برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تردد خودروها در جنگل ابر نیازمند بررسی و تحقیق است

 علی اصغر مونسان روز سه شنبه در حاشیه بازدید از جنگل ابر شاهرود درباره تامین زیرساخت های گردشگری این منطقه گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون جنگل ابر راه خوبی ندارد و برای ارتقای وضعیت آن کارشناسی لازم باید انجام شود.

 وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی شاهرود را ارزشمند توصیف کرده و گردشگران داخلی و خارجی را به دیدن آن‌ها فراخواند و گفت: از مردم دعوت می کنم حتما شاهرود را ببینند، آرامگاه بایزید و شیخ ابوالحسن ۲ عارف نامی جهان از مزیت های بسیار مهم این منطقه است.

 وی ادامه داد : در کنار آثار تاریخی، جنگل هیرکانی ابر که پارسال به ثبت جهانی رسید یک مزیت بسیار بزرگ دیگر این منطقه است، بنابراین ضرورت دارد که گردشگران پس از ریشه کنی ویروس کرونا این منطقه را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در باره ایجاد زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر هم گفت : در نشستی با حضور فرماندار و نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی این موضوع بررسی می شود.

وی با بیان این که اکنون هم گردشگرانی بویژه کسانی که به طبیعت علاقمند هستند به این منطقه مسافرت می کنند، افزود : جنگل های هیرکانی ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری در بخش مرکزی کشور را دارند.

 مونسان گفت : در کنار جنگل های زیبای ابر ، کویر بسیار خوبی هم در جنوب  شاهرود وجود دارد ، بنابراین گردشگران می توانند در فرصت کوتاه زمانی و نیز طی مسافت کم علاوه بر بازدید از آثار تاریخی ، جنگل و کویر را هم دیدن کنند.

وی با ابراز خرسندی از ظرفیت های بسیار بالای شاهرود در حوزه گردشگری ادامه داد : در بازگشت از سفر ، برنامه ریزی برای رونق گردشگری این منطقه انجام خواهد شد.

  وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در باره تامین زیرساخت های گردشگری شاهرود هم گفت : از آنجا که جنگل های هیرکانی به ثبت جهانی رسیده ، بنابر این لازم است برنامه ریزی ها برای جذب گردشگران خارجی هم براساس ضوابط  جهانی باشد ، در مورد رفت و آمد خودروها درون جنگل ابر باید تحقیق لازم انجام شود.اکنون این جنگل راه خوبی ندارد ، برای ارتقای وضعیت آن کارشناسی لازم باید انجام شود.

  مونسان از برگزاری نشستی برای حضور بیشتر تورهای مسافرتی هم خبر داد و گفت : گردشگری علاوه براین که موجب رونق منطقه خواهد شد، در کنار آن آسیب ناچیزی هم به محیط زیست خواهد داشت ، بهتر است گردشگران در قالب تورهای رسمی سفر کنند، تورهای غیررسمی معمولا خسارت‌زا هستند.

  دانلود آهنگ علیرضا روزگار لیلا بانو

وی گفت: در بازگشت از سفر چند آژانس مسافرتی معین برای این منطقه تعیین خواهیم کرد تا بتوانند تورهای گردشگری مطابق با استانداردهای وزارتخانه ایجاد کرده و به این منطقه بفرستند.

وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: جنگل های هیرکانی در گستره پنج استان کشور از شرق به غرب امتداد دارند ، ثبت این اثر طبیعی در فهرست جهانی اقدام بسیار خوبی بود که پارسال انجام شد، این جنگل ها بعد از کویر لوت دومین اثر طبیعی ثبت شده در فهرست جهانی هستند.

مونسان در باره ثبت جهانی آرامگاه بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی هم گفت : پرونده این دو اثر تاریخی ایران اکنون ثبت موقت شده و لازم است تکمیل شوند .

  هر کشور در سال یک اثر را می تواند در فهرست جهانی یونسکو ثبت کند.

 وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری روز دوشنبه در سفری ۲ روزه به استان سمنان وارد شده تا از زیر ساخت های گردشگری و صنایع دستی بازدید کند.

 مونسان عصر دوشنبه از آرامگاه ۲ عارف نامی جهان در شاهرود بازدید کرده و به زیارت امام زاده محمد (ع) از فرزندان امام جعفر صادق (ع) رفت .

بازدید از برج کاشانه بسطام و نیز برگزاری نشستی با مسوولان این منطقه از دیگر برنامه‌های وی بود.

در شهرستان شاهرود ۱۵۶ اثر تاریخی به ثبت رسیده که ۷۴ اثر مربوط به تپه‌ها و محوطه های تاریخی است.

از مهمترین محوطه‌های تاریخی شاهرود می‌توان به “تپه سنگ چخماق” بسطام و “ده خیر” مربوط به دوران نوسنگی، محوطه تاریخی “عمادالدین ۲ “و “تپه بلوار” شاهرود اشاره کرد.

 قدمت تاریخی شهرستان شاهرود بر اساس گمانه زنی‌های باستان شناسان و حفاری‌ها در تپه تاریخی” ده خیر” به هزاره هشتم قبل از میلاد و تپه “سنگ چخماق” بسطام به هزاره ششم تا هفتم قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

 شهرستان شاهرود دارای یک شهر نمونه گردشگری، هشت منطقه نمونه گردشگری و هشت روستای هدف گردشگری  است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)