برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

حدود ۵۵۰ تن کیوی از نوشهر به خارج از کشور صادر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران ، جواد خلدنوش افزود که این مقدار صادرات پس از اخذ گواهی بهداشتی از مرکز قرنطینه نباتی مدیریت جهاد کشاورزی نوشهر به خارج از کشور صادر شد.

وی گفت که در همین مدت پنج هزار و ۳۰۰ تن گل و گیاه زینتی هم از نوشهر به خارج از کشور صادر شد.

غرب مازندران که نوشهر یکی از مناطق آن است بیشترین میزان باغ کیوی را در کشور دارد. طبق آمارهای رسمی ، از حدود هشت هزار هکتار باغ کیوی کشور، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار در مازندران بویژه غرب این استان واقع است.

اگر چه برداشت کیوی به طور معمول از اوایل آبان ماه شروع می شود ، ولی در سال های اخیر با ورود گونه های جدید و زودرس و همچنین تعجیل باغداران در فروش ، برداشت بخشی از محصول باغ های کیوی مازندران زودتر از این زمان و از اواخر شهریور ماه شروع می شود.

بر اساس گزارش اداره کل اقتصادی استانداری مازندران ، پارسال حدود ۱۶۰ هزار تن کیوی به ارزش بیش از ۱۱۰ میلیون دلار از طریق گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شد.

بخش زیادی از محصولات کشاورزی مازندران بویژه کیوی به خاطر نبود زیرساخت هایی مانند کامیون های دارای یخچال و سردخانه های نگهداری به دیگر استان های کشور ارسال و از آنجا به خارج از کشور صادر می شود.

کیوی ایران که مازندران عمده ترین تولید کننده آن محسوب می شود ، یکی از خوشمزه ترین و مشتری پسندترین محصول باغی است که به دلیل عدم تقارن فصلی آن با سایر کشورهای تولید کننده ، از بازار خوبی برای صادرات برخوردار است.

  طرح شهید احمدی روشن حمایت از نخبگان برای رفع مشکلات کشور است

به اعتقاد صادر کنندگان ، زمانی که کیوی سایر کشورهای تولید کننده به اتمام می رسد ، زمان برداشت این محصول در ایران آغاز می شود و این مسئله فرصت استثنایی برای صادرات است که اگر مدیریت درستی صورت گیرد می تواند ارزآوری بالایی برای کشور به همراه داشته باشد.

جاذبه صادرات و خلاء بازارهای خارجی سبب شده است تا در سال های اخیر برخی از دلالان به خرید ، برداشت و صادر کردن کیوی های مازندران پیش از تکمیل شدن قند آن اقدام کنند.

کارشناسان هشدار داده اند که کیوی زودچین که قند آن کامل نشده باشد حتی برای صنایع تبدیلی نیز مناسب نیست و دلالان و سودجویان با این کار محصولات با کیفیت را قربانی می کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)