برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

عضویت ایران در دو کمیته تاثیرگذار سازمان جهانی گردشگری

ولی تیموری در خصوص برگزاری صد و دوازدهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهان گردشگری بیان کرد: در این نشست دو روزه که با میزبانی کشور گرجستان در تفلیس برگزار شد، ۲۴ کشور در قالب ۱۷۰ نفر و ۱۰ کشور هم به صورت آنلاین حضور داشتند و از این حیث مهم و تاریخی است که پس از شیوع کرونا نخستین اجلاس حضوی برگزار شده در حوزه گردشگری حساب می‌آید.

تیموری به گزارش دبیر کل سازمان جهانی گردشگری اشاره کرد و گفت: اعلام ریزش ۶۵ درصدی سفرهای بین‌المللی در شش ماهه نخست سال میلادی، ارائه درصد پیشرفت و اقدامات به عمل آمده در طول یک سال گذشته، برنامه‌های سال آینده، گزارش عملکرد کمیته‌های تخصصی سازمان جهانی گردشگری اعم از بودجه و اعتبارات، نیروی انسانی، گزارشات بازرسی، کمیته گردشگری و رقابت‌پذیری ، گردشگری و توسعه پایدار، آمار و اطلاعات از جمله گزارشات ارائه شده توسط زوراب پولولیکاشویلی ـ دبیرکل UNWTO ـ  بود.

او در خصوص تصمیم‌گیری‌ها برای محل و تاریخ برگزاری نشست آتی شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری بیان کرد: نشست بعدی شورا همزمان با نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور اسپانیا به میزبانی این کشور برگزار خواهد شد. همچنین رسما اعلام شد که فرایند مربوط به انتخاب دبیر کل سازمان جهانی گردشگری برای دوره پنج ساله بعدی آغاز شده و کاندیدهای احتمالی فرصت دارند تا اجلاس شورای اجرایی آینده رسما معرفی شوند.

معاون گردشگری که به عنوان تنها نماینده ایران در این نشست حضور داشت ضمن اعلام نقطه نظرات و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در خصوص موارد مطرح شده در دستور کار اجلاس، نشستی با دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، قائم مقام اجرایی ایشان و مدیر دفتر همکاری‌های فنی سازمان جهانی گردشگری داشت و گزارشی از آخرین وضعیت صنعت گردشگری کشور، برنامه‌ها و اقدامات به عمل آمده در خصوص مدیریت بحران کرونا، نحوه بازگشایی و فعالیت مجدد واحدهای گردشگری داخلی، هماهنگی‌های به عمل آمده با دستگاه‌های مرتبط از جمله ستاد ملی مقابله با کرونا برای اجرای سفرهای داخلی و بین‌المللی ارائه داد.

همچنین کلیپ تهیه شده توسط معاونت گردشگری با موضوع سفر ایمن و مسئولانه به جمهوری اسلامی ایران برای حضار در این نشست نمایش داده شد.

وی ادامه داد:‌ در این نشست محورهای همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران با سازمان جهانی گردشگری در سه موضوع برنامه ملی توسعه گردشگری، استقرار حساب‌های اقماری گردشگری کشور و نحوه مشاوره‌گیری از سازمان در این خصوص همچنین پروژه مشترک گردشگری دسترس‌پذیر(گردشگری معلولین و جانبازان) که در حال انجام است، مطرح شد.

  هیچ‌گونه دارویی از ایران به عراق صادر نشده است

تیموری اشاره به پیشرفت‌ کارها، چالش‌ها و انتظارات ایران از سازمان جهانی گردشگری را نیز از موضوعات مطرح شده در این نشست خصوصی عنوان کرد که قرار شد مورد پیگیری دو طرفه قرار بگیرد.

تیموری همچنین به عضویت ایران در دو کمیته آموزش و کمیته تنظیم مقررات اعضای وابسته اشاره کرد و گفت: کمیته آموزش به عنوان یکی از کارگروه‌های مشورتی  قرار است برای دبیر کل سازمان جهانی گردشگری و شورای اجرایی روی موضوعات آموزش و توسعه منابع انسانی مشورت دهد. هر سندی یا هر کاری که در حوزه آموزش گردشگری باید انجام شود قبل از اجرا در این کمیته مطرح و سپس اجرایی می‌شود.

او با بیان اینکه این کمیته یکی از کمیته‌های تخصصی و تاثیرگذار در همکاری‌های سازمان جهانی گردشگری با کشورهای عضو است، تصریح کرد: سرفصل‌های آموزشی، عناوین دوره‌های آموزشی و بورسیه‌هایی که سازمان جهانی گردشگری برای اعضای خود به صورت مجازی یا حضوری اعطا می‌کند توسط این کمیته بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون گردشگری در ادامه در خصوص کمیته تنظیم مقررات اعضای وابسته توضیح داد: ایران که تا کنون حدود ۱۷ شرکت و نهاد را برای عضویت وابسته معرفی کرده است، به دلیل عضویت در کمیته مربوط به اعضای وابسته، در کمیته تنظیم مقررات اعضای وابسته نیز به عضویت درآمد.

تبادل نظر با مقامات کشورهای مختلف و مشورت با هیات‌های شرکت کننده در خصوص آخرین وضعیت گردشگری کشورها و همکاری‌های گردشگری فی‌مابین همچنین نشست رسمی با معاون وزارت اقتصاد و گردشگری گرجستان و صحبت درباره آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور، اهمیت بازار گردشگری به خصوص در دوران پسا کرونا، بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در روابط دو کشور و راهکارهای لازم برای حذف این مشکلات از دیگر نکاتی بود که تیموری به آن‌ها اشاره کرد.

برگزاری نشست با کاردار، رایزنان اقتصادی، فرهنگی و کارشناسان سفارت جمهوری اسلامی در دو کشور گرجستان و ارمنستان وبرنامه‌ریزی برای موضوعات گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی، تهیه اقلام تبلیغاتی و صحبت در خصوص برنامه‌های آتی از دیگر کارهای صورت گرفته طی این سفر بود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)