت‌گران) در حوزه‌های تخصصی وزارتی که دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه هستند با تأیید مدیرکل استان، فعال حوزه تشکل‌های مردم‌نهاد شهر یا شهرستان که دارای مجوز رسمی فعالیت از وزارتخانه متبوع بنا به انتخاب دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارتخانه است که فعال حوزه‌های تخصصی وزارتخانه و فعال حوزه مردم‌نهاد شهر یا شهرستان با توجه به جمعیت شهر متغیر است.

وی در زمینه نحوه گزارش‌گیری از کارگروه‌های تشکیل شده افزود: گزارش‌های اقدامات انجام شده در استان‌ها باید به صورت ماهانه برای کارگروه ملی متشکل از مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور واقع در تهران فرستاده شود تا مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)