برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تجارت ۱۵میلیارد دلاری ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از گمرک، سید روح الله لطیفی با بیان اینکه سازمان همکاری شانگهای که برای همکاری‌های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی تشکیل شده، تصریح کرد: بیشترین حجم تجارت خارجی ایران از میان ۱۰ عضو این سازمان با کشور چین بوده که در بازه زمانی هفت ماه سال ۹۹ به ۱۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۱۲۱ تن برابر با ۹ میلیارد و ۵۴۵ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۶۵ دلار رسید.

لطیفی خاطرنشان کرد: ایران در این مدت زمانی به ۱۰ کشور از اعضای سازمان همکاری شانگهای ۲۴ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۳۸۳ تن، انواع محصولات ایرانی به ارزش هشت میلیارد و ۳۹ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۵۰۶ دلار صادرات داشته است.
وی افزود: بیشترین صادرات ایران به کشور چین با چهار میلیارد و ۴۰۳ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۸۹۲ دلار بود و کمترین صادرات نیز از بین اعضای این سازمان با تاجیکستان به ۹ میلیون و ۵۵۲ هزارو ۸۰۷ دلار رسید.
لطیفی خاطر نشان کرد: ایران در این مدت بالغ بر پنج میلیون و ۵۲۵ هزار و ۴۰۴ تن انواع کالا را نیز از اعضای سازمان همکاری شانگهای وارد، که ارزش این حجم کالا به میزان هفت میلیارد و ۱۱۴ میلیون و ۸۷۳ هزارو ۱۱۸ دلار بود.

چین با پنج میلیارد و ۱۴۲ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۱۷۳ دلار بیشترین سهم و کشور بلاروس با چهار میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۹۵ دلار کمترین سهم را از واردات به خود اختصاص داد.
به گزارش ایرنا، چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان، بلاروس، پاکستان، هند و افغانستان از اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای به حساب می آیند و در سال ۲۰۰۵ ایران نیز به عنوان عضو ناظر به این سازمان پیوست.

  انتخاب ۶۳۱ پروژه برای افتتاح در سال «جهش تولید»

ارزش کل تجارت خارجی کشور در هفت ماهه امسال به ۳۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار رسید و با وجود کاهش ۲۳ درصدی در ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، در مقایسه با شهریورماه که ۳۴ درصد بود، ۱۱ درصد افزایش دارد.

وزن کل کالاهای مبادله شده در هفت ماهه امسال ۸۵ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)