برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سهم ۱۹ میلیارد دلاری تجارت ایران با همسایگان در ۷ ماه سال ۹۹

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از گمرک، «مهدی میر اشرفی» با بیان اینکه میزان تجارت ایران با همسایگان در مدت هفت ماه از لحاظ وزنی ۵۹ درصد و از لحاظ ارزش ۵۱ درصد را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: کل تجارت خارجی در این مدت ۸۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار بوده است.

وی تصریح کرد: سهم صادرات ایران به همسایگان بالغ بر ۴۱ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۷۳ تن به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۲۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۳۲ دلار بوده است که ۶۳ درصد ارزش و  ۶۴درصد وزن کل صادرات کشور به همسایگان اختصاص یافته است.

میر اشرفی  افزود: از میان کشورهای همسایه و هم مرز ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، عراق، کویت، عمان، پاکستان، قطر، ترکمنستان، ترکیه و امارات متحده عربی مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در هفت ماهه نخست سال بودند.

به گفته وی، بیشترین صادرات به کشور عراق با ۱۷ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۴۱۴ تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۸۵۴ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۶۹۳ دلار و سپس به کشورهای امارات  با هشت و نیم میلیون تن و ارزش دو میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار، ترکیه با چهار میلیون و ۷۹۴ هزار تن و ارزش یک میلیارد و ۴۸۹ میلیون دلار، افغانستان با چهار میلیون و ۷۷ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۲۵میلیون دلار و پاکستان با یک میلیون ۲۵۷هزار تن به ارزش ۴۹۱میلیون دلار بود.

رییس کل گمرک در خصوص واردات از کشورهای همسایه نیز تصریح کرد: در این مدت از ۱۰ کشور همسایه بالغ بر هشت میلیون و ۵۹۲ هزار و ۵۵۰ تن برابر با هشت میلیارد و ۹۷ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۳۶۵ دلار کالا وارد کشور شده است که این میزان ۴۴ درصد وزن و ۴۰ درصد ارزش کل واردات کشور را شامل می شود.

  تصویب ۳۰۰ طرح تحقیقاتی کرونا در کمیته اخلاق علوم پزشکی شهید بهشتی

وی خاطر نشان کرد: مبادی وارداتی ایران از میان همسایگان، امارات، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، عمان، پاکستان، قطر، ترکمنستان و ترکیه هستند که از این میان بیشترین میزان واردات از امارات متحده عربی به میزان دو میلیون و ۵۵۹ هزار و ۹۴ تن برابر با چهار میلیارد و ۷۲۶ میلیون و ۱۶۸ هزارو ۶۰۶ دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار و روسیه با ۶۷۱ میلیون دلار بودند.

وی افزود: صادرات ایران به کشورهای همسایه از لحاظ وزنی نزدیک به پنج برابر واردات از این کشورها است و تراز تجاری کشور نیز با همسایگان مثبت سه میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار است که در راستای سیاست توجه به همسایگان، مثبت ارزیابی می شود.

وی در خصوص تجارت با کشورهایی که دارای  مرز زمینی با ایران نیز گفت: ۴۴ درصد کل  صادرات از لحاظ  وزنی و ۴۷ درصد از لحاظ ارزش، ۱۶ درصد کل وزن واردات کشور و ۱۲ درصد ارزش آن به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان تعلق دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)