برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رونق صادرات موتور تولید را روشن می‌کند

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، حمیدرضا صالحی ضمن یادآوری اینکه باوجود افزایش قیمت ارز و بدنبال آن افزایش رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی، اما رشد صادرات محقق نشد و تصور عمومی این بود که با افزایش قیمت دلار و افزایش قدرت رقابتی محصولات ایرانی، صادرات کشور افزایش پیدا کند.

صالحی افزود: لازمه رشد صادرات، فراهم سازی زیر ساخت است، ضمن اینکه تحریم‌ها روابط بانکی ایران را قطع کرد و وقتی با کشوری ارتباطات بانکی برقرار نباشد، صادرات با آن کشور تحقق نمی‌ یابد.

وی توضیح داد:  انتقال پول با دشواری انجام می شود و اخذ ضمانت‌هایی که باید از کانال بانکی انجام گیرد، غیرممکن شده و در عمل صادرکننده ایرانی از عرصه رقابت بیرون رانده می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:بی ثباتی در قوانین به دلیل مشکلاتی که در اقتصاد پیش آمده، موجب شده نتوانیم یک چهره حرفه‌ای صادراتی را در سطح جهان به نمایش بگذاریم.

به گفته وی، صادرکنندگان هنگامی که بتوانند بازاری را در رقابت با رقبای خود تصاحب کنند، اما تداوم صادرات امکان پذیر نیست، زیرا تغییر مقررات و ممنوعیت یک‌شبه صادرات آن کالا ، وجهه کالای ایرانی در این بازارها را مخدوش می سازد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران پیرامون سیاست چند نرخی در قیمت ارز، هم گفت: سیاست‌هایی نظیر تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار و پیمان‌سپاری ارزی و رفع تعهد ارزی مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان ایجاد کرد.

وی افزود: اکنون صادرکننده‌ای کالایی را با دلار ۳۰ هزار تومان تهیه و صادر کرده و در شرایطی که باید ارز آن را از مسیرهای بسیار دشوار به کشور بازگرداند، دولت او را ملزم می‌کند، ارز خود را با نرخ کمتر برای مثال ۲۲ هزار تومان در سامانه نیما عرضه کند.

  بخشودگی جریمه تامین اجتماعی به دانش‌بنیان‌ها تعلق گرفت

صالحی گفت: این موارد نشان می‌دهد صادرکنندگان تشویق نمی شوند، در حالی که سایر کشورها، صادرکنندگان مورد تشویق قرار می گیرند و ارز آنها را گران‌تر می‌خرند تا تشویق شوند. 

به گزارش ایرنا، گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در نیمه اول امسال مبادلات تجاری ایران با سایر کشورها در ۶ ماهه نخست ۹۹ به وزن ۶۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تن به ارزش ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار رسید.

 سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت بالغ بر ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بود و بنزین  در صدر کالاهای صادراتی کشور در نیمه نخست امسال قرار دارد و پلی‌اتیلن، گرید فیلم، متانول و اوره بعد از بنزین چهار قلم شاخص کالای صادراتی کشور بودند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)