برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تصویب ایجاد مرکز منطقه ای یونسکو در زمینه تاب آوری زلزله در ایران

به گزارش یکشنبه شب پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، با توجه به خطر بالای زلزله در ایران و کشورهای منطقه و توانمندی۸ پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در انجام مطالعات مدیریت ریسک زلزله، در سال ۱۳۹۴ درخواست ایجاد “مرکز منطقه ای آموزشی و پژوهشی مدیریت ریسک و تاب آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا” به عنوان مرکز منطقه ای نوع ۲ یونسکو، توسط پژوهشگاه و با همکاری نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و کمیسیون ملی یونسکو به دفتر یونسکو در پاریس ارسال شد.

بعد از چندین سال پیگیری مستمر و انجام ارزیابی های مختلف توسط کارشناسان یونسکو و تایید توانمندی پژوهشگاه برای تاسیس مرکز مذکور، ایجاد این مرکز به تأیید کمیته اجرایی یونسکو رسید. سپس در آبان ماه ۱۳۹۸، ایجاد این مرکز در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در چهلمین مجمع عمومی یونسکو در پاریس و با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای عضو، مطرح و با اجماع به تصویب رسید.

تصویب اعطای این مرکز به جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی یونسکو، فرصتی ویژه برای کشور در این شرایط محسوب می شود که می تواند ضمن تثبیت جایگاه علمی کشور در این عرصه در منطقه و جهان، افق های جدید همکاری منطقه ای را برای کشور فراهم کند.

در نشست اخیر یونسکو، تنها ایجاد ۵ مرکز منطقه ای در زمینه های مختلف به تصویب رسیدند که پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، تنها مورد مصوب در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا بوده است.
بر اساس این گزارش،‌ اکنون و به منظور اجرایی شدن این مصوبه، موافقتنامه مرتبط در مراحل انجام اقدامات اداری بوده و پس از اخذ تاییدیه هیات وزیران و امضای اسناد مرتبط توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیرکل یونسکو، برای اخذ تاییدیه نهایی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

  راه‌آهن چابهار-زاهدان ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری برای ترانزیت کالا ایجاد می‌کند

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)