برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بسیاری از رشته‌های دانشگاهی نیازی به برگزاری کنکور ندارند

به گزارش روز شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمود فتوحی در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: مدت‌ طولانی است که در حال بررسی موضوع کنکور و ساماندهی آن هستیم، برای ساماندهی کنکور در کشور باید ابتدا درباره آزمون دکتری و کارشناسی ارشد سپس درباره کنکور سراسری تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: کنکور کارشناسی ارشد معایب و آسیب‌هایی دارد ولی مورد اعتماد مردم و دانشگاه‌ها است، بر عکس ۲ کنکور سراسری و دکتری مورد اعتماد دانشگاه و مردم نیست.

رییس دانشگاه شریف با بیان این که برای عملی کردن حذف کنکور نمی‌توانیم برای تمام دانشگاه‌ها یک دستورالعمل در نظر بگیریم، تصریح کرد: اگر بخواهیم کنکور را حذف کنیم عمده اتکای ما باید به سوابق تحصیلی باشد البته سوابق تحصیلی فعلی مورد اعتماد جامعه نیست.

وی با تأکید بر این که در حذف کنکور باید دقت زیادی داشت، افزود: بسیاری از رشته‌های فعلی اصلاً نیازی به کنکور ندارند و علت گرایش به پزشکی در جامعه درآمد بالای این رشته‌هاست.

ناکامی ها در حذف کنکور

محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی هم درباره کنکور اظهار داشت: در کنکور دچار ناکامی هایی هستیم، به‌عنوان مثال مصوبه شکست خورده مجلس برای حذف این آزمون را داریم و علاوه بر این موفق نشدیم ضریب معدل را در کنکور قطعی کنیم.

وی با تأکید بر این که کنکور به‌عنوان نقطه اتصال لیسانس، کل ۱۲ سال تحصیلی را نابود می‎کند، تصریح کرد: برای حل مشکل کنکور ابتدا باید نظام آموزش از پیش دبستانی تا پایان کارشناسی یک بسته در نظر گرفته شود. به عبارتی یک دوره ۱۲ به علاوه سه یا چهار سال را برای آموزش در نظر بگیریم اما اثر گذاری دوره لیسانس روی این دوره خیلی جدی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: اگر بخواهیم کنکور را یکپارچه کنیم که دکتری حرفه‌ای هم در آن در نظر گرفته شود، هیچ وقت به نتیجه نمی رسیم.

طهرانچی خاطرنشان کرد: بحث پذیرش بدون کنکور نیز به یک مسأله تبدیل شده است و معدل‌های بسیار پایین به این شیوه وارد دانشگاه می‌شوند و هیچ رقابت و نظارتی بر آن نیست.

وی ادامه داد: راه‌حل ساماندهی وضعیت کنکور در کشور این است که بعضی از رشته‌ها در یک دوره سه ساله از کنکور بیرون بیایند و برای آنها نظام ارزش‌گذاری قائل شویم.

  رشته‌ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ اعلام شد

رییس دانشگاه آزاد همچنین گفت: تا زمانی که دانشگاه‌ها بر اساس کنکور دانشجو جذب کنند، قداست کنکور باقی خواهد ماند حتی اگر کنکور در دکتری حرفه‌ای حذف شود.

باید تحولی در نظام سنجش و پذیرش کشور به وجود بیاید

احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم اظهارداشت  باید تحولی در نظام سنجش و پذیرش کشور به وجود بیاید.
وی  تأکید کرد: مشکلی که هم‌اکنون با آن روبه‌رو هستیمّ این است که دانشجویان ناهمگن به دانشگاه وارد می‌شوند.
وی در عین حال نسبت به چگونگی و کیفیت این تغییر اعلام نگرانی کرد.

پذیرش با کنکور رایج شده است

همچنین مهدی نوید ادهم مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش در ادامه این جلسه گفت: آموزش و پرورش با تفکیک سنجش از پذیرش موافق است اما پدیده کنکور تک عاملی و تک بعدی نیست و باید به ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آن توجه کرد.

وی ادامه داد: چندین سال در مجلس طرح حذف کنکور مطرح و در نهایت تصویب شد اما به مرحله اجرا نرسید.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: بخش خصوصی و غیر دولتی یا همان مافیای کنکور برای جلوگیری از اجرای این قوانین بسیار فعال و قدرتمند است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جامعه پذیرش با کنکور و بدون کنکور رایج شده و نگاه خوبی به افرادی که بدون کنکور و بر اساس سابقه ۱۲ ساله خود وارد دانشگاه می‌شوند، نیست.

مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین، تأکید کرد: فضای فرهنگی جامعه نیاز به کالبد شکافی دارد. با حذف کنکور می‌توان فشار سنگین اجتماعی را به حداقل رساند.

به گزارش ایرنا، روسای دانشگاه های برتر یکی از منتقدان جدی کنکورهای فعلی کشور هستند و معتقدند دانشجویان پذیرفته شدن از کانال کنکور فاقد کیفیت های علمی لازم برای ادامه تحصیل به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند. این روسا بارها بر حذف کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری تاکید کرده اند. در حال حاضر در این دانشگاه های برتر، کنکور معیار و ملاک سنجش داوطلبان در رشته های پرطرفدار است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)