برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اجرای فاز جدید کارخانه نوآوری آزادی تا ۲ ماه آینده

پارک فناوری پردیس به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگترین پارک فناوری کشور با مجوز شورای گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۸۴ در زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری و با همکاری تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی – پژوهشی کشور با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای فناوران و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شد.

به عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تاکنون بیش از ۲۵۰ واحد فناور دانش‌بنیان از بین بیش از ۱۹۰۰ متقاضی در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت پذیرفته شده و این واحدهای فناور توانسته‌اند مراکز تحقیق یا دفاتر طراحی و مهندسی خود را در پارک فناوری پردیس ایجاد و مستقر کنند.

کارخانه نوآوری آزادی، اولین شعبه پارک فناوری پردیس است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به نحوی مشارکت دولت و بخش خصوصی در محدوده میدان آزادی تهران تاسیس شده است. این کارخانه با وسعت حدود ۱۸۵۰۰ مترمربع، یک کارخانه متروکه با نام «الکترودسازی آما» بوده که طی فرآیند بازسازی، تبدیل به اولین کارخانه نوآوری کشور و اولین شعبه پارک فناوری پردیس شده است.

مهدی عظیمیان مدیرکل توسعه شعب و پردیس‌های پارک فناوری پردیس روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درخصوص راه اندازی این کارخانه اظهار داشت: طرح توسعه مجموعه کارخانه نوآوری آزادی سال ۹۹ در دست اقدام قرار گرفته و درحال حاضر این طرح توسط شریک خصوصی کارخانه در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: اگر این طرح محقق شود، فضایی حدود ۱۵ هزار مترمربع در مجاورت کارخانه نوآوری آزادی به فضای موجود کارخانه که حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع است، اضافه می شود و ظرفیت بسیاری برای توسعه و میزبانی تعداد بیشتری شتابدهنده و ایجاد فضای کار اشتراکی ایجاد خواهد شد.

عظیمیان یادآور شد: تا دوماه آینده توافقات صورت می گیرد و وارد بازسازی و آماده سازی فضای جدید خواهیم شد و بهره برداری این فاز در سال ۱۴۰۰ صورت خواهد گرفت.

  صلح و همدلی؛ هدف اصلی ایجاد صنعت گردشگری است

وی گفت: در حال حاضر در کارخانه نوآوری آزادی ۹ شتابدهنده و ۲ فضای کاری اشتراکی داریم و در مجموعه این شتابدهنده و فضای کاری بیش از ۱۳۰ تیم استارتاپی با جمعیت بالغ بر حدود هزار نفر در تردد هستند.

مدیرکل توسعه شعب و پردیس های، پارک فناوری پردیس در خصوص فعالیت های این پارک در دوران شیوع کرونا گفت: مجموعه کارخانه نوآوری آزادی متشکل از شتابدهنده ها است و داخل شتابدهنده ها تعداد زیادی استارتاپ و تیم‌های دارای ایده مشغول به فعالیت هستند. در ایام کرونا چند شتابدهنده با توجه به حوزه کاری و ظرفیت هایی که داشتند، توانستند در حوزه محصولات خدمات مرتبط با کرونا در بستر وب و اپلیکیشن های حوزه سلامت، ضدعفونی و ایزوله کردن فضا و تولید شیلدهایی که مورد نیاز برای پیشگیری از کرونا است، ورود کنند.

عظیمیان ادامه داد: حتی در شرکت های فعال در حوزه گردشگری نیز از بستر هوش مصنوعی که در اختیار داشتند، برای شناسایی و اسکن افراد مبتلا به کرونا استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه کرونا در تمام برنامه های کشور و در همه زمینه ها تاثیرات منفی داشته است، یادآور شد: طبق برنامه ریزی که در سال گذشته داشتیم، فکر می کردیم در سال ۹۹ به ظرفیت کامل کارخانه می رسیم و در کارخانه تمام تیم ها شکل می گیرند و مستقر می شوند اما شیوع کرونا موجب شد که این برنامه ها کمی به تعویق بیفتد و جذب تیم در شتابدهنده‌ها با احتیاط بیشتری صورت گرفت.

کارخانه‌های نوآوری بازیگران جدید اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی هستند که مفهوم نوینی را از هم‌افزایی برای فعالان زیست بوم نوآوری با خود همراه می آورند. کارخانه‌های نوآوری محل تجمع شرکت های نوپا یا همان استارتاپ ها هستند و خدمات مورد نیاز و مرتبط با آنها نیز به صورت متمرکز در کنار آنها فراهم می‌شود. قرار است در محیط کارخانه‌ها نوآوری بجوشد و راهکارهای جدید برای حل مسائل موجود ارائه شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)