برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بازگشت سلادون‌های ایران از چین به موزه ملی

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از موزه ملی ایران، جبرئیل نوکنده گفت: مجموعه ای از آثار موزه ملی ایران مشتمل بر ۱۴ قلم ظرف مشهور به سلادون که در قالب نمایشگاه سلادون های لونگ چوان و جهانی شدن در کشور چین به نمایش در آمده بود، به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) وارد شده و پس از انجام تشریفات گمرکی با همراهی یگان حفاظت به موزه ملی ایران انتقال پیدا کرد.

وی در خصوص مد نظر قرارگرفتن محدودیت های حاصل از همه گیری کرونا گفت: آنچه که این نمایشگاه را با دیگر رویدادهای مشابه متفاوت ساخت، قرار گرفتن در شرایط و محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده و خوشبختانه تمامی مراحل نقل و انتقال و بازگشایی جعبه ها با رعایت تمامی دستورالعمل های مرتبط و لحاظ نمودن تدابیر اختصاصی برای آثار صورت گرفت.

وی ادامه داد: آثار نمایشگاه پس از طی دوره استراحت و قرنطینه توسط هیئت کارشناسان عالی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد بازبینی قرار گرفته و اصالت و سلامت آثار مورد تایید قرار گرفت.
نوکنده در خصوص دستاوردهای این رخداد فرهنگی گفت: این نمایشگاه تلاش کرد همپای بسیاری از موزه های بزرگ جهان، بخشی از ظرفیت غنی میراث فرهنگی ایران را به نمایش بگذارد. پس از این نمایشگاه بسیاری از موزه های چین مشتاق برگزاری نمایشگاه های متقابل میان ایران و چین شده اند.

گنجینه عظیم این نمایشگاه با موضوع مشترک سلادون و حضور موزه های بزرگ در کنار یکدیگر نشان مشترک بودن مواریث فرهنگی و فرامرزی بودن آنها برای همه جهانیان است که نتیجه آن دوستی پایدار ملت ها به روش دیپلماسی فرهنگی محسوب می شود و همچنین  این نمایشگاه گویای این است که ایران در گذشته با همتایان و دولت های بزرگ هم عصر خود روابط نزدیک و گسترده ای داشته است.

«سلادون» خانواده ای از سفال است که دارای لعاب ویژه ای است این نام برای نخستین بار توسط فرانسوی ها برای این نوع ظروف بکار برده شد از ویژگی های این سفال بدنه سخت به رنگ سبز تیره و روشن است که دارای انواع گوناگون تزیین، چون نقش قالب زده و برجسته است، کرمان و اصفهان از مراکز مهم تولید این نوع سفال در ایران بوده اند.

  سیستم آموزش فراگیر برای جمعیت کم‌توان کشور استفاده شود

نمایشگاه دنیای لونگ چوان سلادون لونگ چوآن و جهانی شدن دوشنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۸ در کاخ «جایی گونگ» در کاخ موزه شهر پکن (شهرممنوعه) با حضور محمدرضا کارگر رییس اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی، گوآن چیانگ رییس میراث  فرهنگی چین، وانگ شی دونگ مدیر کاخ موزه چین، جن شیا دونگ شهردار شهر لی شوئ استان چو جیانگ، چن شو اوا رییس موزه استان چو جیانگ، باقری رییس دیپلماسی عمومی و رسانه، وفایی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و دیگر مقامات عالی رتبه فرهنگی گشایش یافت.

از میان ۸۳۳ قلم اشیا این نمایشگاه ۱۰۰ قلم به موزه های ایران، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی و امارات تعلق داشت و شمار دیگر آثار از بیش از ۳۰ موزه کشور چین گردآوری شده است.

قدمت سلادن های به نمایش درآمده از اواخر قرن دهم میلادی تا قرن ۱۹ میلادی بوده و مشتمل بر نمونه های کامل و سالم تا قطعات خرد و شکسته سلادن بود که در واقع نشان دهنده حساسیت مجریان امر در اهمیت دادن به سفال به عنوان میراث فرهنگی فاخر کشورشان بود.

این نمایشگاه پس از سه ماه فعالیت در کاخ موزه شهر ممنوعه بیش از یک میلیون بازدید را به خود اختصاص داد. پس از آن به موزه استانی «جه جیانگ» در شهر هانژو انتقال یافت که تعداد ۴۸ هزار ۱۱۰ نفر بازدیدکننده داشت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)