برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

از درخواست برای تامین بودجه مرمت بناهای تاریخی تا افزایش نرخ هتل‌ها در کسادی بازار

در حالی از مهرماه سال جاری نرخ هتل‌های سراسر کشور از ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت که بسیاری هتل‌های کشور با که ضریب اشغال کمتر از ۲۰ درصد، تعطیل و نیمه تعطیل هستند البته در این میان بسیاری از صاحبان هتل‌ها هم تخفیف های ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای ترغیب مردم به سفر و اقامت در هتل می‌دهند.

جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران از تعطیلی ۳۰درصد هتل‌ها و بیکاری دو سوم نیروی شاغل در این بخش خبر داد.

وی گفت: در وضع موجود که هتل‌ها مسافر ندارند، حدود ۳۰ درصد از این واحدهای اقامتی ترجیح داده‌اند تعطیل بمانند. بقیه هم با اعمال تخفیف‌های ویژه تا ۷۰ درصد باز مانده‌اند. میزان خسارت و زیان مالی واردشده به هتل‌ها تا پایان شهریورماه نیز ۸ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

گسترش همکاری های موزه ای بین موزه ملی ایران و موزه های برزیل  

سفیر برزیل در تهران، در دیدار با رئیس کل موزه ملی ایران تقویت روابط فرهنگی موزه ها را مهم دانست و به ارتقای آن تاکید کرد.

رودریگو دی آزردو سانتوس با جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران  دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات که  در محل موزه ملی ایران برگزار شد، دو طرف بر لزوم حفظ و گسترش همکاری در زمینه های فرهنگی و نیز تعامل و نقش‌آفرینی موزه ها در جهت ارتقای این مهم تاکید کردند.

در ابتدای این دیدار رودریگو دی آزردو سانتوس با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه ایران و برزیل گفت: مناسبات دو کشور از سابقه مثبت و طولانی برخوردار است و به واسطه گسترش روابط فرهنگی می توان در تعمیق آن کوشید. وی با اشاره به موفقیت نمایشگاه ایران مهد تمدن در هلند و اسپانیا و همچنین  سابقه برگزاری نمایشگاه موزه ملی ایران در برزیل، نقش موزه ها را در تقویت دوستی کشورها بسیار موثر دانسته و گفت: برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی-فرهنگی بستر مناسبی برای ارتقای سطح روابط دو کشور بوده و از آن می توان در راستای منافع دو ملت بهره برد.

جبرئیل نوکنده هم ضمن تاکید بر اهمیت  گسترش و تقویت تعاملات فرهنگی  موزه های دو کشور، برگزاری نمایشگاه های متقابل از آثار تاریخی-فرهنگی برزیل و  ایران با سابقه فرهنگی و تمدنی درخشان را مهم دانسته و از پیشنهادات سفیر برزیل استقبال کرد. رئیس کل موزه ملی ایران در این نشست گفت: تحقق برگزاری نمایشگاه های متقابل در اولویت کاری موزه  قرار داشته و موزه ملی ایران آمادگی خود را در جهت توسعه همکاری های همه جانبه میان موزه ای اعلام می کند. وی افزود در پی محدودیت های ناشی از شیوع کرونا، گسترش فعالیت مجازی به عنوان کارکردی مضاعف در عملکرد موزه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و  برگزاری نمایشگاه‌ها و پروژه‌های مجازی مشترک را تا رفع این همه گیری پیشنهاد کرد.

کمبود شدید اعتبارات در حوزه میراث‌فرهنگی کشور

علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سازمان برنامه‌وبودجه باید کمک کند تا ۷۰میلیارد تومان درآمدی که از فروش بلیت موزه‌ها در سال گذشته داشتیم و اکنون به ۳میلیارد تومان رسیده است، به‌گونه‌ای جبران شود. اگر شیوع ویروس کرونا نبود باید در سه ماهه اول سال جاری حدود ۳۰ میلیارد تومان از این ۷۰ میلیارد تومان تحقق پیدا می‌کرد، اما محقق نشد. اگر این وضعیت سال آینده تکرار شود، نگران نگهداشت و مرمت این بناهای تاریخی خواهیم بود.

وی، عنوان کرد: در سال گذشته ۱۸۶ میلیارد تومان به ازای ۳۴ هزار اثر ثبت ملی شده و ۲۴ اثر ثبت جهانی شده بودجه گرفتیم، انصافاً باید توجه ویژه به این بخش بشود. البته دولت دوازدهم کمک کرده است.

او افزود: بحث ما جبران درآمدهای وزارتخانه از محل کرونا نیست، بحث این است بخشی از هویت ملت ما در معرض آسیب جدی قرار دارد، اگر این روند ادامه پیدا کند، وضعیت فوق بحرانی داریم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: عمده مشکلات این وزارتخانه در بخش‌های منابع انسانی و مالی بوده که یک عقب‌ماندگی تاریخی در این زمینه‌ داریم که با این ترمیم‌ها مشکلات حل نمی‌شود. بودجه ما از ۷۰۰میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۱۴۰۰میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است، باید یک‌بار دولت و مجلس به شکل جدی مشکل بودجه وزارتخانه را حل کنند.

او درخصوص درآمد موزه‌ها با شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: متأسفانه با شیوع ویروس کرونا موزه‌ها در صدر تعطیلی‌ها قرار گرفتند، چند ماهی است که درآمدی از محل فروش بلیت موزه‌ها نداریم و درآمد زیادی را از دست دادیم، امسال ۲۰۰میلیارد تومان برای فروش بلیت پیش‌بینی ‌شده بود که تاکنون فقط ۳میلیارد تومان آن محقق شده است، این رقم ما را دچار چالش جدی می‌کند و نمی‌دانیم این بحران تا سال آینده ادامه دارد یا نه؟

«کربلایی تپه سی» چالدران تعیین عرصه و حریم شد

فرزاد نجفی سرپرست هیئت باستان‌شناسی، گفت: پروژه تعیین عرصه و حریم «کربلایی تپه سی» چالدران با هدف جلوگیری از آسیب‌های بیشتر و ایجاد ضوابط به‌منظور تعیین تکلیف و حفاظت از تپه اجرا شد.

 نجفی، گفت: این تپه باستانی در استان آذربایجان غربی شهرستان چالدران و در مجاورت روستای قرخ بلاخ واقع شده که فاصله آن تا مرکز شهرستان حدود ۱۵ کیلومتر است.

وی افزود: این تپه با وسعت حدود پنج هکتار دارای بیشترین طول (۳۳۰ متر)، بیشترین عرض (۱۹۰متر) و بیشترین ارتفاع (۱۷متر) است که در جناح شمال شرقی روستای قرخ بلاخ گسترش پیدا کرده و از سمت شمال نیز به رودخانه فصلی محدود می‌شود.

نجفی تصریح کرد: ساخت‌وسازهای روستایی جدید، آسیب‌های ناشی از گسترش زمین‌های کشاورزی و هجوم قاچاقچیان میراث‌فرهنگی به این محوطه موجب شد تا پروژه تعیین عرصه و حریم با هدف جلوگیری از آسیب‌های بیشتر و ایجاد ضوابط به‌منظور تعیین تکلیف و حفاظت از تپه اجرا شود.

وی روند انجام این پروژه را متشکل از دو بخش عملیات میدانی و مطالعات کارگاهی و کتابخانه‌ای عنوان کرد و افزود: در انتهای کار نیز با استفاده از پهپاد، نقشه تپه به‌شیوه فتوگرامتری تهیه شده است.

دستورالعمل جدید بسته حمایتی بخش گردشگری تشریح شد

  ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره مفاد دستورالعمل جدید بسته حمایتی بخش گردشگری گفت: بر این اساس تمامی فعالان صنعت گردشگری می‌توانند از حداقل ۱۶ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی با دوره تنفس حدود شش ماه بهره‌مند شوند.

تیموری در نشست مجازی با مدیران ادارات کل ۳۱ استان کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد؛ گفت: در ‌ابتدای سال ۹۹ دولت تسهیلات ۶ تا ۱۶ میلیون تومانی را برای ۱۴ رسته شغلی آسیب دیده در ازای حفظ شغل اختصاص داد که با توجه به میزان بالای خسارت وارد شده به گردشگری در پی‌شیوع ویروس کرونا و همچنین محدودیت‌های اعمال شده در این حوزه که کماکان نیز ادامه دارد، این تسهیلات به هیچ عنوان پاسخگوی این صنعت نبود.  
وی افزود: با توجه ویژه و با پیگیری‌های مستمر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطابق دستورالعمل مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا با پرداخت تسهیلات جدید به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری براساس بنگاه محوری موافقت شد. از این رو به موجب همین مصوبه، مقرر شد پرداخت تمام هزینه‌ها و بدهی‌های فعالان گردشگری (مالیات سال‌های گذشته، حق بیمه کارفرمایی، بازپرداخت اقساط بانکی، قبوض حامل‌های انرژی) تا پایان سال‌جاری به تعویق افتد.

سازمان زندان‌ها و وزارت میراث فرهنگی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

 تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف توسعه اشتغال و حرفه‌آموزی در زندان‌ها و توانمندسازی زندانیان امضا شد.

 سیدعباس جوهری سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان ها در جلسه امضای این تفاهم نامه گفت: اشتغال و حرفه آموزی زندانیان با نرخ بازگشت مجدد به زندان رابطه معنادار دارد.در هر مرکزی که به اشتغال و حرفه آموزی زندانیان تاکید شده است نرخ بازگشت مجدد به زندان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان ها اظهار داشت: در دور جدید مدیریتی در کنار توجه به امنیت زندان ها، توجه ویژه ای به اصلاح و تربیت زندانیان و اجرای فعالیت های فرهنگی گردیده است. توسعه همکاری با نهادهای متولی و صاحب دانش از جمله صنایع دستی در راستای نگاه اصلاحی و تربیتی در زندان ها و مقدمه ای برای رسیدن به نقطه مطلوب و هدفگذاری اصلی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه ظرفیت های لازم را برای مشارکت گروه های مختلف برای توسعه فعالیت های اصلاحی و تربیتی در زندان ها فراهم کردیم گفت: معتقد هستیم برای بازاجتماعی نمودن زندانیان باید از همه ظرفیت ها و ابزارها استفاده کنیم.

معاون سلامت اصلاح و تربیت سازمان زندان ها در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه در سال گذشته ۸۷ هزار نفر در دوره های مختلف مهارت آموزی در زندان های کشور شرکت کردند گفت: در سال گذشته و با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موفق شدیم ۱۳هزار زندانی را تحت آموزش های مهارتی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی قرار دهیم.  

  ثبت نکردن موجودی ماسک در سامانه انبارها احتکار محسوب می‌شود

وی افزود: علیرغم وجود شرایط کرونا خوشبختانه با اجرای شیوه نامه های بهداشتی در زندان ها و مراکز تامینی و تربیتی فعالیت های اشتغال و حرفه آموزی در زندان ها دایر است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این جلسه با اشاره به نقش اشتغال در زندگی افراد به ویژه زندانیان امضای این تفاهم نامه را گامی در جهت کمک به اصلاح زندانیان و معاش خانواده های آنان عنوان کرد.

فروش محصولات صنایع دستی از زندان

پویا محمودیان گفت: در بازدیدهایی که از تعدادی از زندان های کشور داشتیم شاهد اقدامات خوب در حوزه اشتغال و حرفه آموزی بودیم و امیدوارم با توسعه همکاری ها بتوانیم در این زمینه هم افزایی خوبی داشته باشیم.

وی افزود: طبق بررسی ها و آمارهای موجود اشتغال در بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی مورد توجه و علاقه بسیاری از زندانیان است و ما سعی می کنیم در این زمینه گام های اثربخشی برای حمایت از زندانیان و خانواده های آنان برداریم.

سازمان زندان ها در حوزه حرفه آموزی، تفاهم نامه هایی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد.  

در این تفاهم نامه بر توسعه همکاری های متقابل در زمینه تامین نیروی انسانی، برگزاری کلاس های آموزشی و توانمند سازی زندانیان، ایجاد ظرفیت های فروش محصولات تولیدی زندانیان  اشاره شده است.

کرونا بر فروش محصولات صنایع دستی هرمزگان اثر گذاشته است

بلقیس رنجبری یک هنرمند صنایع دستی میناب گفت: با شیوع بیماری کرونا تاثیر محسوسی بر فروش محصولات صنایع دستی این شهرستان و حتی دراستان گذاشته است.

وی افزود: تاپیش از شیوع بیماری کرونا هرچند میزان فروش صنایع دستی  بسیار بالا نبود اما نسبت به اکنون  که کرونا بر شرایط کسب، کار و سفارش صنایع دستی اثر گذشته،   بهتر بود.  

وی ادامه داد: این بیماری باعث تعطیلی پنجشنبه بازار میناب و به تبع آن کاهش میزان فروش محصول‌های صنایع دستی شده و خریداری وجود ندارد مگر کسانی که صنعتگر را از نزدیک می شناسند و یا اینکه با صفحه صنعتگر در شبکه‌های اجتماعی آشنا بوده و به مرور به وی اعتماد کرده‌اند.

این هنرمند صنایع دستی میناب اظهارداشت: بسیاری از صنعتگران در شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ای ندارند و حتی روش کار با این ابزارها را بلد نیستند و در نتیجه‌ی همه این‌ها سطح زندگی صنعتگران صنایع دستی کیفیت مطلوبی ندارد.

این هنرمند حصیربافی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی دوران کرونا را گرفته است، بیان داشت: وام بانکی که به عنوان وام دوران کرونا از آن یاد می‌شود هم فایده چندانی برای صنعتگر ندارد و با توجه به نبود ثبات در قیمت‌های مواد اولیه امکان برنامه ریزی هم وجود ندارد.

در طول حدود ۸ ماه واندی از شیوع کرونا، صنایع دستی این استان هم‌پای سایر مشاغل این چنینی با رکود در خرید و فروش روبرو شده و دیگر مثل گذشته خبری از برپایی نمایشگاه و یا عرضه به صورت مستقیم وجود ندارد، لذا صاحبان این مشاغل درتامین معیشت خود باید از طریق شبکه های اجتماعی اقدام به فروش کنند.

آتش‌سوزی داخل میدان تاریخی امام اصفهان به موقع مهار شد

 شهرام امیری مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: آتش‌سوزی داخل میدان امام اصفهان که مربوط به یکی از درختان فضای سبز بود به موقع مهار و از سرایت آن به سایر درختان و دیواره ضلع جنوبی جلوگیری شد.

امیری  افزود: یکشنبه شب یکی از درختان فضای سبز مجموعه جهانی میدان امام (نقش جهان) اصفهان توسط فرد یا افرادی به آتش کشیده شد که با هوشیاری و اقدام به موقع مردم، کسبه میدان و عوامل حفاظت بناهای تاریخی میدان، خاموش و از سرایت آن به سایر نقاط میدان ممانعت شد.

وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی در ضلع جنوبی و از سمت خیابان پشت مطبخ نرسیده به مسجد امام اتفاق افتاد، تصریح کرد: فضای میدان امام حدود ۸۵ هزار متر مربع وسعت دارد و جزو معبر شهری محسوب می‌شود لذا ضروری است که اقدامات بیشتری برای محافظت از این فضا با توجه به اهمیت و جایگاه جهانی میدان و بناهای تاریخی آن صورت گیرد.

شماره نخست سالنامه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل منتشر شد

سالنامه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه  (شماره اول سال های ۱۳۹۲-۱۳۹۷) به کوشش عاطفه رشنوئی و مهرنوش زاده دباغ در  ۵ بخش مجزا شامل: باستان شناسی، حفاظت و مرمت، پایش و مستند نگاری، معرفی و آموزش و گردشگری در قالب مقالاتی در این حوزه به تشریح موضوع پرداخته است.
نگرشی بر نتایج کاوش های باستان شناسی و تاریخ شهر باستانی ایلامی در هفت تپه، بررسی وضعیت آسیب های مجموعه آرامگاهی در محوطه چغازنبیل، محاسبه دمای سطح خاک با تصاویر ماهواره ای لندست و ارتباط آن با فرسایش خندقی (مطالعه موردی محوطه میراث جهانی معبد چغازنبیل)، نقش محوری آموزش برای کودکان در حفاظت از میراث فرهنگی نمونه موردی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، ضرورت حفظ بستر تاریخی- طبیعی تاقدیس سردار آباد (چغازنبیل) در راستای اهداف گردشگری و زیست محیطی  بخشی از مقالات این کتاب است.
 جای گردشگری غذا در اصفهان خالی است

فریبا یوسفی کارشناس صنعت گردشگری و هتل‌داری و مدرس دانشگاه گفت: با وجود ظرفیت‌های خوبی که در استان اصفهان وجود دارد جای خالی گردشگری غذا در این خطه تاریخی احساس می‌شود.

وی افزود: غذا زبان مشترک همه مردم جهان است اما با وجود اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه غذاهای سنتی در اصفهان و ایران وجود دارد اما در این راستا به خوبی جذب گردشگر نشده است.   غذا نیاز روزمره هر فردی است و همه افراد جامعه با هر شرایط اقتصادی از آن استفاده می‌کنند و بخشی از فرهنگ مردم ایران محسوب می‌شود.

این کارشناس صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: اگرچه گردشگری غذا نوپاست ولی در بسیاری از کشورها جای خود را باز کرده است.

وی با اشاره به شعار سال جاری سازمان جهانی گردشگری با عنوان “گردشگری روستایی و توسعه پایدار” اظهارداشت: به دلیل اینکه هنوز روستاها رنگ و بوی غربی به خود نگرفته‌اند و غذاهای سنتی با شیوه‌های پخت قدیمی دارند می‌توانند در توسعه گردشگری نقش اساسی داشته باشند.

گردشگری آب ظرفیت مغفول لرستان

 لرستان سرزمینی بهره مند از منابع طبیعی، آبشارها و رودخانه‌های همیشه خروشان است، که ظرفیت و پتانسیل خوبی برای رونق گردشگری و توریسم محسوب می شود.

آب و آبادانی واژگان دیرپای شکل‌گیری جهان هستی به شمار می روند وهر کجا نشانی از آب های جاری بوده رونق زندگی نیز روز افزون بوده است، ایرانیان باستان در این سرزمین کم آب و نیمه بیابانی همواره آب را گرامی داشته‌اند و ارزش قطره‌قطره آن را دانسته‌ و در زمان خشک‌سالی، نذرونیاز و قربانی کردند، هنگامه‌ی بارش باران به جشن و سرور پرداختند.

عموم صاحب‌نظران و اندیشمندان صنعت توریسم بر این باورند که گردشگری بدون آب معنی و مفهوم دیگری می‌یابد، اکنون اکثر کشورهایی که چرخ اقتصادشان از این طریق می‌چرخد، آب را سنگ بنای گردشگری قرار داده‌اند، از آب گرم‌های معدنی تا رودهای خروشان، دریاچه و تالاب، چشمه‌سار و آبشار، غارهای آبی و موجودات غارزی، ورزش‌های آبی و ماهیگیری تنها گوشه‌ای از مقوله آب گردشگری در صنعت توریسم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: این استان با دارا بودن حدود ۶۰ آبشار منحصر به فرد و ۱۰۰ پل تاریخی به سرزمین چشمه ها و آبشارها و پایتخت پل های تاریخی معروف است.

سید امین قاسمی بیان کرد: استان لرستان و به ویژه شهر خرم‌آباد دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی  در زمینه گردشگری آب است و مسلما اگر از همه این ظرفیت‌ها استفاده شود، مورد توجه سرمایه گذران قرار گرفته و وضعیت اقتصادی و درآمدزایی آن نیز متحول خواهد شد.

تجلیل از زیلوبافان روشندل شهر میبد

به مناسبت روز جهانی عصای سفید، مراسم تجلیل از زیلوبافان روشندل شهر میبد برگزار شد و در این مراسم پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور به صورت ویدئوکنفرانسی از این هنرمندان روشندل قدردانی و تجلیل کرد.

در این دیدار صمیمی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از طریق ویدئوکنفراس حضور داشت از زحمات این روشندلان در حفظ و گسترش این هنر صنعت، تشکر کرد.

محمودیان ضمن تبریک روز عصای سفید به روشندلان صنعتگر و آرزوی موفقیت برای این هنرمندان گفت: شما نگینی بر تاج هنر صنعت زیلوی میبد هستید که با هنرنمایی و حفظ این هنر صنعت، جهانیان را شگفت‌زده کرده‌اید.

نقوی شهردار میبد در این مراسم گفت: توانایی شما در خلق این هنر، نشان از تلاش و تلاش شماست و امیدواریم به همت شما نام میبد در عرصه خلق و حراست از این هنر صنعت همیشه مانا باشد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)