برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صدراعظم قاجاری که اموالش مقصد گردشگری شد

قدیمی های تهران می گویند در سال های دور عباس آباد چیزی جز تپه های بی و آب و علف نبود ولی این روزها حسابی تغییر کرده و یکی از مناطق گردشگری تهران حساب می شود، منطقه ای خوش آب و هوا با امکانات تفریحی . ولی تاریخ این منطقه به کجا بر می گردد؟ عباس آباد تهران را «میرزا عباس ایروانی» معروف به «حاج میرزا آقاسی»، آباد کرد، برای همین نام او را گرفته است.

حاج میرزا آقاسی که پس از قتل قائم مقام فراهانی در زمان قاجار به مدت ۱۳ سال صدراعظم بود، بیشتر اوقات خود را در عباس آباد می‌گذراند و به آباد کردن این محدوده اهتمام خاصی داشت. عباس آباد قریه‌ای بود دارای قلعه، خانه‌های رعیتی و عمارت اربابی که از هر نظر برای سکونت میرزا آقاسی و پذیرایی از مهمانانش دارای امکانات زیادی بود. بعد از مرگ او، مستوفی الممالک این زمین‌ها را خریداری کرد و به سایر املاک خود، یعنی یوسف آباد و بهجت آباد افزود.

روستای عباس آباد تبدیل به مجموعه ایرانی اسلامی شد

روستای عباس آباد که این روزها به نام اراضی عباس آباد می‌شناسیم سرگذشت پرفراز و نشیبی را در یک قرن اخیر از سر گذرانده است. در دوره ای قرار بود شهرک دیپلماتیک شود، در زمانی در ابلاغیه‌ای  به شهرداری تهران توصیه شد مجموع اراضی برای طرح‌های بلندمدت فرهنگی، سیاسی و فضای سبز  استفاده شود. بعدها طرح دیگری داده شد که در این منطقه مراکز اداری مستقر شوند. سرانجام، سال ۱۳۷۱  کل اراضی را به رییس جمهور وقت واگذار شدو آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز کل اراضی را به ادارات و مجموعه‌های دولتی واگذار کرد. تا اینکه در سال ۱۳۷۲ مقام معظم رهبری طی نامه‌ای دستور دادند کل اراضی در مقیاس ملی و منطقه‌ای به کاربری فرهنگی تبدیل شود و این مجموعه، فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در پایتخت را به تصویر بکشد.

این روزها شاهد مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی متنوعی هستیم؛ از جمله موزه نادر ابراهیمی، بوستان طالقانی، پل طبیعت، بوستان آب و آتش، باغ کتاب، باغ موزه دفاع مقدس و باغ هنر، میدان مشاهیر، آسمان نما یا گنبد مینا، باغ غذا و … در این محدوده سرسبز که از آن به عنوان نگین سبز پایتخت هم یاد می‌شود.

تقریبا اراضی عباس آباد می تواند پاسخگوی هر سلیقه ای باشد می توان سری به موزه نادر ابراهیمی رفت و دست نوشته و کتاب های شخصی وی را مشاهده کرد و یا در مجموعه باغ غذا، علاوه بر خوردن غذا با خودوروهای موزه ای جذابی را تماشا کرد.

خودروهای سرو غذا

در بخشی از مجموعه فرهنگی و تفریحی عباس آباد تعدادی از خودروهای تاریخی را به نمایش درآمده که هم کارکرد موزه‌ای داشته باشند و هم بتوان از آنها برای سرو و تهیه غذا استفاده کرد. به عنوان مثال هامر یک کمپر نظامی دارد که با چیدمانی که برای آن تعریف شده به سرو غذا می‌پردازد. خودروها با ایده غذاهای ایرانی فراموش شده نیز کاربری داده شده‌اند.

  گام آخر برای ثبت نشان جغرافیایی چاروق دوزی و مسگری زنجان

در اینجا ۲۰ طرح غذایی با استفاده از نمایش خودروهای تاریخی وجود دارد که همه آنها در چهار زون تقسیم بندی شده‌اند. در میان آنها می‌توان  تراکتوری  را دید که به سرو آب میوه‌های طبیعی تغییر کاربری داد و یا نخستین خودرو برقی که به ایران وارد شده است.

این مجموعه حتی علاقمندان ستاره شناسی را بی نصیب نگذاشته است ، آسمان نما یا گنبد مینا که درحال حاضر به خاطر کرونا تعطیل است این مجموعه به ‌دعوت ناسا در باشگاه رصدکنندگان آنلاین ماه از ۲۶ سپتامبر تا ۳ اکتبر قرار گرفت.

نگاه فرهنگی و گردشگری افزایش یافت

مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد با بیان اینکه در حدود دو سال اخیر پروژه بیشتر فرهنگی مردمی و گردشگری شده است، گفت: همچنان مانند برخی دیگر نقاط گردشگری تهران این پروژه نیز با کمبود پارکینگ مواجه است.
سید محمد حسین حجازی افزود: برای رفع مشکل با رئیس بنیاد مستضعفان مذاکراتی انجام شد و قرار است از سمت میدان آرژانتین دسترسی برای این پروژه ایجاد شود مسیر مترو هم تا آخر امسال به نتیجه می رسد.
حجازی در جریان بازدید خبرنگاران از این مجموعه به مناسبت هفته تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه همواره کیفیت رستوران های این مجموعه مسئله داشت، گفت: با شما موافقم و در این راستا قرار داد راه با رستوران داران پیش از موعد فسخ  شده است.

افتتاح گذر گردشگری عباس آباد
حجازی از افتتاح گذر گردشگری عباس آباد برای روز شنبه( دوازدهم مهرماه ۹۹)، خبر داد و گفت: مجموعه متشکل از غرفه های سوغات صنایع دستی و هنرهای تزئینی در این گذر  افتتاح می‌شود.
وی اضافه کرد: با همکاری با سازمان ساماندهی مشاغل و معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی قرار است هنرمندان صنایع دستی پاساژ پروانه به باغ هنر منتقل شوند و به زودی این تفاهمنامه امضا می‌شود تا هر جمعه میزبان این هنرمندان باشیم.
حجازی با اشاره به این که بهره‌برداری از تپه های عباس آباد همچنان ادامه دارد گفت: حدود ۱۵ درصد تا پایان کار مانده است و همه گیری کرونا سبب وقفه در عملیات عمرانی برخی از طرح ها همچون دریاچه هنر کوشک،باغ نمایش و مجموعه ساختمان موسیقی شده است.
حجازی برای به پایان رسیدن این پروژه ها حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان بودجه لازم است، گفت: درصدد هستیم شهرداری تهران این اراضی را منطقه ویژه تهران ببینند و برای بودجه در صدد کسب مصوبه از مجلس شورای اسلامی هستیم زیرا هزینه نگهداری بسیار زیاد است و تنها می توانیم از هزینه های جاری را پرداخت کنیم و برای اتمام پروژه های نیمه کاره نیاز به سرمایه های بیشتر داریم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)