برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۴۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی با ترسیم بوم امنیت غذایی

سیدیحیی رهنمایی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص ترسیم بوم امنیت غذایی اظهار داشت: تقریبا از دو سال قبل، ستاد زیست فناوری در زمینه تولید مواد اولیه دارویی و زنجیره سلامت بررسی هایی انجام داد و به دنبال آن فراخوان هایی داده شد که در نتیجه آن امسال توانستیم در حوزه سلامت از یک سری واکسن و دارو رونمایی کنیم.

مدیر گروه  تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه فعالیت ما در حوزه سلامت یک تجربه برای ستاد شد، اظهار داشت: تفاوتی که حوزه امنیت غذایی با حوزه سلامت دارد، این است که عدد بازار آنها و ارزش افزوده ای که می توانند در تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشند ۵ برابر فاصله بازاری است که ما در حوزه سلامت داشتیم یعنی در حوزه سلامت به عدد ۱۳ میلیارد دلاری از تولید ناخالص داخلی کشور می رسیم در صورتی که اگر ما به حوزه امنیت غذایی ورود کنیم، به عدد ۴۰ میلیارد دلار می توانیم  دست یابیم.  

وی ادامه داد: یک گپ بازار در این حوزه وجود دارد و پتانسیل اصلی کشور نیز  البته با زیرفصل های خود، شامل کشاورزی، باغبانی، دام و طیور و آبزیان، فرآوری و صنایع تبدیلی، افزودنی های غذایی، کنترل کیفیت و سلامت تولیدات در این حوزه است.

رهنمایی ادامه داد: در ستاد زیست فناوری در حوزه های مختلفی که مرتبط به امنیت غذایی می شود، بررسی هایی انجام شد و بر اساس آن یک بوم امنیت غذایی ترسیم کردیم و عدد ارزبری و ارزآوری هر حوزه را احصا و بر اساس آن آبان ماه سال جاری ۵ فراخوان منتشر کردیم.

وی بیان کرد: درحال حاضر در بوم امنیت غذایی  زراعت و باغبانی، دام و طیور و آبزیان، صنایع غذایی و کنترل کیفیت غذایی دیده شده است اما در فراخوان های منتشر شده ستاد بحث بایوتکنولوژی مد نظر است و سعی کردیم حوزه هایی که بیشتر بایو تکنولوژی می تواند به آن ورود کند، ارایه شود.

انتشار ۵ فراخوان حوزه زیست فناوری در آبان ماه

مدیرگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد یادآور شد: در حال حاضر در حوزه نهال سالم و گواهی شده، حوزه کود زیستی و زیست مهارگر، حوزه واکسن، دارو و بهداشت دامپزشکی، حوزه دام و طیور، حوزه زیست دریا(شیلات) فراخوان داده شده است و هر شرکت بخش خصوصی که بتواند ورود کند حمایت می شود.

وی افزود: اولویت اولیه ما در ستاد با پروژه های بایوتکنولوژی است ولی واقعیت امر این است که این مساله یک کار فراسازمانی و یک کار ملی است که برای کل کشور نیاز است.

رهنمایی با اشاره به اینکه کشور در حوزه نهاده های دامی با مشکل مواجه شده است، یادآور شد: این امر در بوم امنیت غذایی ما دیده شده است، دید ما ملی است ولی از آن جایی که باید بحث رسوخ بایوتکنولوژی را هم در صنعت دنبال کنیم، اولویتی را در آن گذاشته ایم و آن اینکه پروژه های بایوتکنولوژی را از منابع ستاد حمایت می کنیم ولی برای سایر پروژه هایی که دریافت شود، سعی داریم از منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق هایی که با ستاد در تماس هستند، برای حمایت از آنها استفاه شود.

وی در خصوص فعالیت های انجام شده قبلی ستاد توسعه زیست فناوری در زمینه امنیت غذایی افزود: ما قبل از اینکه بخواهیم به تولید ورود کنیم نیاز به زیرساخت های نرم افزاری داریم، از آنجایی که کشور در حوزه کشاورزی و کلا امنیت غذایی، زیست بوم نوآوری آن مانند حوزه سلامت به حد مطلوب نرسیده است، سال گذشته کاری که در ستاد در این حوزه بیشتر انجام دادیم زیر ساختی بوده است.

  سامانه انتشار آلاینده‌ها در تصمیم‌گیری مسوولان نقش مهمی دارد

پرداخت ۴۰ میلیارد تومان حمایت از طرح های زیست فناوری در ابتدای ۹۹

وی افزود: سال ۹۸ بیشتر شتابدهنده برای توسعه دانش فنی این طرح ها ایجاد کردیم همچنین پیگیری زیر ساختی برای راه اندازی مراکز نوآوری با مشارکت موسسه علوم تحقیقات دامی وباغبانی صورت گرفته است، تا الان ۱۰ شتابدهنده درحوزه امنیت غذایی راه اندازی کرده ایم واز ابتدای امسال  اجرای پروژه های امنیت غذایی راشروع کرده ایم و تا کنون ۴۰ میلیارد تومان از حوزه هایی که در ابتدای سال فراخوان داده ایم حمایت کرده ایم.

رهنمایی یادآور شد: این میزان مبلغ حمایت انجام شده به صورت  عمومی از همه طرح ها در زمینه امنیت غذایی بوده است، بیشتر کارها در سال گذشته  مانند امضای تفاهم نامه ها، پیگیری از جهاد کشاورزی و ایجاد مراکز نوآوری توسط آنهابوده است اما امسال تعریف طرح و حمایت از طرح ها مد نظر است.

مدیرگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد ادامه داد: علاوه بر ۵ فراخوانی که در زمینه امنیت غذایی از ابتدای آبان ماه منتشر شده است، ۴ فراخوان دیگر در ابتدای سال فراخوان داده شده بود.

وی در خصوص اینکه آیا ارایه طرح در این فراخوان ها فقط مختص شرکت های دانش بنیان است  یا دانشگاهیان نیز می توانند شرکت کنند افزود: همه بخش خصوصی می تواند در فراخوان های ستاد شرکت کند، ولی شرکت های دانش بنیان به دلیل ابزارهای حمایتی بیشتری که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آن برخوردار هستند در اولویت قرارمی گیرند. برای ما نیاز کشور مهم است وشرکت های خصوصی که بتوانند کار کنند و این نیاز را مرتفع کنند مورد نظر هستند.

حمایت از طرح های دانشگاهی در قالب هسته های فناور

رهنمایی در خصوص حضور دانشگاهیان در این فراخوان ها یادآورشد: خروجی که ما باید به ازای هر طرح داشته باشیم یک متولی می خواهد که یک شخصیت حقوقی باشد چرا که باید قرارداد منعقد شود اگر دانشگاهیان در این حوزه ورود کنند و طرح ارایه دهند باید آنها را به زیرساختهای نرم ایجاد شده در ستاد از قبیل شتابدهنده ها معرفی کنیم که در قالب هسته های فناور طرح خود را ارایه دهند.

وی گفت: هسته های فناور دانشگاهی به همراه طرح خود در مرحله اول به شتابدهنده ها معرفی می شوند و در این بخش کار توسعه دانش فنی انجام می شود و تبدیل به شرکت می شوند و حمایت های در نظر گرفته شده  با رقم بالاتر در مراحل بعدی به آنها تعلق خواهد گرفت.

رهنمایی در پاسخ به میزان حمایتی حمایتی درنظرگرفته شده درفراخوان ها چنین گفت:‌ درحال حاضر حوزه هایی که برای آنها فراخوان داده شده است، حوزه های استراتژیک است شاخص ما شاخص ارزبری است که احصا کردیم، اگرطرحی درراستای رفع نیاز کشور باشد، منابع مورد نیاز آنرا از بخش های دیگر جذب خواهیم کرد اینطور نیست که بگوییم یک مقدار منابع مالی در نظر گرفته ایم ودر همان چهارچوب عمل می کینم، همه بستگی به نوع پروژه دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)