برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رزم‌حسینی، مرد اقتصاد و سیاست

مجلس شورای اسلامی فردا در آزمون دشوار دیگری قرار می‌گیرد، آزمونی که طی آن تکلیف سکانداری یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور که مسوولیت بیش از ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی را عهده‌دار است، مشخص می‌شود و باید دید بهارستانی‌ها گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری را به ساختمان خیابان سمیه می‌فرستند یا خیر؟

فردا (سه‌شنبه)‌ در حالی «علیرضا رزم‌حسینی» استاندار پیشین خراسان رضوی برای کسب رای اعتماد راهی خانه ملت می‌شود که از ۲۲ اردیبهشت ماه امسال (۱۳۲ روز پیش تاکنون) وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرپرستی «حسین مدرس خیابانی» و پس از وی، «جعفر سرقینی» اداره شده است.

آنچه مسلم است بی‌شک تداوم این روند و مشخص نشدن وزیر، بی‌ثباتی در مدیریت‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را برای این وزارتخانه بزرگ اقتصادی که از ارزاق عمومی گرفته تا ثبت سفارشات کالاها، صادرات، واردات و صنایع بزرگ کشور به آن وابسته‌اند را در پی خواهد داشت.

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه گزینه بسیار توانمند و کارنامه‌داری از سوی رئیس‌ جمهوری به مجلس معرفی شده است، تاکیدکرد: هم رئیس‌جمهوری و هم مجموعه دولت به صلاحیت و توانمندی علیرضا رزم‌حسینی ایمان و اعتقاد کامل دارند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: امیدواریم ایشان با کوله‌باری از تجربه و کارنامه قابل قبولی که در عرصه‌های مختلف خدمت‌گزاری از جمله در سمت استانداری دو استان مهم کرمان و خراسان رضوی دارند، با اعتماد نمایندگان ملت، راهی وزارت صنعت، معدن و تجارت شوند و این وزارتخانه با تمرکز و ظرفیت کامل در مسیر حل مشکلات مردم فعال شود.

رزم‌حسینی کیست؟

علیرضا رزم‌حسینی متولد ۱۳۴۰ کرمان و دانش آموخته دانشگاه شهید باهنر کرمان است.

سوابق اجرایی

از اهم سوابق اجرایی و اقتصادی وی می‌توان به استانداری خراسان رضوی از سال ۹۷ تاکنون، استاندار کرمان از سال ۹۲ تا ۹۷، رئیس ستاد ویژه تدابیر اقتصادی استان خراسان رضوی به عنوان پایلوت کشوری، رئیس کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی و کرمان، رئیس شورای معادن کرمان و خراسان رضوی، رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این دو استان، رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های یاد شده، رئیس ستاد فرماندهی اقتصادی و رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این استان‌ها، همچنین ۲۲ سال تجربه مدیریت بخش خصوصی در حوزه تولید و تجارت داخلی و خارجی و ایجاد ۳۵ هزار شغل در بخش خصوصی، مبتکر الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی، مبتکر الگوی جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی با اجماع و همدلی بین نمایندگان مجلس، ائمه جمعه شهرستان‌ها، فرمانداران و روسای دادگستری‌ها و موسس سازمان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی نام برد.

موفقیت‌های رزم‌حسینی

همچنین دریافت نشان فتح از سوی رهبر معظم انقلاب، تایید الگوی «قلعه گنج» از سوی رهبر معظم انقلاب در سال ۹۵، کسب عنوان استاندار برتر در صنعت گردشگری در سال ۹۶، استاندار برتر در حوزه پدافند غیرعامل در سال ۹۶، استاندار برتر در حوزه سلامت در سال ۹۵، کسب عنوان نخست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، کسب رتبه بیشترین اشتغال‌زایی با ۱۳.۷ درصد اشتغال کشور در استان خراسان رضوی در سال ۹۸، حل مشکل شرکت پدیده با ۱۲۳ هزار نفر سهام‌دار، انعقاد دو هزار و ۴۳۹ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در استان کرمان که ۹۱ درصد آن به بهره‌برداری رسیده و انعقاد یک‌هزار و ۲۷۵ تفاهم نامه سرمایه‌گذاری در استان خراسان رضوی و رفع موانع سرمایه‌گذاری طرح‌های منطقه ثامن و برنامه‌ریزی برای ساماندهی کشف‌رود و حاشیه شهر مشهد، از جمله افتخارات این مدیر جهادی در دوران خدمتش است.

نمایندگان مجلس چه گفتند؟

لزوم برون‌رفت بزرگترین وزارتخانه متولی نیازهای معیشتی و تولیدی کشور از شرایط بلاتکلیفی نکته‌ای است که نمایندگان بر آن تاکید می‌کنند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد سوابق و کارنامه رزم حسینی هم باعث اقبال نمایندگان به وی شده است. گزینه پیشنهادی وزارت صمت در روزهای اخیر هم با حضور در کمیسیونهای تخصصی مجلس به بیان دیدگاه‌ها و برنامه های خود پرداخته است.

در همین زمینه «همایون سامه‌یح نجف آبادی» نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: رزم حسینی هم سوابق درخشانی در بخش‌های دولتی داشته‌ و در حوزه‌های صنعت و معدن هم از تجربیات خوبی برخوردار است و با توجه به عملکردش در استانداری دو استان کرمان و خراسان رضوی، می‌تواند این وزارت‌خانه را متحول کند.

همچنین به گفته «حجت‌الله فیروزی»، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس طبق رصدهای انجام شده رای مثبت نمایندگان را نیز کسب خواهد کرد.

«محمد سبزی»، نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی هم بر لزوم تعیین تکلیف هرچه سریعتر وزارت صنعت معدن و تجارت تاکید کرد و گفت: مجلس به علیرضا رزم حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد خواهد داد. زیرا فرصت کوتاهی برای دولت دوازدهم باقی مانده و به مدت طولانی این وزارت خانه با سرپرست اداره شده است و باید سریعتر وضعیت این وزارتخانه مشخص شود که به نظرم رزم حسینی رای می‌آورد.

  ماسک، تنها واکسن در دسترس کرونا

«علیرضا سلیمی»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم بر این باور است که مجلس به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد می‌دهد. زیرا در مقطع کنونی رفع مشکلات معیشتی مردم و برخی مسائل اقتصادی مانند جهش تولید از جمله اولویت‌هایی به شمار می‌رود که باید هر چه زودتر مدنظر دولت و مجلس قرار گیرد.

«محمدرضا دشتی اردکانی»، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز سوابق و تجربه رزم‌حسینی را نشانی از مناسب بوده او برای وزارت صنعت دانست و گفت: وزیر پیشنهادی آقای رییس جمهوری در حوزه صنعت و معدن توان بالایی دارد و البته در حوزه بازرگانی و تجارت نیز تسلط کافی را دارد و وی را فردی موفق برای این وزارتخانه می‌بینم.

«سید کاظم دلخوش» نماینده صومعه سرا نیز رزم حسینی را فردی با تجربه و از مدیران توانمند کشور عنوان کرد که می‌تواند مشکلات وزارت صنعت معدن و تجارت را حل کند.

فعالان اقتصادی چه می‌گویند؟

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران، با اشاره به سهم حدود ۴۴ درصدی وزارت صنعت از تولید ناخالص داخلی کشور، گفت: امروز در شرایط دشوار کنونی، تشکل ها از گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری برای این وزارتخانه استقبال می کنند.

«علیرضا حائری» ابراز امیدواری کرد با رای مثبت مجلس شورای اسلامی به علیرضا رزم‌حسینی، تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت هر چه سریع‌تر مشخص شود.

این عضو جامعه متخصصان نساجی ایران افزود: حدود نیمی از تولید ناخالص ملی کشور در این وزارتخانه تعیین تکلیف می‌شود و با وجود نوسان نرخ ارز، تورم و بی‌ثباتی‌های موجود، این وزارتخانه نیاز به ثبات مدیریت دارد و سرپرست موقت، تصمیم گیرنده کلان نمی‌تواند باشد.

این فعال صنعتی تاکیدکرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی رییس‌جمهوری در اندک زمان باقی مانده از عمر دولت بتواند تصمیم‌های مناسبی به‌ویژه در زمینه نرخ کالاها اتخاذ کند و از عزل و نصب‌های جدید و اقدام های نمایشی پرهیز و با حداقل تغییرات، وزارتخانه را اداره کند.

رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران نیز گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، شخصیتی عمل‌گرا است و در شرایط دشوار کنونی اقتصادی به چنین افرادی بیش از پیش نیازمندیم.

«محمدرضا دیانی» افزود: یکی از نقاط قوت رزم‌حسینی شناخت کافی از فضای بخش خصوصی است و به‌ویژه زمانی که زمامدار استانداری های کرمان و خراسان رضوی بود، هدایت و کمک به بخش خصوصی را در مقام عمل نشان داد.

یک عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در این زمینه تاکید کرد: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی رابطه تنگاتنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد که به‌طور حتم این رابطه با حضور رزم‌حسینی که خود در گذشته  از فعالان  بخش خصوصی بوده، بسیار اصولی شکل خواهد گرفت تا شعار جهش تولید محقق شود.

«خورشید گزدرازی»‌ اظهارداشت: معرفی وی از سوی رئیس جمهوری  به عنوان وزیر پیشنهادی انتخاب بسیار خوبی است و  با توجه به سابقه اجرایی موفقی که طی سال‌های گذشته در دولت داشته و همچنین تجارب بسیار خوبی که پیش‌تر در بخش‌های تجارت و کسب و کار به دست آورده، می‌تواند مسیر بسیار خوبی را پیش پای وزارتخانه قرار دهد.

«امیرحسن کاکایی» استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو می گوید: آنچه از عملکرد و رزومه وزیر پیشنهادی دریافت شده، وی فردی است که تخصص و تجربه موفقی در کسب‌وکار داشته و در زمان استانداری نیز سلسله جلسات مفیدی با کارآفرینان برگزار کرده است.

وی بیان‌داشت: رزم حسینی فردی باتجربه است که انتظار می‌رود در اندک فرصت باقی مانده تا پایان کار دولت دوازدهم، از اقدامات نمایشی دست برداشته و در عوض، انجام کارهایی که عامه جامعه بهبود وضعیت بازارها و قیمت‌ها را لمس کرده و حداقل شاهد منطقی شدن روابط خریدار و فروشنده باشیم را پیشه خود کند.

فارغ از توانمندی ها و تجارب رزم حسینی در حوزه های سیاسی و اقتصادی و کسب و کار، امروز عامه مردم،  مسوولان و فعالان اقتصادی انتظار دارند تا نمایندگان خانه ملت به دور از حاشیه های سیاسی، تکلیف بزرگترین وزارتخانه اقتصادی کشور را در حدود هشت ماه تا پایان عمر دولت دوازدهم مشخص کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)