برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شناسایی ژن‌هایی که در درمان اگزما و پسوریازیس موثر هستند

به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز، محققان ۱۰ سال پیش ۱۱۸ ژن مرتبط با بیماری‌های پوستی را هدف‌گذاری کردند و قادر به ترسیم نقشه تعامل این ژن‌ها با بخش‌های مختلف بدن شدند.

هدف این تحقیقات روی نقش متغیرهای ژنتیکی غیرکدگذاری بود؛ در این حالت، DNA هیچ دستورالعملی برای ایجاد پروتئین‌ها ارائه نمی‌دهد. ادامه مطالعات نشان داد اکثر این متغیرها عامل بیماری‌های پیچیده ژنتیکی هستند. در این میان ۱۷ ژن شناسایی شدند که می‌توانند هدف جدید برای درمان بیماری‌های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس باشند.

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که دو تا سه درصد افراد سفید پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد این بیماری خودایمنی از نظر ژنتیکی با چاقی، دیابت و دیگر حالت‌های سندرم متابولیک مرتبط است.

مهمترین علایم پسوریازیس شامل ایجاد تکه‌های ضخیم قرمز رنگ پوستی و فلس‌های نقره‌ای رنگ است که بسیار دردناک بوده و سبب خارش می‌شود.

این عارضه معمولا زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا و کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ همچنین در اطراف ناخن، ناخن پا و داخل دهان نیز دیده شده است.

اگزما به التهاب پوست گفته می‌شود که معمولا با قرمزی، پوسته‌شدن و ضخیم شدن پوست همراه است. عوامل محیطی مانند عدم وجود رطوبت در بروز و تشدید اگزما موثر است.

تماس پوست با صابون‌های عطری، مواد تحریک‌کننده مانند الکل و لباس‌های پشمی و تنگ نیز باعث افزایش علایم اگزما می‌شوند.

محققان امیدوارند با هدف‌گیری این ۱۷ ژن بتوانند راهکار موثری برای درمان این دو بیماری پوستی توسعه دهند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  محققان ایرانی ۱۳ هزار مقاله مشترک ارائه دادند