برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تصویب ۳۰۰ طرح تحقیقاتی کرونا در کمیته اخلاق علوم پزشکی شهید بهشتی

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افشین زرقی افزود: تمهیداتی انجام شده که پژوهشگران دانشگاه بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن، پروپوزال های تحقیقاتی خود را برای اخذ کد اخلاق به معاونت پژوهشی ارایه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تصویب پروپوزال های تحقیقاتی در کمیته اخلاق منوط به تصویب و تایید محتوای علمی تحقیق است، بررسی و ارایه مصوبه شورای پژوهشی در مراکز تحقیقاتی یا دانشکده ها شرط لازم برای دریافت کد اخلاق است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با بیان اینکه ارایه کد اخلاق از طریق سامانه ملی کد اخلاق با اتصال خودکار به سامانه پژوهان دانشگاه انجام می شود، گفت: لازم است تمام طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها در سامانه پژوهان دانشگاه ثبت شوند و امکان ارایه کد اخلاق دستی فراهم نیست.

زرقی خاطر نشان کرد: فرایند ثبت پروپوزال تحقیقاتی، بررسی، تصویب و ارایه کد اخلاق به صورت کاملا الکترونیکی و غیر حضوری انجام می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۶ کمیته اخلاق تشکیل شده که از این حیث در دانشگاه های علوم پزشکی کشور سرآمد هستیم و همین امر موجب توزیع مناسب طرح های تحقیقاتی و تسریع در فرایند رسیدگی به طرح های تحقیقاتی شده است.

وی درباره پایان نامه ها نیز توضیح داد: با توجه به ابلاغیه وزارت متبوع، تمامی پایان نامه ها ملزم به اخذ کد اخلاق قبل از شروع فرایند اجرایی پروژه است که در این زمینه نیز پس از تصویب گروه های آموزشی، اخذ کد اخلاق در کمیته های اخلاق انجام می شود.

  امضای تفاهم‌نامه‌ افزایش سهم بخش تعاون از صادرات غیر نفتی

زرقی ادامه داد: طرح های تحقیقاتی با موضوع شبیه سازی، سلول درمانی، سلول های بنیادی و مطالعات بین المللی صرفا در کمیته دانشگاهی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی بررسی و تصویب می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه یادآور شد: همچنین با توجه به شیوع بیماری کرونا، جلسات کمیته های اخلاق به صورت مجازی از سال ۹۹ به صورت منظم برگزار شده تا خللی در روند بررسی و تصویب پروپوزال های تحقیقاتی و پایان نامه ها پیش نیاید.

وی تاکید کرد: با توجه به الزام مجلات برای اخذ تاییدیه کمیته اخلاق از پژوهشگران، اخذ کد اخلاق صرفا قبل از شروع مراحل اجرایی طرح باید انجام شود.

زرقی گفت: به منظور ارتقای سطح علمی پژوهشگران دانشگاه، وبیناری با تدریس دکتر احسان شمسی در زمینه اخلاق در پژوهش های مرتبط با کووید ۱۹، ۲۹ مهرماه برگزار می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه گفت: کمیته های اخلاق دانشگاه شامل کمیته دانشگاهی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی، کمیته سازمانی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی معاونت پژوهشی، کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی مرکز تحقیقات پوست، کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی پژوهشکده سل و بیماری های ریوی مسیح دانشوری، کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشکده پزشکی، کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی مرکز تحقیقات چشم پزشکی، کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشکده داروسازی و پرستاری و مامایی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)