برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بیش از ۶۳ هزار پایان‌نامه و رساله دکتری در ایرانداک ثبت شد

به گزارش روز یکشنبه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)»، ۴۹۷ دانشگاه، پژوهشگاه، و موسسه آموزش ‌عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی در سال تحصیلی ۹۸- ۹۷، عضو سامانه همانندجوی این پژوهشگاه هستند.
۳۶۴ دانشگاه، حدود ۳۷ هزار پیشنهاده (پروپوزال) در این سامانه ثبت کردند؛ این در حالی است که در سال تحصیلی گذشته، ۳۳۹ دانشگاه بیش از ۵۵ هزار پارسا و حدود ۳۲ هزار پیشنهاده در این سامانه به ثبت رساندند.
همچنین برپایه گزارش عملکرد تبصره ۹ قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در سال تحصیلی ذکر شده، وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری همچنان پیشتاز همانند جویی و ثبت پارسا است.
این تبصره تاکید کرده است: همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش ‌عالی، پژوهشی، و فناوری دولتی و غیردولتی باید تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که طبقه‌بندی ندارند، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) همانندجویی و تمام‌متن پیشنهاده‌ها (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های (پارساهای) خود را ثبت کنند.
همانندجویی پارسا، پیشنهاده و مقاله در سامانه همانندجو با پشتوانه روزافزونِ تمام‌متن بیش از ۳۰۰ هزار پارسا و بیش از ۲۰۰ هزار مقاله در نشانی TIK.IRANDOC.AC.IR صورت می گیرد.
این سامانه با کاوش خودکار در این آثار، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد.
در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸، حدود ۲۴ هزار استاد و بیش از ۴۵ هزار دانشجوی عضو این سامانه از ۴۹۷ دانشگاه و پژوهشگاه بیش از ۸۷ هزار درخواست همانند جویی داشتند.
تعداد دانشجویان عضو سامانه همانندجو در مقایسه با سال گذشته تحصیلی، ۳۶ درصد رشد داشت.
همچنین ثبت پارسا و پیشنهاده در سامانه ثبت به نشانی SABT.IRANDOC.AC.IR انجام می‌شود. در این سامانه، دانشجویان پس از تصویب پیشنهاده، داده‌ها و تمام‌متن آن‌ها را درون‌دهی و شناسه ره‌گیری دریافت می‌کنند.
پارسا نیز پس از درون‌دهی داده‌ها و بارگذاری فایل تمام‌متن و تأیید ایرانداک، آماده بررسی دانشگاه می شود و با پذیرش دانشگاه، فرآیند ثبت پارسا به پایان می‌رسد.
به گزارش ایرنا، ‌ مأموریت بنیادین ایرانداک بر پایه اساس‌نامه و برنامه استراتژیک آن، پژوهش، مدیریت اطلاعات علم و فناوری، آموزش، همکاری‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی، و پشتیبانی از سیاست‌گذاری علم و فناوری است که در سازمانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری و زیر نظر هیات امنا انجام می‌شود.
دستاورد این کار، انجام صدها طرح پژوهشی است که به شکل گزارش، کتاب، مقاله نشریه، مقاله همایش، سخنرانی، و میزگرد نیز ارائه می‌شوند.

  بافت سنتی سیاه‌چادر در ریگان

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)