برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دستگاه اندازه‌گیر تشعشعات هسته‌ای ساخته شد

تجهیزات بسیاری در عرصه پزشکی هستند که از تجهیزات دارای پرتوهای رادیواکتیو کارآمدی می‌گیرند. تشعشعات نشر یافته از این تجهیزات می‌تواند در طولانی مدت آسیب‌زا و حتی مرگ‌بار باشد. کارکنان بخش سلامت و درمان که به طور پیوسته با چنین تجهیزاتی سرو کار دارند باید به طور مداوم و دقیق، از حیث تماس و دریافت این تابش‌ها پایش و بررسی شود.

تا پیش از این سنجش میزان پرتوهای رادیواکتیو با صرف زمان طولانی و دقتی نه چندان بالا انجام می‌شد، اما فناوری به کمک حل این چالش آمد و تجهیزات اندازه‌گیری تشعشعات پیشرفته که پاسخ را با دقتی بالا و در لحظه نمایش دهند به بازار آمد.

بر اساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این محصول اکنون توسط یک شرکت فناور داخلی با دقتی بالا و ویژگی قابل حمل بودن عرضه شده است.

ایمان حضرت حسینی مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به کارایی دوزیمترها در سنجش تشعشعات هسته ای گفت: این محصول در صنایع و به ویژه پزشکی کاربردهای بسیار زیادی دارد.

وی افزود: بسیاری از تجهیزات پزشکی که به کار می رود تشعشعاتی دارند که برای حفظ سلامت پزشکان و کادر درمان لازم است میزان این تشعشعات به طور مداوم اندازه گیری و پایش شود.

این فعال فناور با بیان این‌که دستگاه دوزیمتر ارائه شده توسط این شرکت قابل حمل است و می‌تواند هر لحظه میزان تشعشعات را اندازه‌گیری کند، ادامه داد: دستگاه‌ها دوزیمتر به دو دسته فعال (Active) و غیرفعال (passive) تقسیم می‌شوند.

به گفته وی، دوزیمترهای اکتیو در همان لحظه میزان تشعشعات را به نمایش می‌گذارد. در حالی‌که دوزیمترهای پسیو با استفاده از عناصر حساس به تشعشع، واکنش نشان می‌دهند و دریافت میزان آن نیازمند صرف زمان است.

  ثبت ۱۱۱ هزار شکایت مردمی از فروش کالا و خدمات در نیمه نخست امسال

مدیرعامل این شرکت فناور با بیان این‌که حداقل بیش از ۴هزار دوزیمتر از انواع قدیمی‌تر یعنی منفعل و گازی مورد استفاده قرار دارد که ظرفیت را برای ارتقا به اندازه‌گیرهای نوع جدید فراهم می‌کند افزود: در گام نخست باید برای توسعه استفاده از این محصول، زیرساخت‌ها و زمینه های استفاده فراهم شود. به طوری‌که مصرف‌کنندگان با کارایی و دقت بالای نوع جدید به خوبی آشنا شوند.

وی با اشاره به استفاده از حسگرهای دیودی ساخت داخل در این دستگاه گفت: دستگاه‌های دوزیمتر از حیث حسگرهای به کار رفته، به دو دسته گازی و دیودی تقسیم بندی می شود.

این فعال فناور افزود:حسگرهای دیودی نسبت به نوع گازی حسگرها، کارایی و دقت بیش‌تری دارند. در ساخت و تجاری‌سازی این دستگاه و حسگرهای دیودی که مقاومت، عمر طولانی‌تر، دقت بالاتر و فناوری پیشرفته‌تری دارند پیشگام هستیم.

حضرت حسینی با اشاره به این‌که نسل جدیدتری از این اندازه‌گیرها که ترانزیستوری و بسیار پیشرفته‌تر هستند در این شرکت در مرحله ساخت قرار دارد ادامه داد: با استفاده از محصول فعلی که از حسگر دیودی بهره می‌برد، فرد می توانددر لحظه، متوجه میزان دوز دریافت شده شود. همچنین تمامی این دستگاه‌ها قابل حمل و نگهداری شارژ برای مدت نسبتاً طولانی هستند.

وی با بیان این‌که تولیدات این شرکت با فعالیت ۶ نیروی انسانی دانش‌آموخته در حوزه‌های هسته‌ای، الکترونیک و مکانیک به صنعت ارائه می‌شود، اظهارکرد: این محصول از لحاظ قیمتی به مراتب به صرف‌تر است و زمنه‌ساز جلوگیری از خروج ارز می‌شود زیرا با قیمتی حدود یک سوم قیمت خارجی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)