برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

جهش تولید نیازمند تعریف عملیاتی است

سعیدرضا عاملی عصر سه شنبه در حاشیه جلسه بررسی و نهایی‌سازی سند اقتصاد دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه، جلسه امروز با موضوع پیشنهاد مجلس شورای اسلامی در ارتباط با قانون جهش تولید دانش بنیان با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف برگزار شد افزود: جمع بندی جلسه این بود که مجلس شورای اسلامی در موضوع جهش تولید در مواردی که از جنبه سیاستی[سیاست گذاری] برخوردار است ورود پیدا نکند.

وی  در این نشست که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد افزود: این شورا حسب مصوبه جلسه ۸۲۲ و ۸۳۰ مکلف به تدوین سیاست های کلان مرتبط با اقتصاد دانش بنیان و همچنین سیاست های کلان در حوزه جهش تولید است.

وی اظهار داشت:  ابعاد مرتبط با فناوری های نو در جهش تولید بسیار مهم است به دلیل آنکه از یک طرف فناوری های نو ارزش افزوده بسیار بالایی داشته است و هم اینکه امروز در همه بخش های اقتصادی از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات این فناوری ها جایگاه بسیار پررنگی پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:  در این پیشنهادی که تهیه شده مواردی وجود دارد که جنبه آیین نامه اجرایی دارد، آن موارد نیز بایستی به دستگاه های دولتی واگذار شود و آنها نیز برای تدوین آیین نامه ها اختیارات خواهند داشت. چراکه تراکم قوانین نیز در مقررات گذاری امر معمولی نیست و ما در حال حاضر ۱۲ هزار قانون مصوب در مجلس داریم که خود اینها موضوع تنقیح هستند. لذا یک تنقیح قبل از تصویب روی این پیشنهاد صورت گیرد که این جلسه ادامه پیدا می کند.

عاملی ادامه داد: اگر ما جهش تولید را با رونق تولید مقایسه کنیم قائدتا ضریب رشد اقتصادی جهش تولید باید دو برابر رونق تولید باشد، این بدان معنی است که جهش تولید باید اقتصاد را به رشد دو رقمی رسانده و ناظر بر نیازها واولویت های اساسی مردم باشد، ضمن اینکه باید برخاسته از فناوری های موثر در جهان و آخرین دستاوردهای علمی باشد.

او افزود : هنگامیکه از دانش بنیان صحبت می شود یعنی امر تخصص گرایی را بعنوان یک بنیان اساسی در رشد و توسعه در نظر می گیریم و به طور قطع عمیق ترین لایه عدالت نیز در همین نگاه تخصص گرایی و نظام مندا شکل می گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: هرچه به سمت جلو حرکت می کنیم ابعاد تخصص گرایی پررنگ تر شود که به طور حتم تامین کننده عدالت اجتماعی نیز است. ما در سال چهل و دوم انقلاب هستیم و توقع می رود که مصوبات از پختگی و عمق بیشتری برخوردار باشد.

  آتش، یک اثر گردشگری در دشت آزادگان را از بین برد

تغییر مبنایی چشم انداز ۲۰ ساله به چشم انداز ۴۰ ساله

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره  اقدامات انجام شده درخصوص گام دوم انقلاب ابلاغی از سوی رهبر معظم انقاب نیز بیان  کرد:شورای انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۳۰ مصوبه ای مبنی بر ایجاد یک کمیته در دبیرخانه این شورا به منظور تدوین سیاست های کلان گام دوم در حوزه های دانش بنیان و حوزه های مرتبط با فرهنگ داشته است.

عاملی خاطرنشان کرد:تقریبا هفت راهبرد ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب که در حوزه گام دوم انقلاب تدوین فرمودند یا فرهنگ بنیان است یا دانش بنیان و به شدت نگاه دانشی و نگاه فرهنگی در این هفت راهبرد دیده می شود.

وی گفت:نخستین راهبرد رهبری در بیانیه گام دوم  انقلاب مربوط به آموزش و تحقیقات است که تاکید آن است که آنسوی دانایی توانایی است، اگر ما بخواهیم توانا و قدرتمند شویم دانایی پایه همه توانایی های ما در عرصه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است لذا این کمیته مشخص و اعضای آن تعیین شده اند نخستین جلسه آن امروز تشکیل می شود و امیدواریم آثار بیانیه گام دوم انقلاب در برنامه پنج ساله هفتم دیده شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه،گام دوم انقلاب یک نظام برنامه ریزی چهل ساله است، افزود: می توان گفت که چشم انداز ما که ۲۰ ساله بود، تغییر مبنایی کرده است و به یک چشم انداز ۴۰ ساله تبدیل شده است.

عاملی بیان کرد: در واقع نظام برنامه ریزی های درازمدت نیز از پیچیدگی های بیشتری در مقایسه با نظام های برنامه ریزی یکساله، پنج ساله و ۲۰ ساله برخوردار است کشورهای مختلف نیز امروز تلاش می کنند از برنامه های درازمدت استفاده کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که گام دوم انقلاب نقطه شروعی باشد برای طرحی که در مجلس شورای اسلامی تهیه می شود، چراکه در جهش تولید دانش بنیان نیز همین ملاحظه وجود داشته است و این طرح ناظر برگام دوم انقلاب نیست و باید بتواند خودش را با ملاحظاتی که در گام دوم انقلاب وجود دارد تطبیق دهد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)