برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ایرلاین‌ها از قانون تمکین نمی‌کنند

به گزارش ایرنا نرخ بلیط پروازهای داخلی از آبان ماه در برخی از مسیرها تا ۳۰۰ درصد گران شد، مسئولان ایرلاین ها مدعی بودند با افزایش قیمت دلار و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر فروش تنها ۶۰ درصد صندلی هواپیما چاره ای جز گران کردن ۳۰۰ درصدی نداشتند. این مساله بحث و واکنش های زیادی به همراه داشته است.

 حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی همان موقع اعلام کرد که ایرلاین ها در پروازهای داخلی دلاری خرج نمی کنند که حالا می خواهند این افزایش قیمت را از جیب مردم بدهند. و اگر نیاز به کمک مالی دارند از دولت بگیرند و نه از مردم.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی نیز در ادامه این داستان به وزیر راه نامه ای ارسال کرد و در نهایت وزیر راه این افزایش قیمت را منتفی اعلام کرد ولی واقعیت قیمت این روزهای پروازهای داخلی نشان از افزایش قیمت دارد. حالا وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در نامه ای به وزیر دادگستری خواهان برخورد با متخلفان شده است.

 مونسان در نامه ای به سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری نوشت: با عنایت به این‌که برخی از شرکت‌های هواپیمایی به صورت خودسر و غیرقانونی و بدون اخذ مجوزهای قانونی اقدام به گران‌فروشی و افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت هوایپما و پروازهای داخلی کرده‌اند و در تمشیت امور، دستورها و مصوبات دستگاه‌های ذی‌ربط را مدنظر قرار نمی‌دهند. این موضوع موجب تحمیل ضرر و زیان به مصرف‌کنندگان شده و اعتراضات مردمی و شکایات فعالان صنعت گردشگری را در برداشته است و ضرورتا نیازمند رسیدگی سریع و ورود قاطع دستگاه‌های نظارتی و اجرایی کشور است.

وی افزود: لذا نظر به حساسیت موضوع خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به عدم تصویب و ابلاغ نرخ‌نامه جدید از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور و ستاد تنظیم بازار با استناد به ماده (۲) قانون تعزیرات حکومتی مصوب ۲۳ اسفند ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخوردهای قانونی لازم با متخلفان را به عمل آورده و اطلاع رسانی لازم در این خصوص برای آحاد مردم و ذی‌نفعان به عمل آید.

  پرکشیدن قیمت مرغ و مساله چندوجهی تولید تا بازار در استان سمنان

حرمت‌الله رفیعی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حالی که همه از جمله دولت، وزرا، سازمان هواپیمایی کشور مخالف این افزایش قیمت هستند ایرلاین ها همچنان اقدام به این تخلف می کنند.

وی  گفت: شرکت‌های هواپیمایی از ابتدای آبان ماه قیمت بلیت هواپیما را در مسیرهای داخلی افزایش داده‌اند، با وجود مخالفت‌های گسترده از وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی کشوری گرفته تا نمایندگان مجلس و وزیر گردشگری، هنوز هیچ تغییری نکرده است و با وجود انکار شرکت‌های هواپیمایی، همچنان با همان نرخ بالا فروخته می‌شود.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افزود: در جلسه اخیر کمیسیون عمران صراحتا اعلام شد که این افزایش نرخ تخلف است و انجمن شرکت‌های هواپیمایی نباید نرخ‌گذاری کند و تعیین کف قیمت خلاف قانون است. بارها هم تاکید شده است قیمت‌ها باید به قبل از آبان ماه برگردد اما تغییری را شاهد نیستیم.

رفیعی با بیان این که حتی اعلام نرخ نامه نیز تخلف محسوب می شود و وجاهت قانونی ندارد، گفت: ایرلاین ها آمده اند کلاس های پروازی ارزان قیمت تر را در پروازها به عمد حذف کرده اند تا مسافران مجبور شوند بلیط با قیمت بالا بخرند که این نیز تخلف است.

وی افزود: ایرلاین ها برای افزایش نرخ بلیط ها فرافکنی می کنند و دروغ می گویند و باید وزارت دادگسنری و قوه قضائیه ورود کند و جلوی این تخلف را بگیرد.

رفیعی درباره کاهش قیمت دلار و همچنان بالا بودن نرخ پروازهای داخلی  گفت: با وجود ریزش نرخ ارز و اثرگذاری آن در برخی بازارها از جمله خودرو، اما قیمت بلیت هواپیما همچنان بدون تغییر مانده و کاهش نیافته است. شرکت‌های هواپیمایی داخلی مدعی‌اند ۶۰ درصد هزینه‌هایشان ارزی است. از طرفی یکی از بهانه‌های افزایش قیمت، نرخ ارز بود.  اگر اینطور است چرا حالا که ارز ریزش کرده قیمت بلیت هواپیما تغییر نمی‌کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)