برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ترانزیت کالا از مرز ماهیرود به افغانستان ۳۵ برابر شد

محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی که با حضور رییس قوه قضاییه برگزار شد با بیان اینکه این ترانزیت بیشتر از کشورهای چین، اندونزی، ارمنستان، هندوستان، روسیه و ترکیه بوده است افزود: از نظر وزنی هم ترانزیت کالا به افغانستان در این مدت ۴۸ برابر یعنی چهار هزار و ۸۱۴ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در زمینه اشتغالزایی بنا ما بر این بوده که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم گفت: در مرزهای ما اتفاقات خوبی انجام گرفت و در زمینه ترانزیت کالا رکود بی‌سابقه‌ای را در سطح کشور رقم زدیم.

معتمدیان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون میانگین صادرات استان به افغانستان ۱۰۰ درصد افزایش داشته است اضافه کرد: این در حالی است که در کل کشور ۳۵ درصد کاهش صادرات داشته‌ایم، در حال حاضر هم مرز ماهیرود ما فعال‌ترین مرز تجاری جمهوری اسلامی با افغانستان است که صادرات از این مرز معادل کل مبادلات در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی است.

وی بیان کرد: در این ۲ سالی که توفیق خدمت‌رسانی به مردم خراسان جنوبی داشتم، رییس قوه قضاییه به صورت مرتب مسائل استان را رصد می‌کنند و در بحث توسعه استان منشاء خدمات بزرگی بوده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: به عنوان مثال در سیل سال گذشته اولین مقام کشوری که در ۲ مرحله تماس تلفنی برقرار کردند، حضرت آیت الله رییسی بودند که جویای حال مردم سیل زده استان شدند، در مباحث کرونا و طرح‌های کلان کشوری نیز لطف و عنایت ویژه‌ای در پیگیری جهت رفع مشکلات مردم داشتند.

معتمدیان با اشاره به امنیت پایدار در مرزهای خراسان جنوبی با وجود ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان گفت: در بحث امنیت خراسان جنوبی شرایط خاصی دارد و طولانی‌ترین مرز را با افغانستان داریم و در معرض تهدیدات امنیتی هستیم.

وی افزود: با حضور مقتدرانه نیروی‌های مسلح، اشراف اطلاعاتی نیروهای اطلاعاتی، حمایت دستگاه قضایی دارد با افتخار اعلام می‌کنیم که خراسان جنوبی یکی از امن‌ترین استان‌های کشور در حیطه امنیت مرز و در حطیه امنیت عمومی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در چند سال اخیر شاهد استقرار لشکر ۳۰ ارتش در مرزهای استان بودیم که با رصد و پایش شبانه‌روزی نیروی‌های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی ما از مرزهای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران صیانت و حفاظت می‌کنیم.

معتمدیان با اشاره به مشارکت سیاسی مردم خراسان جنوبی هم گفت: مردم خراسان جنوبی در انتخابات‌های گذشته نشان دادند که هر جا مبحث حمایت از نظام است حضور گسترده‌ای دارند.

وی افزود: در انتخابات اخیر که در خیلی از مناطق شاهد کاهش مشارکت مردم بودیم در خراسان جنوبی علیرغم مشکلات مختلف شاهد مشارکت ۶۷ درصد مردم استان بودیم و رتبه دوم کشور را از نظر مشارکت سیاسی در انتخابات گذشته کسب کردیم که این موضوع نشان از دلدادگی مردم نسبت به نظام و انقلاب است که در هر شرایطی پشتیبان نظام اسلامی هستند.

معتمدیان با بیان اینکه چهار شهرستان مرزی استان که از درصد محرومیت بیشتری برخوردار هستند، امروز دارای دستگاه معین ملی در امر محرومیت‌زدایی و توسعه زیرساخت‌ها و اشتغال هستند، عنوان کرد: ستاد اجرایی حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و قرارگاه سازندگی بسیج به ترتیب معین اقتصادی شهرستان‌های نهبندان، درمیان، سربیشه و زیرکوه انتخاب شدند.

وی ادامه داد: براساس برنامه میان مدت سه ساله‌ای که تدوین شده ما به دنبال این هستیم که در ۱۵ شاخص توسعه که عقب‌افتادگی بیشتری نسبت سایر مناطق کشور داریم با حمایت و همکاری دستگاه‌های حاکمیتی به میانگین کشور برسیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با همدلی و صمیمیتی که بین دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی در سطح استان است و هیچ مرزبندی در استان نداریم امروز شاهد سرمایه‌گذاری بسیار خوب دستگاه‌های حاکمیتی در سطح استان هستیم، اظهار داشت: به عنوان مثال بنیاد مستضعفان به عنوان دستگاه معین محرومیت‌زدایی در شهرستان درمیان بیش ۸۵ میلیارد تومان در زمینه عمرانی و اشتغالزایی این شهرستان هزینه کرده است.

معتمدیان ادامه داد: در حالی در این شهرستان مرزی به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌ها اعتبارات دولتی بسیار محدود و آنهم از طریق اسناد خزانه ۱۷ و ۱۸ میلیارد تومان اعتبار سالانه بوده است، همچنین در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان و زیرکوه هم شاهد سرمایه‌گذاری‌های خوبی توسط دستگاه‌های حاکمیتی هستیم.

وی اظهار داشت: در خصوص سند توسعه میان مدت استان هم توفیقاتی خوبی در زمینه‌های مختلف داشتیم، در زمینه گازرسانی ۱۰۰ درصد شهرها و بیش از ۸۵ درصد روستاهای این استان از نعمت گاز برخوردار هستند و مقرر شده تا پایان دولت هم تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت گاز برخوردار شوند.

معتمدیان گفت: معادل همه بزرگراه‌هایی که در استان داشتیم که ۴۵۰ کیلومتر بود سال گذشته احداث جدید بزرگراه با اعتبار خوب سازمان برنامه و بودجه شروع کردیم.

وی یکی از آروزی‌های دیرینه مردم خراسان جنوبی را بحث راه آهن دانست و اضافه کرد: با مصوبه دولت ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار این پروژه قرار گرفت و یک مدل مالی ترکیبی جدید برای اولین بار در کشور انجام گرفت که استفاده از ظرفیت فایناس است که بخش خصوصی متولی است.

 استاندار خراسان جنوبی گفت: سال گذشته روند احداث راه آهن از بیرجند به گناباد را آغاز کردیم که شاهد تکمیل این طرح تا چهار سال آینده خواهیم بود.

معتمدیان با بیان اینکه در زمینه طرح‎های آبخیزداری و طرح‌های نوین آبیاری در جذب منابع ملی رکورد زدیم، اضافه کرد: در موضوعاتی که ردیف ملی دارد، در ردیف استان‌های اول و دوم در جذب اعتبارات ملی در سال گذشته بودیم.

  گروه ۲۰ در اندیشه نجات صنعت گردشگری از گرداب کرونا

وی اظهار داشت: در زمینه توسعه ایستگاه‌های دیجیتال با همتی که توسط دستگاه‌ها انجام شد از استان آخر در این زمینه، به میانگین کشوری یعنی ۹۶.۵ رسیدم، به طوریکه در سال ۹۷ فقط ۴۴ ایستگاه دیجیتال داشتیم که اکنون به ۱۴۴ ایستگاه افزیش یافته است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در بحث آبرسانی با مدل‌های جدید مالی با فایناس و استقراض از بانک‌ها سال گذشته با حضور معاون اول رییس جمهوری تفاهم‌نامه ‌ای بین چند وزارت خانه منعقد کردیم که بتوانیم ۵۰۰ روستای فاقد آب استان را با ۳۰۰ میلیارد تومان تا ۲ سال آینده آبرسانی کنیم.

معتمدیان عنوان کرد: در بحث بهداشت و درمان توفیقاتی خوبی در استان داشتیم که وضعیت استان ما از نظر تعداد تخت‌های بیمارستانی از برخی کشوهای اروپایی هم بهتر است و تعداد تخت‌های ما از ۸۰۰ تخت به هزار و ۴۰۰ تخت افزایش یافته است.

وی با اشاره به شروع نهضت گلخانه‌ای در استان هم گفت: در حال حاضر احداث هزار هکتار گلخانه در استان در دست اجرا است که هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی در استان شناسایی شده و تخصیص زمین و آب هم انجام شده و تا دهه فجر تعدادی از آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

معتمدیان به اجرای طرح هاب منطقه‌ای شتر که با همکاری ستاد اجرایی حضرت امام در استان در دست اجرا است اشاره کرد و گفت: به زودی شاهد حضور آقای مخبر در استان خواهیم بود تا زیرساخت‌هایی که در بحث توسعه هاب منطقه‌ای شتر در استان اجرا شده به بهره‌برداری برسانیم.

وی ادامه داد: همچنین واردات ۲۰ هزار دام را از ظرفیت مرز جمهوری اسلامی با افغانستان استفاده کردیم و با وام‌هایی که توسط ستاد اجرایی حضرت امام پرداخت شد، در اختیار مردم قرار گرفت.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح‌های عمرانی و اشتغالزایی که در استان اجرا شده باعث شد که سه فصل پیاپی در سطح کشور رتبه اول کاهش نرخ بیکاری را داشته‌باشیم و آخرین فصلی که براساس آمار مرکز آمار ایران انجام شده نرخ بیکاری ما چهار درصد است.

معتمدیان ادامه داد: برای اولین بار در کشور است که این رقم به چهار درصد رسیده است که این رتبه با تلاش دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، نیروی‌های مسلح و حمایت معنوی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی حاصل شده است.

وی گفت: این اقدامات علیرغم تمام محدودیت‌ها انجام شده از ابتدای امسال به دلیل محدودیت‌های مالی ما حتی یک ریال اضافه کار به دستگاه‌های دولتی پرداخت نکردیم، حتی حق ماموریت هم پرداخت نشده است.

معتمدیان ادامه داد: کارها، پروژه و طرح‌هایی که برای دستگاه‌های دولتی تعریف کردیم گاها ۲۰ برابر بوده و این بدون هیچ گونه افزایش منابع و گاها کاهش منابع بوده است.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات به معنی این نیست ما در این استان مشکل نداریم، بلکه در بحث مشکلات معیشتی فشارهایی بر مردم است، اضافه کرد: یکی از استان‌هایی هستیم که با محوریت نماینده ولی فقیه در استان در بحث کمک‌های مردمی و ساماندهی خیرین اقدامات بسیار شایسته‌ای شده و کمک‌های به موقعی به اقشار آسیب‌پذیر خصوصا دهک‌های پایین جامعه پرداخت شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تلاش ما این است که با برنامه‌هایی که تدوین کردیم و با تلاش و همراهی نمایندگان استان شاهد رفع محرومیت از این منطقه پراستعداد باشیم چرا که این استان یکی از مناطق استراتژیکی کشور در دهه آینده با توجه به پروژه‌های کلان و ابر پروژه‌هایی که جمهوری اسلامی در این منطقه در دست اجرا دارد، است.

معتمدیان افزود: اتصال تنها بندر اقیانوسیه به چابهار و سرخس و به شهرهای آسیانه میانه از طریق همین کریدور ریلی انجام می‌گیرد، قطعا تحولات بسیار عظیم و آینده روشنی را برای شرق کشور و استان خراسان جنوبی رقم خواهد زد.

وی ضمن قدردانی از رییس قوه قضاییه در انتصاب مدیر کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در دادگاه‌های مجازی رتبه اول کشور را خراسان جنوبی از نظر برگزاری دادگاه‌های آنلاین کسب کرده است.

معتمدیان بیان کرد: در همین ایام با توجه به سیاست‌های رییس قوه قضاییه در بحث حمایت از تولید و جهش تولید مدیرکل دادگستری استان حضور میدانی بسیار خوبی در شهرستان‌ها و مناطق اقتصادی استان و همچنین در ستاد تسهیل هم کمک‌های خوبی داشته است.

رییس قوه قضاییه و نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری روز چهارشنبه برای حضور در شورای اداری و قضایی این استان و دیدار با مردم وارد بیرجند شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی عصر چهارشنبه بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند از سوی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان مورد استقبال قرار گرفت.

دیدار با قشرهای مختلف مردم، حضور در شورای قضایی استان خراسان جنوبی همچنین دیدار با فعالان اقتصادی استان از جمله دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه رییس قوه قضاییه به خراسان جنوبی اعلام شده است.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین امشب در مراسم محوری اربعین در بیرجند شرکت می‌کند.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)