برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دوران ۸ ساله دفاع مقدس در آموزش عالی نهادینه شود

رشید جعفرپور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، اظهار داشت: دفاع مقدس یک دوره هشت ساله از تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس آموزه های دینی، اتحاد ملت و رهبری امام راحل، کشورمان در مقابل دشمنان مقاومت کرد.

وی افزود: در آن مرحله از جنگ تحمیلی که رویارویی نظامی مستقیمی با کشور ما صورت گرفت، ایستادگی ملت ما باعث شد دشمنان مسیر حمله به کشور و نظام را تغییر دهند و عرصه حمله از نظامی به بخش های دیگر کشیده شد.

وی گفت: ایران در آن هشت سال فقط با یک کشور عراق یا رژیم بعثی صدام نمی جنگید، بلکه پشتوانه های مالی، اطلاعاتی، امنیتی، نظامی، کمک های تسلیحاتی مختلف کشورهای آمریکا، غرب و شرق حتی یوگسلاوی به کمک عراق آمده بودند؛ ولی مردم ما جانانه در آن مقطع تاریخی دفاع کردند و همه امکانات و ظرفیت های ملی را در این زمینه گذاشتیم.

جعفرپور تاکید کرد: در دوران دفاع مقدس نه تنها امکانات نظامی بلکه ارتش، سپاه حتی نیروهای مردمی وارد فضای جنگ شدند و الگو و منطق جدیدی در عرصه دفاع از کشور تعریف شد. نظامی ها در الگوی موجود در دنیا، پیش برنده جنگ بودند، اما با تدبیر امام راحل، جنگ و دفاع با مردم پیش رفت و از ظرفیت های مردم در حوزه بسیج و جهاد استفاده شد.

رییس بسیج اساتید وزارت علوم خاطرنشان کرد: وقتی دشمنان مایوس شدند و نتوانستند در عرصه نظامی پیروز شوند، وارد عرصه های دیگر شدند. نخستین عرصه، فرهنگی بود و تهاجم فرهنگی را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: سال های پس از جنگ، عمده فعالیت های دشمن در عرصه فرهنگی بود و تلاش می کردند در باورهای مردم، جنگ، دفاع از نظام، کشور و توانایی های کشور را زیر سوال ببرند و شبهه ایجاد کنند.

جعفرپور با اشاره به دهه ای که اوج شیوع تهاجم فرهنگی در کشور بود، اظهار داشت: عمده تلاش های دشمن در دهه ۷۰ و بخشی از دهه ۸۰ کشور به مباحث تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی که ادبیات آن مقطع بود، اختصاص یافت؛ اما این مرحله هم توسط ملت ما دفاع شد.

وی در مورد دیگر استراتژی های دشمن علیه ایران، گفت: الان عرصه های دیگری به جز نظامی و فرهنگی به صورت عرصه های تحریمی و فشار آوردن در حوزه اقتصاد، استراتژی دشمن است و تلاش می کند از هر روزنه ای که امکان دارد، فشار بیاورد و تحریم ها را افزایش دهد.

رییس بسیج اساتید وزارت علوم ادامه داد: آنها کشور را در حوزه دانش هایی که می توانیم کسب کنیم تحریم می کنند یا اجازه نمی دهند به مرزهای دانش وارد شویم و دانشمندان ما را ترور می کنند. در عرصه هسته ای اقدامات ناجوانمردانه ای نسبت به کشور ما انجام دادند و علاوه بر تحریم شدن، در این زمینه شهید هم داده ایم.

  موفقیت یک شرکت فناور در طراحی سامانه استخراج متن از تصاویر

جعفرپور درباره جنگ های دهه جاری دشمن، یادآور شد: در حوزه جنگ نرم و تحریمی، دشمن به یک مدل ترکیبی رسید که به آن جنگ هوشمند می گویند؛ یعنی عرصه های ما را شناسایی و بر همان اساس، استراتژی تعیین می کنند.

وی در این باره توضیح داد: اگر قدرت اقتصادی یا نظامی را تقویت کنیم، هر دو را تهدید و تحریم کرده و بر اساس فعالیت های ما هوشمندانه عمل می کنند. در عرصه فرهنگی، مباحث جنگ ادراکی- شناختی انجام می دهند و باورهای اساسی مردم را تحت شبهه و انحراف قرار می دهند.

این مسوول وزارت علوم خاطرنشان کرد: بنابراین آن کاری که در مجموعه دانشگاه های کشور باید انجام دهیم به چند بخش در آموزش عالی تقسیم می شود.

جعفرپور خاطر نشان کرد: در حوزه آموزش باید کاری کنیم که دفاع مقدس به عنوان تجربه منحصر به فرد و مختص جامعه ما، آموزش داده شود؛ به این منظور ایجاد دانشکده ها، رشته ها یا سرفصل های درسی مرتبط با دفاع مقدس در همه زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی اهمیت می یابد تا این تجربه هشت ساله را نهادینه کنیم.

وی در مورد دیگر حوزه های آموزش عالی، اظهار داشت: در حوزه پژوهش باید سهمی از پژوهش دانشگاه ها مثل پژوهشکده ها، پایان نامه ها و رساله های دکتری به سمت مباحث دفاع مقدس در رشته های مختلف پیش برود.

رییس بسیج اساتید وزارت علوم در این باره، گفت: در این باره می توان از گفته های رزمندگان دوران دفاع مقدس به عنوان تاریخ شفاهی دوران جنگ و طرح های عملیاتی آنها در تدوین پایان نامه ها استفاده کرد.

جعفرپور خاطرنشان کرد: بازتاب تاثیرات جنگ را می توان در حوزه های دیگر نظیر سیاسی، اقتصادی، ‌مدیریتی، ‌فرهنگی و جغرافیای سیاسی گسترش داد.

وی در مورد حوزه فرهنگی آموزش عالی تاکید کرد: در جنگ نظامی هشت ساله، فرهنگ ایثار، شهادت و جهاد مستتر است و تفاوت اصلی دفاع مقدس و دیگر جنگ ها در همین نکته بود که نگاه متفاوتی نسبت به انسان در جنگ هشت ساله وجود دارد.

جعفرپور با بیان اینکه فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی مکتب خاصی است که باید به نسل های جدید منتقل شود، اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری، هر چقدر از نظر زمانی از جنگ دورتر می شویم از نظر معرفتی باید به آن نزدیکتر شویم. بنابراین، این موضوع از طریق برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها مانند برگزاری یادواره یا کنگره شهدا پیگیری شود. دانشجویان در این قبیل برنامه های فرهنگی خلاقیت دارند و با برگزاری جلسات و نشست ها، بخشی از این فرهنگ را به نسل جدید منتقل کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)