برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شورای هنر کشور به تبعات کرونا در جامعه هنری پرداخت

به گزارش روز شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر ویژگی تجمع دارد در حالی که کرونا با تجمعات و اجتماعات سازگاری ندارد، گفت: خسارات وارد شده از شیوع ویروس کرونا به حوزه هنر، بسیار گسترده است به عنوان مثال فروش سینماهای کشور در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۷۶ میلیارد تومان بوده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۴میلیارد تومان رسیده است.

صالحی افزود: در راستای حمایت از هنرمندان حق بیمه آنها در سه ماهه اول امسال به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان توسط صندوق اعتباری هنر برای ۷۵ هزار هنرمند عضو صندوق پرداخت شد.

صالحی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر در لیست ۱۴ رسته کسب‌ وکار مشمول دریافت وام و تسهیلات کرونا اعلام شده است، افزود: فعالان حوزه‌ فرهنگی و هنری، برای دریافت این تسهیلات در سامانه کارآ ثبت نام کرده‌اند که تا آخر شهریور ماه مجموع تسهیلات درخواستی در حوزه فرهنگ و هنر ۶۸۳ میلیارد تومان بوده  که ۲۸۷ میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که مهلت ثبت نام کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات تا پایان مهرماه تمدید شده است.

وی در مورد پرداخت بیمه بیکاری به هنرمندان افزود: طی جلساتی که با معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم، مقرر شد ۱۲۰ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات کمک معیشتی بلاعوض به صورت رتبه‌بندی به ۷۵ هزار عضو صندوق اعتباری هنر پرداخت شود.همچنین مقرر شده است تسهیلات چهار درصدی به مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان بر اساس توافقنامه با سازمان برنامه و بودجه و صندوق کار آفرینی به مشاغل فرهنگی، هنری و رسانه‌ای پرداخت شود که امیدواریم این تسهیلات تا پایان سال افزایش یابد.

در ادامه جلسه محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۵ سرفصل تئاتر، موسیقی، آموزش هنر، هنرهای تجسمی و مدولباس توسط حوزه هنر تمشیت می‌شود، افزود: در مجموع و در ۱۶ ردیف شامل تماشاخانه‌ها، سالن‌های تئاتر، مؤسسات و آموزشگاه‌های هنر، گروه‌های موسیقی، استدیوها، گالری‌های، خانه‌های مد و…، ۹هزار و ۲۸۳ واحد حقوقی و ۵۵هزار و ۹۰۰ فعال حوزه هنر از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند که رقم این خسارت رقمی بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی ادامه داد: در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۸، سه هزار و ۲۰۸ عنوان تئاتر مجوز اجرا کسب کردند در حالی که در مدت مشابه سال جاری ۴۳۵ عنوان نمایش که عمدتاً نمایش‌های خیابانی و محیطی هستند مجوز فعالیت کسب کرده‌اند و در واقع اجرای تئاتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد کاهش داشته است.

دکتر حسینی در تشریح آسیب‌های وارد شده ناشی از شیوع کرونا به حوزه هنرهای نمایشی اظهار داشت: از اسفندماه ۹۸ تا اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۱هزار و ۵۰۰ هنرمند در رشته‌های نمایشی فعالیتی نداشته‌ و ۸۰ تماشاخانه خصوصی به واسطه مشکلات ناشی از شیوع کرونا ماه‌ها تعطیل بوده‌اند.

وی ادامه داد: حجم بیکاری گسترده‌ای در حوزه آموزشگاه‌های هنری در دوران شیوع کرونا به وجود آمد. همچنین در حوزه موسیقی اجراهای صحنه‌ای در ۷ ماه گذشته از ۱۵۶ اجرا به ۴۷ اجرا کاهش یافته، تعداد آلبوم‌های موسیقی منتشر شده از ۷۶ آلبوم به ۶۱ آلبوم کاهش یافته است و از این رو تقاضا برای مجوز تک آهنگ ۶۶ درصد افزایش داشته است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی نسبت به ۶ ماه اول سال ۹۸ بیش از ۸۵ درصد کاهش یافته است.نهادهای بزرگ کشور مانند بنیاد رودکی به عنوان بازوی اجرایی هنر با مشکلات عدیده‌ای در اجراهای تئاتر و موسیقی و… مواجه شده‌اند.

وی احصاء آمار گروه‌های نمایشی و مستند کردن آن، پیگیری پرداخت مطالبات باقی‌مانده گروه‌های نمایشی، حمایت از برگزاری ۴۵ رویداد تئاتر در ۳ ماه اول سال جاری، تعیین تکلیف نمایش‌های بزرگی که اجرای آن در این دوران بوده، انتخاب کارشناسان نخبه برای بررسی شرایط ناشی از کرونا به عنوان یک تیم، انتشار الزامات و پیشنهادات از سرگیری هنرهای تجسمی برای ارسال به ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و اقدام به نهضت نمایشنامه‌نویسی را از جمله اقدامات انجام شده برای جبران خسارات ناشی از شیوع کرونا به حوزه تئاتر عنوان کرد.

حسینی با بیان اینکه کمک‌های بلاعوضی به تماشاخانه‌ها و گروه‌های تئاتری پرداخت شده است، اظهار داشت: یکی از این روش‌های پرداخت به این شکل بوده که به آثار مجوز گرفته مبلغی معادل ۵۰ تا ۷۰ درصد از فروش بلیط کمک شده است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت الکترونیک و دیجیتال در دوران شیوع کرونا گفت: بیش از ۲۵۰ عنوان نمایش و آموزش‌های هنری در آموزشگاه‌ها و نمایشگاه های انجمن نگارخانه‌های ایران به صورت آنلاین برگزار شده اند.

  تدوین بسته‌های تشویقی برای تسریع بازگشت ارزهای صادراتی

در ادامه این نشست محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه در دوران شیوع کرونا مردم زمان بیشتری در خانه هستند، از ظرفیت تئاتر تلویزیونی استفاده شود تا هم بخشی از هنرمندان حوزه سینما و تئاتر مشغول به فعالیت و هم سالن‌های خالی و تعطیل تئاتر فعال ‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که مردم از تئاترهای تلویزیونی استقبال خوبی دارند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور دوم جلسه به ارائه پیش‌نویس سند ملی مد و لباس اختصاص داشت.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد پیش نویس سند ملی مد و لباس تأکید کرد: در کنار تدوین سند ملی مد و لباس مجموعه مستندات سند نیز تهیه شود. مستند کردن اقدامات کارشناسی در خصوص اسناد ملی مرجعی برای هم مشروعیت شکل گیری اسناد ملی است و هم منبعی برای مراجعات بعد و به روز رسانی اسناد خواهد بود.

وی بر رعایت چارچوب تدوین اسناد ملی مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی تأکید کرد و افزود: این چارچوب سند همراه با تقسیم کار ابلاغ شده و رعایت آن مستلزم آن است که سند ملی مد و لباس به صورت خلاصه‌تری تدوین شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه توجه به بیانیه گام دوم و سند مهندسی فرهنگی به عنوان یک سند بالادستی در تدوین پیش‌نویس سند ملی مد و لباس ارزشمند است، گفت: پیاده‌سازی ایده گام دوم انقلاب در سند ملی مد و لباس نیاز به کارپردازی ویژه‌ای دارد.

وی با تأکید بر اهمیت اصول فقهی، اخلاقی و ارزشی در طراحی لباس و همچنین توجه به تنوع و هنجارهای فرهنگی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه در شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد موضوع مد و لباس پژوهش‌های زیادی انجام شده، با این شورا برای تدوین سند ملی مد و لباس مشورت و تعامل شود.

عاملی : در مد و لباس با جامعه انتخاب گر روبروییم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: کمیته‌ای که در ماده واحده «فرآیند و مرجع تدوین سند ملی مد و لباس» پیش بینی شده با دعوت به همکاری از کسانی در صنعت لباس فعال هستند، تشکیل شود.در هر صورت ما با یک جامعه انتخاب‌گر مواجه هستیم که به مجرد احساس تحمیل، واکنش‌های غیر واقعی از خود نشان خواهد داد. لذا لازم است در اقدامات خود به سلامت اجتماعی و همراهی جامعه بطور عام توجه داشته باشیم.

عاملی ابراز امیدواری کرد: سند مد و لباس به عنوان اولین سند مهندسی فرهنگی که در دست تدوین است، سند الگویی برای تدوین دیگر اسناد مهندسی فرهنگی باشد.

در مدت 2 ماه سند ملی مد و لباس تدوین می شود

پس از بحث و بررسی اعضای جلسه پیرامون پیش نویس سند ملی مد و لباس مقرر شد کمیته‌ای تخصصی متشکل از نمایندگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و دارایی و کارشناسان حوزه مد و لباس تشکیل و در مدت زمان ۲ ماه فرآیند تدوین سند ملی مد و لباس در این کمیته تخصصی و کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین با تعامل با شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، انجام و به شورای هنر ارائه شود.

بنابر این گزارش دستور سوم جلسه به بررسی مشکلات دانشگاه هنرهای اسلامی _ ایرانی استاد محمود فرشچیان اختصاص داشت، که بهمن نامور مطلق سرپرست این دانشگاه اظهار داشت: اساسنامه دانشگاه ما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر جذب دانشجو به شیوه استاد – شاگردی تأکید دارد. شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده که موافق شیوه استاد – شاگردی نیست و مجوز آن را صادر نمی‌کند که این موضوع بر خلاف اساسنامه دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان است.

نامور مطلق با بیان اینکه هیأت امنا و رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان با نظر استاد فرشچیان انتخاب شده است، ابراز امیدواری کرد: مشکلات این دانشگاه با همکاری وزارت علوم حل و از وجود استاد فرشچیان برای احیای شیوه استاد شاگردی استفاده شود زیرا کشور ترکیه هم برای در اختیار قرار دادن دانشگاهی به استاد فرشچیان اعلام آمادگی کرده است.

در این جلسه مقرر شد نشست مشترکی با حضور نمایندگان شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه هنرهای اسلامی _ ایرانی استاد فرشچیان توسط ایمانی خوشخو برگزار شود و نتیجه این جلسه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شورای هنر ارائه شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)