برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آزمون‌های علوم‌پایه و پیش‌کارورزی در موعد مقرر برگزار می‌شود

سیدسعید هاشمی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: آزمون های جامع علوم پایه و پیش کارورزی در تاریخ اعلام شده برگزار می شود و هر دانشجویی که در آزمون شرکت نکند، فرصت را از دست داده و نمره ای برای وی درنظرگرفته نمی شود.

وی با تاکید به از دست دادن نمره آزمون در صورت شرکت نکردن، افزود: چنانچه دانشجویی پیشتر نیز در این آزمون شرکت کرده و موفق به قبولی نشده است، در صورت شرکت نکردن در آزمون این دوره، از حد مجاز نیز خارج می شود و مشروط خواهد شد.

هاشمی درباره راه اندازی برخی کارزارهای رسانه ای و مجازی از سوی برخی دانشجویان رشته های پزشکی با هدف تعویق یا لغو آزمون های علوم پزشکی تصریح کرد: راه اندازی این کارزارها مفهومی ندارد؛ چرا که دانشجو موظف به حاضر شدن در جلسه آزمون است و آزمون شیوه ای برای ارزیابی است.

وی تاکید کرد: اگر این ارزیابی ها از دانشجویان علوم پزشکی صورت نگیرد، مردم در بیمارستان ها به دلیل پایین بودن سطح علمی اینترن ها از ما شکایت خواهند کرد.

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی گفت: مردم به نظام آموزش پزشکی اعتماد دارند؛ از این روز از نظر آموزشی دانشجویان به ویژه دستیاران و اینترن های پزشکی باید سطح قابل قبولی از علم پزشکی را دارا باشند؛ چرا که در غیر این صورت هیچ یک از مردم حاضر به دریافت خدمات از این گروه از دانشجویان در بیمارستان ها نخواهند شد.

هاشمی در پاسخ به دانشجویانی که خواستار لحاظ شدن سوابق تحصیلی در آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی هستند، عنوان کرد: چنین امکانی به هیچ عنوان وجود ندارد. سنجش و آزمون بخشی از فرآیند آموزش است که باید اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، قرار است آزمون های علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیش کارورزی روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریور ۹۹ به صورت الکترونیکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار شود. این در حالی است که در روزهای اخیر برخی داوطلبان این آزمون ها، خواستار تعویق یا لغو برگزاری آن شده اند.

این دانشجویان به دلیل برگزاری آزمون در دانشگاه های علوم پزشکی محل تحصیل و نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا خواستار تعویق آن هستند.

یکی از این دانشجویان در تماس با خبرنگار دانشگاه ایرنا اظهار داشت: نگرانی زیادی بین داوطلبان این آزمون ها و خانواده ها وجود دارد چرا که تنها به دلیل یک آزمون دانشجویان شهرستان ها باید سفر کرده و به دانشگاه محل تحصیلی برسند. در حالی که خوابگاهی هم برای اسکان یک روزه وجود ندارد.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، در برنامه آموزشی کشور در سطوح مختلف تغییرات زیادی ایجاد شده اما برخی از آزمون های وزارت بهداشت (علوم پایه رشته پزشکی و دندان پزشکی، پیش کارورزی رشته پزشکی، پیش درمانگاهی دامپزشکی) همچنان در شرف برگزاری است؛ در صورتی که ترم گذشته (اسفند ۹۸) با وجود شیوع کمتر بیماری و حضور دانشجویان در محل تحصیل، این آزمون ها لغو و روشی کارآمد بر اساس محاسبه سوابق تحصیلی جایگزین شد.

وی با اشاره به نامه تهیه و امضا شده از سوی برخی داوطلبان آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی مبنی بر لغو یا تعویق این آزمون ها عنوان کرد: در ترم جاری حدود ۱۲ هزار نفر از دانشجویان مشمول این آزمون ها هستند و باید برای یک آزمون ۳ ساعته کیلومترها جابه جا شده و به شهر محل تحصیل خود سفر کنند و بعضی دانشگاه ها حتی از در اختیار گذاشتن خوابگاه های دانشجویی برای این دانشجویان هم امتناع ورزیده و دانشجویان باید این مدت را با هزینه شخصی در مکان های متفرقه اسکان یابند. در صورتی که وزارت بهداشت طی نامه ای به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کرد که هر فرد باید در دانشگاه محل سکونت خود در آزمون ها شرکت کند، اما اکثر دانشگاه های علوم پزشکی با بهانه نداشتن امکانات از پذیرش دانشجویان سایر دانشگاه ها سر باز زدند. همچنین اتباع سایر کشورها که در ایران تحصیل می کنند، به دلیل تعطیلات طولانی مدت به موطن خود بازگشته اند و به دلیل بسته بودن مرزها و قیمت های گزاف بلیت ها توانایی بازگشت به ایران و شرکت در آزمون را ندارند.

  افزایش کیفیت تولید دام با روش‌های زیستی از سال آینده

در بخشی از این نامه آمده است: دانشجویان علوم پزشکی خواستار حفظ سلامت خود و خانواده هایشان و همچنین کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با جلوگیری از رفت و آمدهای بین شهری و بین المللی بی مورد برای برگزاری این آزمون ها هستند.

هاشمی رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی در خصوص در اختیار گذاشتن خوابگاه به مدت یک شب از سوی دانشگاه ها، توضیح داد: موضوع خوابگاه ها در حیطه اختیارات مرکز سنجش آموزش پزشکی نیست و در این زمینه دانشگاه ها باید همکاری کنند.

وی تصریح کرد: مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی کشور چندی پیش در نامه ای به تمام دانشگاه های علوم پزشکی، لزوم همکاری با داوطلبان این آزمون ها را ابلاغ کرد. در این نامه از دانشگاه های علوم پزشکی خواسته شده تا در برگزاری آزمون های جامع علوم پایه و پیش کارورزی نهایت همکاری های لازم اعم از برگزاری آزمون در شهر محل سکونت دانشجو یا ارائه خوابگاه را داشته باشند.

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی گفت: این آزمون ها به دو صورت الکترونیکی و کاغذی برگزار می شود.

آغاز توزیع کارت آزمون های پزشکی

کارت ورود به جلسه آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی از امروز سه شنبه ۱۸ شهریور ماه آغاز شده است.

از این رو، داوطلبان آزمون‌های علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیش کارورزی که محل آزمون آن‌ها مرکز سنجش آموزش پزشکی است، می‌توانند از امروز ۱۸ شهریور ماه نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه آزمون و تکمیل فرم خوداظهاری کرونا با مراجعه به سایت مرکز سنجش و آموزش پزشکی اقدام کنند.

آزمون پیش‌کارورزی برای دانشجویان پزشکی ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۲۰ شهریور، آزمون علوم پایه پزشکی برای دانشجویان پزشکی ساعت ۱۴ روز پنجشنبه ۲۰ شهریور و آزمون‌های علوم پایه دندانپزشکی و جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) ساعت ۹ صبح روز جمعه ۲۱ شهریور ۹۹ برگزار می شوند.

 

معاونت آموزشی وزارت بهداشت: تمام آزمون‌ها در زمان اعلام شده قبلی برگزار می‌شوند

درخواست های داوطلبان و متقاضیان آزمون های جامع علوم پایه و پیش‌کارورزی مبنی بر تعویق یا لغو این آزمون ها در حالی ادامه دارد که معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چند روز پیش در اطلاعیه ای بر برگزاری این آزمون ها در موعد مقرر تاکید کرد.

در این اطلاعیه آمده است: متاسفانه در روزهای اخیر شایعات و نقل ‌قول‌های بی‌اساس زیادی در خصوص لغو یا تعویق آزمون‌های جامع علوم پایه و پیش‌کارورزی در فضای مجازی و بین دانشجویان پخش شده‌ است که موجب تشویش اذهان دانشجویان شده‌ است. درخواست‌هایی هم از طرف برخی دانشجویان و تشکل‌های صنفی دانشجویی پیرامون این آزمون‌ها به معاونت آموزشی رسیده ‌است که خواستار به تعویق افتادن این آزمون‌ها شده‌اند.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت در این اطلاعیه آورده است: با توجه به اینکه هیچ تصمیم جدیدی در خصوص آزمون‌های مذکور گرفته نشده است و در حال حاضر امکان تغییر در زمان برگزاری این آزمون‌ها با توجه به فرایند سخت و پیچیده آن وجود ندارد، تمام آزمون‌ها در زمان اعلام شده قبلی برگزار خواهند شد.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: از دانشجویان می‌خواهیم به شایعات بی‌اساس پخش شده در فضای مجازی توجه نکنند و اخبار را از طریق کانال‌های رسمی و روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت دنبال کنند. البته با توجه به شرایط موجود به واسطه شیوع کرونا، از دست‌اندرکاران برگزاری این آزمون‌ها خواسته شده تا حداکثر تسهیل در این آزمون ها با ملاحظه ضریب دشواری سوالات و ساده‌تر کردن آن‌ها به عمل آید تا همه دانشجویان بتوانند بدون دغدغه در آزمون شرکت کرده و نتیجه مطلوب بگیرند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)