برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خودکفا در تولید پلاسما می‌شویم

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مصطفی قانعی درباره وضعیت تامین پلاسما و فرآورده‌های آن در کشور گفت: ما مجبور هستیم سالی ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما به آلمان بفرستیم و به ازای هر لیتر آن، ۱۷۰ یورو پرداخت کنیم تا این کشور فرآورده‌های پلاسمایی به ایران ارسال کند.

وی یادآور شد:  امروز به نقطه‌ای رسیدیم که دیگر بدون نیاز به دیگر کشورها، نیازمان را تامین می‌کنیم، کارخانه‌ای هم در کشور برای تامین فرآورده های پلاسمایی راه اندازی شد  و قرار است محصولات تولیدی این شرکت، ۳۰ درصد از نیاز داخلی به این محصول را تا ۲ سال دیگر تامین کند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری خاطرنشان کرد: فناوری ای که در تولید این پلاسما به کار رفته است، جزو فناوری‌های بالا و نوین است، در تولید آن از روش‌های سنتی پالایشگاهی استفاده نمی‌شود.

قانعی ادامه داد: این محصول توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی بومی‌سازی شده است.

بخش بزرگی از خون را مایع زرد رنگی به نام پلاسما تشکیل می‌دهد، فرآورده‌ای حیاتی که به گردش همه اجزای خون در بدن کمک می‌کند. این مایع حیاتی نیاز بخش قابل توجهی از بیماران است،  شیوع کرونا هم مزید بر علت شد تا نظام درمانی کشور تلاش بیشتری برای تامین آن داشته باشد.

۵۵ درصد خون را پلاسما تشکیل می دهد، مایعی که جان برخی بیماران به آن وابسته است. این مایع حیات‌بخش را به صورت کامل یا فرآورده‌های جدا شده استفاده می‌کنند. این فرآورده‌ها کاربرد فراوانی در درمان سوختگی، شوک، تروما و دیگر موارد اضطراری پزشکی دارند.

پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌های موجود در آن هم برای درمان وضعیت‌های مزمن پزشکی مانند اختلالات خودایمنی و هموفیلی استفاده می‌شود. افراد مبتلا به این شرایط می‌توانند با برخورداری از این درمان‌ها زندگی طولانی و مفیدی داشته باشند. در واقع، برخی از سازمان‌های بهداشتی پلاسما را «هدیه زندگی» می‌نامند.

  زمان‌بندی جدید آزمون دکتری تخصصی علوم‌پزشکی اعلام شد

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)