برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

احیای ۱۱ رشته صنایع دستی در گنبدکاووس شروع شد

مریم آق آتابای روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شناسایی این تعداد صنایع دستی در قالب فعالیت مطالعاتی و با همکاری شوراهای روستایی و دهیاران و در سه گروه نساجی، بافته‌های داری و پوشاک سنتی انجام شد.

وی افزود: درحال حاضر ۴۲ رشته صنایع دستی بومی در گنبدکاووس وجود دارد که ۱۱ اثر هنری آن شامل “نواربافی ترکمن، نوار بیل یوپ و نواربافی آلاچیق، پاپوش‌های سنتی، جاروق دوزی، دولاق بافی، کلاه مالی (دیه بورگ)، کلاه از پوست گوسفند (تلپک)، پوستین دوزی (اوچمک)، زین سازی و پالان‌ دوزی” نیاز به احیا دارند.

آق آتابای افزود: برای احیای این رشته‌ها، هنرمندان پیشکسوت شناسایی و با برپایی کارگاه تخصصی، آموزش‌های لازم به علاقمندان با رویکرد تنوع در تولید متناسب با ذائقه مشتری و جامعه داده می‌شود.

وی از راه‌اندازی کارگاه تخصصی نواربافی آلاچیق با همکاری یک هنرمند پیشکسوت در روستای قره‌ماخر گنبدکاووس خبر داد و اضافه کرد: به‌زودی با شناسایی دیگر هنرمندان، کارگاه تخصصی رشته پوستین دوزی در روستای دوزالوم و رشته‌های دیه‌بورگ و تلپک در روستای کرند نیز راه‌اندازی خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس ادامه داد: پس از یادگیری مهارت و تولید محصول، هنرمندان می‌توانند به صورت رایگان از فضای مجازی ایجاد شده توسط وزارت میراث فرهنگی، برای تبلیغ و فروش آثار خود استفاده کنند.

به گفته وی هم اکنون ۵۹ کارگاه‌ صنایع دستی با سه هزار و ۸۳۶ هنرمند دارای مجوز فعالیت در گنبدکاووس فعال است.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و تنوع اقوام و فرهنگ‌ها در شرق استان گلستان واقع است. 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  مردم برای تامین کالاهای مورد نیاز نگران نباشند